סיקור מושב: כלכלת האינטרנט בישראל

סיקור המושב של פורום קיסריה ה-19, שנערך בתאריכים 19-20 ליוני 2011, בנושא כלכלת האינטרנט, והשפעתה על כלל כלכלת השוק בישראל.

גב' דנה מאור, מנכ"לית מקינזי ישראל מצביעה במחקרה כי המגזר הממשלתי מעכב את התפתחות כלכלת האינטרנט בישראל. היא מציעה למערכת החינוך ולמשרדי ממשלה רבין יותר לאמץ שרותים מקוונים לציבור, ולהגביר את אפשרות הקנייה המקוונת ברשת כדרך לצמיחת השוק האינטרנטי בישראל.

מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, קורא לממשלה ולחברות המובילות במשק לסייע לעסקים קטנים לגייס את האינטרנט לשירותם ולהשתמש ברשת כפלטפורמה משמעותית לצמיחה כלכלית.

ברנד, שהגיב בפורום קיסריה על ממצאי מחקר של חברת מקינזי שהוצג בכנס, הדגיש כי רק כמחצית מהעסקים הקטנים בישראל פעילים באינטרנט - והוסיף כי מחצית מהעסקים שלהם נוכחות מקוונת לא עדכנו את אתרם בשנה שקדמה לבדיקה. "למעשה, הם לא פעילים באמת", העיר.

"הלכנו ובדקנו למה אלפי עסקים לא הקימו נוכחות מקוונת, ומצאנו כמה חסמים", המשיך ברנד. "החסם הראשון הוא העלות הכוללת - יצירת דומיין, הקמת אתר ואחסון - מתברר שהעלות בארץ היא פי שלושה מהממוצע בחו"ל. יש כאן בעיה מאוד משמעותית", אמר.

בעיה נוספת שעליה עמד ברנד היא "בעיה של אינפורמציה או שפה", כהגדרתו. "להרבה מאוד מהעסקים הקטנים שפת הרשת פשוט לא מוכרת", אמר. "והדבר השלישי, שאולי ידוע לכל מי שעוסק בתחום של עסקים קטנים והחסמים שעומדים בפניהם - מחקרים מראים שעסקים קטנים סובלים ממחסור במימון וידע שיווקי".

על כן קרא ברנד לגיבוש יוזמה ממשלתית-עסקית שתקדם שינוי מהותי ביחסם של העסקים הקטנים בישראל לרשת. "אני קורא לחברות המובילות במשק ולממשלה לגבש יוזמה למימוש הפוטנציאל של העסקים הקטנים באינטרנט - לייצר מקומות עבודה, לחבר את הפריפריה והמרכז ולייצר צמיחה. אנחנו בגוגל נשמח לקחת על עצמנו להוביל יוזמה כזאת, ונשמח לתת כל עצה ומידע בעניין", אמר.

לקריאת המחקר של מקינזי ישראל בנוגע לכלכלת האינטרנט