תוכנית המלגות לשנת תשע"ז

המכון הישראלי לדמוקרטיה גאה להציג את המחזור החמישי של התוכנית הייחודית לתלמידי מחקר מצטיינים בתחום זכויות אדם והיהדות. את התוכנית מלווה ועדה מייעצת בהנהגת שני נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, חתני פרס ישראל משלושה תחומים ופרופסורים ידועי שם ממוסדות אקדמיים בישראל ובארצות הברית. התוכנית התחרותית פתוחה לדוקטורנטים בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר.


שירה בר-אור מלכיאור

האוניברסיטה העברית בירושלים, החוג למחשבת ישראל
שם המחקר: ביקורת וספקנות דתית במדרשי תנאים ואמוראים
מנחה: פרופ' משה הלברטל

שירה היא בוגרת תואר ראשון ושני (בהצטיינות) באוניברסיטה העברית בחוג למקרא, תלמוד, מדעי היהדות ותכנית 'רביבים'. בעבודת הגמר לתואר השני עסקה בעיון בהיבטים ספרותיים ופילוסופיים של כינוי האל 'מי שאמר והיה העולם' בספרות התנאית.
למדה במדרשת 'באר' בירוחם, ובבית המדרש המתקדם במכון הרטמן. לימדה במסגרות חינוכיות מגוונות, ומרצה במכינה למנהיגות 'עין פרת'.
מתגוררת בנופי פרת, נשואה לנועם, ואם לאבישי, אוריה ושקד.



ליהי יונה

אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, בית הספר למשפטים
שם המחקר: ניתוח מזרחי ביקורתי של פרויקט הנאורות וזכויות האדם במערכת המשפט הישראלית
מנחים: פרופ' קנדל ת'ומס, פרופ' קתרין פרנקי ופרופ' פטרישיה וויליאמס

ליהי היא בוגרת תואר ראשון במשפטים (בהצטיינות יתרה), תואר שני בפילוסופיה (בהצטיינות) מאוניברסיטת חיפה, ותואר שני במשפטים (בהצטיינות) מאוניברסיטת קולומביה. מחקרה עוסק בניתוח ביקורתי של מערכת המשפט הישראלית מפרספקטיבה מזרחית ובוחן את היחס שבין שיח הזכויות לפוטנציאל ההכרה בקבוצות אתניות. בנוסף, מציע המחקר ניתוח נרטיבי ביקורתי של פרויקט הנאורות הליברלי של מערכת המשפט בישראל.
עבודת הגמר שלה בתואר השני במשפטים זכתה בפרס ג'פרי וויליאמס לעבודה הטובה ביותר בתחום ניתוח ביקורתי של זכויות. זוכת מלגת נורמן אלכסנדר מטעם אוניברסיטת קולומביה למצוינות אקדמית, מלגת הצטיינות לתלמידי תארים מתקדמים מטעם אוניברסיטת חיפה וכן במלגת הדיקן למצוינות אקדמית מטעם אוניברסיטת חיפה (שנתיים ברציפות). בטרם לימודיה התמתחה במשרד המשפטים, במחלקת ייעוץ וחקיקה. ממקימות הבלוג הפמיניסטי-מזרחי ראומה: בלוג עם תודעה. נשואה למתי ומתגוררת בחיפה.



יובל גולדפוס

האוניברסיטה העברית, המחלקה לפילוסופיה
שם המחקר: העצמי החברתי כמכונן את הזכות לפרטיות ואת הזכות לשכחה
מנחה: פרופ' משה הלברטל

בוגר תואר ראשון בפילוסופיה ובתכנית המצטיינים בהיסטוריה באוניברסיטה העברית ותואר שני במדע הדתות גם כן מהאוניברסיטה העברית. במסגרת עבודת הגמר לתואר שני הציע הגדרה לפרטיות המבוססת על תפיסתו של ג'ורג' הרברט מיד וביסוסה על סמך מקורות יהודיים מן המקרא ועד העת החדשה. לימד פילוסופיה השוואתית, מחשבת ישראל ותלמוד במסגרות שונות ביניהן המכינה הירושלמית, מכינת קול-עמי, בית פרת ובית מוזס.



