מאמר דעה

5 צעדים למניעת זיופים בקלפי

| מאת:

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אסר, ובצדק, על הצבת מצלמות בשטחי הקלפיות. בזכות הטכנולוגיה המתקדמת קיימות היום דרכים נוספות, יעילות יותר, למניעת זיופים ושמירה על טוהר הבחירות

Flash 90

סוגיית הזיופים בקלפיות קיבלה פנים מוחשיות בעקבות תחקיר כתבי "הארץ" יחד עם מתנדבי ארגון משמר הבחירות. התחקיר חשף את הידוע והמוכר לכל ה"מאכערים", שלא לומר פורעי החוק השקטים, המועסקים מבחירות לבחירות לצורך הטיית תוצאות הבחירות.

שיטת הפעולה שלהם נחלקת לרוב לשניים: הצבעות כפולות או הוספה מלאכותית של קולות, שינוי פרוטוקולים, פסילה מכוונת של קולות, ולפעמים החלפה בין חברי ועדות קלפי.

צריך לומר ביושר, ברוב הקלפיות בארץ השיטה הקיימת עובדת, והרכב ועדות הקלפי בולם ניסיונות זיוף.

ועדיין, לא מאוחר לאמץ חמישה צעדים קריטיים לטיפול בזיופים:

  1. יש לנסח קריטריונים מהודקים לבחירת מזכירי הקלפי. ראשית כל, לדרוש כתב יד ברור ונקי, ובנוסף, להרחיב את מכסת השעות והמשאבים להדרכה טובה יותר, ולהסביר להם מה עליהם לעשות אם הם נתקלים בניסיון זיוף. במקביל כדאי לעשות שימוש במה שכלכלנים התנהגותיים מגדירים כתמריץ התנהגותי מועיל: להחתים אותם על טופס שבו נכתב שהם מודעים לאחריותם ואם ימעלו בתפקידם הם צפויים לעונשים כבדים.
  2. יש לחייב את מזכירי ועדת הקלפי לסרוק ולשלוח את הפרוטוקול פעמיים במהלך יום הבחירות אל מוקד מרכזי באמצעות מערכת משלוח מאובטחת. בתור התחלה ניתן לחשוב על משלוח מקלפיות מדגמיות או מקלפיות שנחשבות חשודות לאור ניסיון העבר, ולבדוק באמצעים ממוכנים האם הפרוטוקול תקין.
  3. לאחר סיום הספירה בקלפי יש לבצע שוב סריקת פרוטוקולים ובאמצעות ניתוח ממוחשב לחפש אנומליות. הדרך הקלה לאתר קלפיות חשודות היא כאשר קיים חוסר התאמה בין אחוזי הצבעה בקלפי אחת מול קלפיות סמוכות, או כאשר קיימים דפוסי הצבעה שונים בקלפי מסוימת ביחס לקלפיות שכנות. אפשר להשתמש בבינה מלאכותית כדי למצוא שינויים ומחיקות שנעשו בכתב יד; לאתר שימוש בעט שונה; לגלות פרוטוקולים שמישהו הביא מהבית; או להסיק על שינויים בכתב היד. אפשר להפעיל מצלמות עם תום תהליך הבחירה ותחילת תהליך הספירה, בעיקר כדי לייצר הרתעה.
    יש לעצב את הפרוטוקולים כך שבסריקה ניתן יהיה להסיר בקלות את הפרטים האישיים של חברי וועדות הקלפי, וגישה אל הפרטים האישיים של עובדי הקלפי והמשקיפים תהיה רק למי שיקבלו הרשאות לכך מטעם וועדת הבחירות. כך אפשר יהיה להנגיש את הפרוטוקולים לציבור בקלות.  
  1. יש לייצר תהליך מאובטח וממוכן של השוואה בין מספרי תעודות הזהות של מי שהצביעו בכל קלפי לבין מאגר רשות האוכלוסין של כניסות ויציאות מישראל ושל מי שאינם בחיים. כך יאותרו במהירות כפילויות.  
  2. יש לייצר דרכי הפעלת לחץ לוועדת הבחירות על רשויות אכיפת החוק, ובראשן המשטרה. אין לקבל מצב שבו ועדת הבחירות מעבירה ממצאים למשטרה ומכאן ואילך אין לה כל מעמד או אחריות. יש להפוך את נושא הזיופים בבחירות לנושא בעל חשיבות גבוהה מבחינת הקצאת משאבי חקירה והעמדה לדין. יש גם צורך בשקיפות מוגברת של תהליך הבירור, ויש לחייב הן את ועדת הבחירות והן את המשטרה, ליצור דיווח פתוח לציבור על הממצאים ותהליך החקירה בפרקי זמן שייקבעו מראש.

ההיסטוריה מלמדת שזיופי בחירות יהיו תמיד, ושמפרי-החוק מסתגלים לקידמה מהר יותר מאוכפיו. עם זאת, תמריץ אכיפה יחד עם שימוש בכלים טכנולוגיים ממוקדם וקיימים יכולים לייצר כאן די בקלות מערכת נקייה יותר מזיופים. אגב, צילום בקלפיות, מעבר להיותו מביש, הוא אפילו לא רעיון טכנולוגי מתאים בהקשר של ניטור זיופי בחירות. ממש כמו שצבאות אכיפה מטעם עצמם של גורמים אינטרסנטיים שצובעים מראש מגזרים שלמים אינם הפתרון. 

פורסם לראשונה בדה מרקר.