פודקאסט

מבוא לדמוקרטיה

שיתוף פעולה מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה והאוניברסיטה המשודרת של גל"צ. ליעד מודריק בשיחה עם חוקרי המכון על עקרונות הדמוקרטיה ואתגריה בעידן הנוכחי

דמוקרטיה עם פרופ' עופר קניג

האוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה במהדורה מיוחדת לילדים לחג החנוכה. ליעד מודריק וילדים בשיחה עם פרופ' עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, על דמוקרטיה, ממשל ואזרחות.

חינוך לערכים דמוקרטיים עם ד"ר תמי הופמן

מהו חינוך לערכים דמוקרטיים? האם ניתן ללמד עקרונות דמוקרטיים וכיצד אפשר לעשות זאת באופן שאינו מוטה פוליטית? מדוע זהו תפקידה של מערכת החינוך וכיצד יכולים גם ההורים לתרום בעניין?


דמוקרטיה בעידן המידע והטכנולוגיה עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר

באילו אופנים משפיעה המהפכה הטכנולוגית על המשטר הדמוקרטי? האם הרשתות החברתיות הן כלי מובהק להטיית בחירות? מדוע היעדר פרטיות מסכנת את יכולת הבחירה החופשית שלנו? ומתי נראה רגולציה על ענקיות הטכנולוגיה בארץ ובעולם?


תהפוכות הדמוקרטיה - מפוליטיקה מפלגתית לפוליטיקה אישית עם פרופ' גידי רהט

מהי פרסונליזציה פוליטית? מהם הגורמים לתהליך הפיכת הפוליטיקה ממפלגתית לאישית? האם המעבר הזה מועיל לנשים בזירה הפוליטית? והאם מדובר בשינוי ייחודי לישראל או שזוהי תופעה גלובלית?


דמוקרטיה ורב-תרבותיות עם פרופ' ידידיה שטרן

מהי רב-תרבותיות? כיצד משפיעה תפיסה רב-תרבותית על הדמוקרטיה ואילו אתגרים היא מעמידה עבורה? איך התחולל המעבר בישראל מכור היתוך לפוליטיקת זהויות? והאם ארבעת השבטים מסוגלים לחבור ליצירת חזון קולקטיבי משותף?


דמוקרטיה ופופוליזם עם פרופ' מרדכי קרמניצר

מהם מאפייניו של הפופוליזם? מהן הסיבות לעלייתם של משטרים פופוליסטיים ברחבי העולם? באילו אופנים מתנגש הפופוליזם עם עקרונות הדמוקרטיה? וכיצד ניתן לרסן את התפשטותו?



דמוקרטיה בשעת משבר עם פרופ' יובל שני

מדוע בעיתות משבר נשקפת סכנה לדמוקרטיה? האם חקיקת חירום היא בהכרח אנטי-דמוקרטית? אילו מנגנונים מאפשרים שמירה על זכויות אדם בשעת חירום? ואיך משפיעה חקיקת החירום הקיימת מאז קום המדינה על הדמוקרטיה הישראלית?


דמוקרטיה מאותגרת בטחונית עם הד"ר עידית שפרן-גיטלמן

מהן נקודות החיכוך של הצבא והדמוקרטיה? האם קיימת סתירה מובנית בין עקרונות הדמוקרטיה וצרכי הביטחון? האם היותו של צה"ל "צבא העם" מחזקת את מחויבותו לדמוקרטיה? ואילו בעיות יוצרת המעורבות הצה"לית בחיים האזרחיים?


האזרחים בדמוקרטיה עם הפרופ' תמר הרמן

האם אחוזי ההצבעה בבחירות משקפים את מצבה של הדמוקרטיה ואת אמון הציבור? מתי מחאה לא חוקית היא לגיטימית? באילו אופנים משפיעה דעת הקהל על עיצוב מדיניות? ועד כמה אמור השלטון להקשיב לאזרחים שלו?


דמוקרטיה ובית המשפט עם הפרופ' עמיחי כהן

מה תפקידו של בית המשפט בדמוקרטיה? מדוע לא נוצרה לישראל חוקה ומהי המחלוקת הקיימת סביב חוקי היסוד? עד כמה נוקט בית המשפט הישראלי ב"אקטיביזם שיפוטי" ביחס לעולם? ומדוע הפיכתו של בג"צ לשחקן פוליטי בעייתית?


יסודות הדמוקרטיה עם הפרופ' עמיחי כהן

מהם המרכיבים ההכרחיים לדמוקרטיה? מהן הבעיות בשיטה הדמוקרטית? האם הגדרתה של ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית" אפשרית? ומדוע הדמוקרטיה העולמית נמצאת בנסיגה?