תא"ל הגרי השמיע את עמדתו המקצועית של הגורם הרלוונטי ביותר להצעת החוק המדוברת. הטענה לפיה התערב בעניינים פוליטיים, מתעלמת מעיקרון חשוב שנועד להבטיח קבלת החלטות עניינית.
על רקע הפרסומים האחרונים בדבר החשש ממעצר והליכים פליליים בחו"ל נגד חיילי צה"ל שהיו מעורבים במלחמה, ד"ר ערן שמיר-בורר התארח בחדשות 12 והסביר מה חשוב לעשות כדי לצמצם את הסיכונים המשפטיים הקיימים, ומדוע המשך קיומה של מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית הוא חיוני להגנה על חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים.
57% מהישראלים סבורים שההנהגה לא עושה את המאמצים המרביים כדי לשחרר את החטופים ● בציבור היהודי: רוב גורף בשמאל ובמרכז מתנגדים לקידום הרפורמה המשפטית בעת הזאת, בימין רוב קטן תומכים ● 63% מהישראלים מאמינים שביטחון ישראל יהיה שיקול מרכזי אצל הנשיא הנבחר טראמפ בעת גיבוש מדיניות החוץ האמריקנית.
57% מהישראלים סבורים שההנהגה לא עושה את המאמצים המרביים כדי לשחרר את החטופים ● הציבור חצוי בשאלה אם נתניהו יוכל להעיד במשפטו ובמקביל לתפקד כראוי כראש ממשלה ● 63% מהישראלים מאמינים שביטחון ישראל יהיה שיקול מרכזי אצל הנשיא הנבחר טראמפ בעת גיבוש מדיניות החוץ האמריקנית.
בליץ החקיקה נגד התקשורת נועד קודם כל ליצור מהומה סביב הצעות חוק שלא באמת יכולות לעבור, כדי לכסות על היעדר מדיניות. אבל כשסגירת התאגיד מגיעה בחבילה אחת עם ניסיונות לסגור את גלי צה"ל, עם חוקי הטבות למקורבים ושליטה – יש מקום לדאגה.
הציפיות מוועידת האקלים של האו"ם באזרבייג'ן היו נמוכות מראש, והיא אכן הסתיימה בקול ענות חלושה. אבל במקום שבו ראשי מדינות נכשלים – יוזמה ישראלית לשיתוף פעולה אזורי נותנת סיבה לאופטימיות.
ועדת החקירה הציבורית שמקדם הליכוד לא נועדה לחקור באמת את מה שאירע ב-7 באוקטובר וברור למה ראש הממשלה מעדיף אותה על פני ועדת חקירה ממלכתית. כך רוצה הממשלה לקעקע את הקונצנזוס האחרון בחברה הישראלית.
לפי סקר ה-OECD, לישראלים יש אמון נמוך במיוחד ביכולתם לממש זכויות חברתיות-כלכליות והם מרוצים פחות מהשירותים הציבוריים הניתנים להם, ביחס לשאר מדינות הארגון. אבל ישנן גם נקודות אור.
מאת:המכון הישראלי לדמוקרטיה,מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן
המכון הישראלי לדמוקרטיה ומרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן מזמינים חוקרים וחוקרות, עיתונאים ועיתונאיות, מורים ומורות, פעילים ופעילות, להגיש מאמרים קצרים בנושא חופש הביטוי במלחמה, העוסקים בהיבטים שונים של חופש הביטוי במלחמת חרבות ברזל בפרט, ובמלחמות בכלל. המאמרים יכולים להתמקד באירוע ספציפי, בסוגיות הקשורות למלחמה הנוכחית, בדיון תיאורטי, השוואתי או היסטורי באשר לחופש הביטוי במלחמה ובחירום.
המאמרים שיתקבלו יאוגדו בקובץ מאמרים בהוצאת שני המכונים.
31 נשים נרצחו השנה על רקע מגדרי, וההערכה היא שהמצוקה הכלכלית והנפשית שגוברת בגלל המלחמה תגרום גם לעלייה באלימות במשפחה. כל זאת בזמן שנשים בישראל נעדרות כמעט לחלוטין ממוקדי קבלת ההחלטות המרכזיים.
ממשלת ישראל הנוכחית מינתה הכי פחות מנכ"ליות במשרדי ממשלה בעשרים השנים האחרונות לפחות, והיום לא מכהנת שום אישה בתפקיד. למצב העגום הזה יש השלכות חוקיות, חברתיות ומקצועיות.
ישראל כנראה לא תצליח לכפות על בית הדין לבטל את הצווים, ואם תנסה לעשות זאת תקשה עוד על בעלות בריתה לתמוך בה. מה בכל זאת אפשר לעשות? חקירה עצמאית ואפקטיבית, הימנעות מהצהרות בעייתיות והקפדה על דיני הלחימה.
בית הדין הבין-לאומי הפלילי בהאג מצא כי יש לו יסוד סביר להאמין כי נתניהו וגלנט ביצעו פשע מלחמה של הרעבה כשיטת לחימה ופשעים נגד האנושות של רצח, רדיפה, ומעשים בלתי אנושיים אחרים. לצווים נגד ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר עלולות להיות השלכות רבות ומסוכנות, אבל לישראל יש עדיין מה לעשות כדי למזער נזקים.
Prof. Malcolm Shaw KC, who has been representing Israel in the ICJ proceedings in conversation with Prof. Yuval Shany, Senior Fellow at IDI and Dr. Eran Shamir-Borer, Director of the Center for Security and Democracy at IDI