פרויקט מיוחד

שער הדמוקרטיה הישראלית

70y.idi.org.il

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי ונשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר חנכו את מיזם "שער הדמוקרטיה הישראלית", מבנה חדשני שבו יוצג סרטון ב-360 מעלות על האירועים שליוו את מדינת ישראל ועל הערכים שבבסיס מגילת העצמאות. המתחם הנמצא ברחוב רוטשילד 1 בת"א, יפתח לקהל הרחב בחינם ערב יום העצמאות

יו"ר הכנסת אדלשטיין היה הראשון לחתום מחדש על המגילה כהתחייבות לשמור על הערכים הממלכתיים שבבסיסה. במהלך החודשים הקרובים צפויים להגיע למתחם, לצפות בסרטון ולחתום על המגילה מחדש מאות אלפי אזרחים.

אדלשטיין אמר , כי: "כיו"ר הכנסת אני רואה איך הזמן שעובר מעמיק את קווי השבר בחברה הישראלית, מעמיק את המרחק בין המושגים יהודית ודמוקרטית ומעצים את המחלוקות בין ליברלים לשמרנים ואת הזרות בין אנשי העולם הגדול לבין אנשי ארצנו הקטנטונת. נכון שאת דרך העצמאות שלנו עברנו בקפיצות, אבל מדי פעם אנחנו עדיין מועדים תוך כדי הליכה. רבים מהאזרחים חשים מועקה בימים האחרונים, בעקבות המחלוקת שנוצרה סביב חגיגות ה-70 למדינת ישראל. חשוב לי להבהיר, שלא מדובר במחלוקת אישית או עניין של כבוד. מדובר בניסיון כן לשמור על מה שמאחד אותנו ומגדיר אותנו. אין פה מנצחים ומפסידים, יש כאן רצון לשמור על הטקס החשוב הזה שהוא עדיין מכנה משותף שלנו ואין דברים רבים כאלו. לפעמים יש צורך לנער מעלינו את אבק היומיום כדי לחשוף את היסודות, התשתיות שעליהן עומד הבית המשותף שלנו. מגילת העצמאות מזכירה לנו שאי אפשר להפריד בין העבר, ההווה והעתיד שלנו. מגילת העצמאות מזכירה לנו שיותר חשוב שיהיו לנו מטרות משותפות מדרך משותפת להגיע לאותן המטרות. זו הסיבה שכל תושבי העם הסכימו לחתום עליה. היום אנחנו מבקשים לחזור בין היתר אולי באמצעות המיזם שאנו נמצאים בו, לרוח של אנחנו, של יחד, שנשבה בשדרה התל אביבית הזו לפני 70 שנה. האם הרוח הזו תמשיך לנשוב כאן? זה תלוי רק בנו".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "הקמת שער הדמוקרטיה היא הפגנת נוכחות מרשימה של הדמוקרטיה הישראלית שמבהירה שהיא לא מתכוונת לוותר. הדבר בנפשנו. המיקום של שער הדמוקרטיה חשוב לא פחות מתוכנו של המיזם. כאן התקיימו שני ניסים של דורנו- מדינה עברית ועיר עברית שמראשיתה הציגה דרך דמוקרטית. רוחו של דיזינגוף היא זו שמביאה לכך שתל אביב מקדשת ערכים דמוקרטיים כבר 120 שנים. רק במשטר של דמוקרטיה, חופש וסובלנות יכולים לחיות כאן יחד כל הקצוות של החברה הישראלית, המרכיבים את הפסיפס התל-אביבי. דמוקרטיה היא גם לאפשר לאומנים להציג ללא חשש את הדברים שלהם, דמוקרטיה זו דרך. חנוכת שער הדמוקרטיה, היא דבר בעיתו. שער הדמוקרטיה הוא חיבור בין העיר שיצרה את הדמוקרטיה לבין הערכים הדמוקרטיים ".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "ערכי היסוד של מגילת העצמאות חייבים להישמר בליבת הקונצנזוס הלאומי וזה, בתמצית, ההיגיון שעומד מאחורי שער הדמוקרטיה. המיזם הזה נועד לחזק את השמירה על הערכים המשותפים לכולנו ולפנות לכל אחד בציבור בכדי שנהיה ציבור המחויב לדמוקרטיה שלו".
פלסנר הוסיף, כי: "הכרזת העצמאות היא אחד האלמנטים שיוצרים את הישראליות, זהו המצע הערכי המשותף שמאפשר לכל אזרחי המדינה לחיות ביחד ולהרגיש אופטימיים ביחס לעתיד המדינה. עם זאת, ישנה תחושת דאגה להמשך קיומה של הדמוקרטיה הישראלי כשיטת משטר ופגיעה בצביון הממלכתי של המוסדות והנורמות של ניהול ענייני המדינה. לא מדובר בסוגיה מופשטת, בימים אלו ישנן יוזמות קונקרטיות כמו היוזמה לוועדת חקירה שתצמצם את מרחב הפעילות של ארגוני חברה אזרחית או הניסיון לחוקק פסקת התגברות שתעקר את תפקודו של הבית המשפט העליון כמגן החלשים. הפלא הזה שנבנה במשך 70 שנה אינו מובן מאליו וחובה עלינו לפעול בכדי שישראל תמשיך להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית".

אודות המיזם: ערב העצמאות הקרוב ייפתח לקהל הרחב "שער הדמוקרטיה הישראלית", מיזם ייחודי של המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף עיריית תל אביב-יפו. השער מציע למבקרים מופע אור- קולי ייחודי ומרגש בטכנולוגיית 360 מעלות, הסוקר את האירועים המרכזיים שעיצבו את הדמוקרטיה הישראלית מאז קום המדינה ועד ימינו, ומדגיש את ערכי הליבה שעליהם מושתתים חוקי המדינה ומוסדותיה.

השער הינו מבנה ייחודי אשר יוקף בקשתות המסמלות את השילוביות והרב- גוניות של החברה הישראלית. על קשתות השער יוטמעו ציטוטים נבחרים ממגילת העצמאות, הטקסט המכונן שמבטא את הערכים עליהן מושתתת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מבקרי שער הדמוקרטיה הישראלית יוזמנו לחתום על התחייבות לקיום ערכי מגילת העצמאות ולקבל מזכרת בחתימתם.

*המיזם הוקם הודות לתרומתה הנדיבה של קרן טובי.