טפת הכהן-ביק

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המחלקה לספרות עברית
שם המחקר: פנחס שדה, יונה וולך וזלדה: שלושה צמתים של פואטיקה ותיאולוגיה
מנחה: חמוטל צמיר

טפת היא בוגרת תואר ראשון בספרות ובמחשבת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון (בהצטיינות יתרה) ותלמידה במסלול ישיר לדוקטורט. למדה במדרשות מגדל-עוז ולינדנבאום ובבית המדרש המתקדם של מכון הרטמן, ומלמדת חסידות וגמרא בבית המדרש 'דרומא' באוניברסיטת בן-גוריון.
מתגוררת בירושלים, נשואה לשרגא ואמא לאורי ורז-ברכה.



אלעזר בן לולו

אוניברסיטת בן גוריון בנגב, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה
שם המחקר: זהות, פרפורמנס, הכרה ואחרוּת בקהילות רפורמיות ישראליות
מנחה: פרופ' ג'קי פלדמן

אלעזר הוא דוקטורנט לאנתרופולוגיה במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן גוריון. מחקרו האתנוגרפי בקהילות רפורמיות ישראליות עוסק בשאלות של זהות וקהילה, שייכות ואחרות. במהלך עבודת שדה שבצע בין השנים 2014-2017 הוא צפה בפרקטיקות דתיות, תרבותיות ואינטלקטואליות וביקש לחלץ את המשמעויות החברתיות והתרבותיות שהחברים מייחסים לטקס, למסורת, לזהויות ולקהילות נוספים אליהן הם משתייכים ועמן הם מנהלים משא ומתן במרחב הציבורי ובסדר החברתי. במקביל, מזה שנתיים אלעזר הוא עמית מחקר במכון המפרי למחקר חברתי באוניברסיטת בן גוריון, ולפני כן השתתף בפרויקטים מחקריים אחרים: חוקר צעיר במכון למדעי היהדות “שוקן” (סדנה שנתית לדוקטורנטים בנושא “מנהיגות נשית רוחנית”) וחוקר שותף בקבוצת המחקר “תנועות דתיות ורוחניות חדשות בישראל" שפעלה במכון ואן ליר. במקביל, נהל אלעזר את מחקרו של ד”ר אנדרה לוי (אוני’ בן גוריון), העוסק בהבניית הזהות ותפיסת המרחב של יהודי מרוקו בישראל.
אלעזר מלמד את הקורס "לצאת מארון הקודש": סוגיות מגדריות באנתרופולוגיה של היהדות באוניברסיטת בן גוריון, ותרגל בשנים האחרונות במכללת אחווה, באקדמית תל-אביב-יפו ובאוניברסיטה העברית. במקביל, הוא מעביר סדנאות במסגרת "גשר" מפעלים חינוכיים, בנושאי זהות יהודית וישראלית במערכת החינוך ובצה"ל, ומרצה בהתנדבות בחוש"ן (ארגון ההסברה של קהילת הלהט”ב בישראל).
אלעזר בוגר (בהצטיינות) תואר שני באנתרופולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, ותואר ראשון (בהצטיינות) בסוציולוגיה אנתרופולוגיה ויהדות באוניברסיטה הפתוחה.



ארז ניר

אוניברסיטת בר אילן, המחלקה לפרשנות ותרבות
שם המחקר: "על הדמיון והדימוי: עיונים בפנומנולוגיה של הדמיון"
מחקר תמאטי בשדה הפנומנולוגיה ההוסרליאנית הבוחן את המבנה התודעתי וההתכוונותי של ההתנסויות הדמיוניות. המחקר סוקר באופן ביקורתי את הכתיבה הפנומנולוגית בנושא ומציע תיאור פנומנולוגי המנסה לתת פרשנויות חדשות לנוכחות הגוברת של תכנים ווירטואליים בתרבות העכשווית.
מנחים: פרופסור אבי שגיא ודוקטור דרור ינון

ארז הוא בוגר תואר ראשון בתלמוד ותואר שני בפרשנות ותרבות (שניהם בהצטיינות) באוניברסיטת בר אילן. זכה במלגת הנשיא באוניברסיטת בר אילן והציג את המחקר הפנומנולוגי שלו על הדמיון בכמה כנסים בינלאומיים. למד בעבר בישיבת ההסדר בעתניאל ובמכללת הרצוג להוראה. שימש כר"מ בישיבת ההסדר בעתניאל, רב המכינה הקדם צבאית לבנות צהלי, ולימד בישיבת הקיבוץ הדתי במעלה גלבוע, ומשמש כראש בית המדרש 'דרומא' לסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון.
מתגורר במושב גמזו, נשוי לדפנה ואב לאליה, מעין, זהר, תמרה, הוד ותום.