מדינת ישראל צריכה להתבגר

| מאת:

ישראל חוגגת השנה את יום הולדתה ה-70. זהו גיל מכובד- כבר לא ניתן להתייחס אליה כאל מדינה צעירה, למרות שהחברה הישראלית היא חברה תוססת וסוערת. לא ניתן לפטור את בעיותיה של ישראל כאל ”מחלות ילדות”, וזאת למרות שהחברה הישראלית צעירה ברוחה ומסרבת, בהקשרים מסוימים, להתבגר. מדינה בת 70 צריכה להחליט מה היא רוצה להיות כשהיא תהיה גדולה, ועליה להבין שהשליטה על גורלה בידיה וכי ההכרעות שיקבלו אזרחי המדינה יקבעו את עתידה הקצר וארוך הטווח. תפקידה של המערכת הדמוקרטית הוא לספק לחברה כלים מתאימים לקבל החלטות כאלה בצורה מושכלת ויעילה, ובאופן אשר יבטיח שמירה על ערכיה של החברה. במציאות זו של אתגרים והזדמנויות, של בחירה בין חלופות, של וויכוח על כללי המשחק הפוליטי ועל הערכים והאינטרסים שיש לקדם, למכון הישראלי לדמוקרטיה תפקיד חשוב ביותר. המכון משמש כמערך מחקר רחב, כפורום א-פוליטי לפיתוח רעיונות חדשים ורפורמות חדשות, וכגורם מקצועי הפועל לטיוב התהליך הדמוקרטי בישראל, תוך הגנה על ערכי ומוסדות הדמוקרטיה. הוא המקום העיקרי בישראל בו נבחן באופן קבוע ומעמיק האופן בו הדמוקרטיה מגשימה את הציפיות ממנה, ומקיימת את הערכים שבבסיסה.

מזה עשור אני עובד במכון כחוקר וכעמית מחקר. בתפקידיי השונים במכון התרשמתי עמוקות מאיכות חוקרי/ות ועובדי/ות המכון, ממחויבותם העמוקה למדינת ישראל ולשגשוגה, ומיכולתם להשפיע על המציאות סביבנו, להפוך את הדמוקרטיה הישראלית לטובה יותר ולהיאבק בצורה נחושה באיומים השונים הנשקפים לה. על כן, כאשר נתבקשתי למלא את נעליו הגדולות מאד של סגן הנשיא למחקר, פרופ’ מרדכי (מוטה) קרמניצר, ולהחליפו בתפקיד סגן הנשיא, נעניתי בחיוב לאתגר.

אני רואה בשנים הקרובות, שנים קריטיות לביסוס וחיזוק הדמוקרטיה הישראלית ומקווה כי אצליח להרים את תרומתי למאמץ זה באמצעות קידום המחקר במכון, ליווי מקצועי של חברי הצוות הפועלים בשירות הדמוקרטיה הישראלית וחתירה להרחבת מעגלי ההשפעה של תוצרי עבודת המכון.

אני מבקש להודות בהזדמנות זו לפרופ’ קרמניצר על תרומתו העצומה לביסוס מעמד המכון כאחד מכלבי השמירה של הדמוקרטיה וכמאגר מומחיות שאין שני לו על אודותיה של הדמוקרטיה הישראלית, על הערכים והמוסדות שלה ועל האתגרים הניצבים בדרכה. לשמחתנו, מוטה ממשיך לעבוד כחוקר במכון ולתרום את תרומתו הייחודית למשימות השונות שלנו. אני גם מבקש לאחל הצלחה לעו”ד אלונה וינוגרד בתפקידה החדש כמנהלת המרכז למוסדות וערכים דמוקרטיים ולהודות לקודמתה בתפקיד, ד”ר תהילה שוורץ אלטשולר על עבודתה המעולה, כעמיתה בכירה היא ממשיכה בתפקידה כראש שתי תכניות מחקר במכון. בהצלחה לכולנו ולדמוקרטיה הישראלית. יום הולדת 70 שמח!