סקר מיוחד

רוב המבוגרים תומכים בהקלות בסגר, הצעירים פחות

| מאת:

60% מהישראלים סבורים שיש להקל בהדרגה על הסגר כדי לאפשר למשק להתאושש. בנוסף, רוב הציבור הישראלי תומך בהעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה בתמורה לעסקת שבויים ונעדרים, וכמחצית סבורים שעל ישראל לסייע גם לשלטונות הפלסטיניים בשטחי הגדה המערבית ויהודה ושומרון, על מנת להתמודד עם מגפת הקורונה

Flash 90

"באופן כללי, איך היית מגדיר את רמת הלחץ שלך כיום, על סולם שבין 1=אין לחץ כלל, ל-10=לחץ רב מאוד?"

  • נמשכת המגמה האיטית, אך הרציפה, של הירידה בלחץ של הציבור בישראל: 5.64 לפני שלושה שבועות, 5.46 לפני שבועיים, 5.22 לפני שבוע ו-5.10 כיום.

"עד כמה אתה חושש או לא חושש למצבך הכלכלי בעתיד הנראה לעין?"                          

  • נמשכת גם הירידה בחשש לעתיד הכלכלי (67% חששו לפני שבועיים, 57% לפני שבוע ו-55% הפעם).

"האם יש או אין לך אמון בגורמים המקצועיים המובילים את ההתמודדות עם נגיף הקורונה?"

  • האמון בגורמים המקצועיים בממשלה בתחום הרפואה (64%), כמו גם האמון בגורמים המקצועיים בממשלה בתחום הכלכלה והאוצר (44%), נותרו כמעט ללא שינוי מאז תחילת המדידות.
  • רק לשליש מהחילונים יש אמון בגורמים המקצועיים בממשלה בתחום הכלכלה והאוצר. בשאר הקבוצות יש רוב לנותני האמון (חרדים: 53%; דתיים: 61%; מסורתיים דתיים 64%; מסורתיים לא דתיים: 52.5%).

"האם אתה חושש או לא חושש בימים אלה שאתה או מי מבני משפחתך יידבק בנגיף הקורונה?"

  • רוב הציבור (61%) עדיין חושש שהם או מי מבני משפחתם יחלה הקורונה, אבל ניכרת ירידה מהמדידה לפני כחודש, אז 75% חששו מהדבקה.
  • עיקר הירידה בחשש מהידבקות נמדדה בציבור היהודי (מ-76% לפני כחודש ל-60% כיום). בציבור הערבי אין ירידה, מה שיכול להיות מוסבר בעלייה במקרי ההדבקה במקומות הישוב הערביים.

להקל או לא להקל? (בסגר)

  • רוב הציבור סבור כי יש להקל בהדרגה בסגר כדי לאפשר לכלכלת המדינה להתחיל להתאושש (60%). 30% סבורים כי אין להקל בסגר כי הדבר עלול להעלות את שיעורי ההדבקה.
  • בעוד 63.5% מהיהודים סבורים כי יש להקל בסגר ו-26% שאין להקל בו, חצי מהציבור הערבי סבורים כי אין להקל בשלב זה, לעומת 43.5% הסבורים ההיפך. התמיכה הרבה ביותר בהקלות היא של גברים יהודים (68%).
  • התמיכה בהקלה בסגר עולה עם העלייה בגיל (עד גיל 34: 48%; 35-54: 63.5%; 55+ 71%). כלומר, דווקא הקבוצה שבסיכון הרב מנגיף הקורונה מביעה את התמיכה הרבה ביותר בהקלות בסגר.
  • נמצא קשר בין החשש להידבקות לבין העמדה בסוגיה זו: רק כמחצית (53%) מאלה שחוששים מהידבקות סבורים כי יש להקל בסגר, לעומת רוב (73%) מאלה שאינם חוששים. מידת החשש מהעתיד הכלכלי לא שיחקה כאן תפקיד.

 "לדעתך, באיזו מידה ישראל צריכה לסייע לשלטונות הפלסטינים בשטחי הגדה המערבית/יהודה ושומרון להתמודד עם מגפת הקורונה בשטחים שבשליטתם?"

  • הציבור הישראלי כמעט חצוי בסוגיה זו עם יתרון למחייבים: 52% חושבים שיש לסייע במידה רבה מאוד או די רבה לשלטונות הפלסטינים בהתמודדות עם הקורונה; 41% ציינו כי יש לסייע במידה מועטה או כלל לא.
  • תמיכת הציבור הערבי בסיוע כזה (78%) גבוהה בהרבה מתמיכת הציבור היהודי (46%).

"האם אתה תומך או מתנגד שישראל תעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה לצורך התמודדות עם מגפת הקורונה ובתמורה החמאס יסכים לעסקה בנוגע לשבויים והנעדרים הישראלים שבידיו?"

  • בשאלה זו יש רוב ברור לתומכים למרות שמדובר בחמאס: 68% תומכים לעומת 19.5% בלבד המתנגדים. ככל הנראה הגורם המשפיע כאן הוא הסיכוי לעסקה לשחרור השבויים והנעדרים. הפערים בין יהודים לערבים קטנים מאוד.
  • התמיכה בסיוע ההומניטארי לעזה תמורת עסקה עולה עם הגיל, אם כי בכל הקבוצות מדובר ברוב של תומכים: עד גיל 34: 56.5%; 35-54: 70%; 55 ומעלה: 78%.

תומכים בסיוע לרשות הפלסטינית בהתמודדות עם נגיף הקורונה, ותומכים בסיוע הומניטארי לרצועת עזה בתמורה לעסקה בנוגע לשבויים ולנעדרים (%, לפי הצבעה בבחירות האחרונות)

סקר בזק ישראל בימי הקורונה 5 נערך על- ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 19-20/4/2020, רואיינו 609 איש ואשה בשפה העברית ו-152 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.7%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון סמית בהנהלת רפי סמית. לקובץ הנתונים המלא ראו: https://dataisrael.idi.org.il