הודעה לעיתונות

שר האוצר בכנס אלי הורביץ 2022: "במקביל לפיזור הכנסת, נפעל לאישור חוק הנאשם בפלילים"

|

עוד התייחס לכוונתו להמשיך עם הפחתת מס הבלו על הדלק מחצי שקל לשקל, וכן כי אין ויכוח על שכר המורים. "הוויכוח הוא על המצוינות והסנכרון בחופשים".

שר האוצר אביגדור ליברמן דיבר בפתיחת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה הבוקר בירושלים והתייחס לאירועים הפוליטיים האחרונים. "מטבע הדברים במקום לדבר על כלכלה אצטרך להתייחס לפוליטיקה.  שיהיה ברור,  הבחירות של היום הם תוצאה של תככים ושקרים של איש אחד, בנימין נתניהו -  כמו כל מערכות הבחירות האחרות. חוסר היציבות הפוליטית זה בעוכרנו, זה פוגע בחברה, בכלכלה ובביטחון".

"ברור שחייבים לשנות את השיטה" הוסיף ליברמן, "אבל ספק אם יש רוב לזה בכנסת. תמיד בסוף השוליים הקטנים, פועלים לנטרל כל יוזמה שתבטיח יציבות פוליטית. מאז הקמת הממשלה ניסיתי לשדר אופטימיות שהממשלה תחזיק 3 או 4 שנים, לא הייתי בטוח בזה אבל חשוב לשדר זאת. כלכלה זה גם פסיכולוגיה. גם אחרי הבחירות הבאות אם תקום ממשלה חייבים לשדר את אופטימיות ולהסביר כי היציבות היא קריטית בכל הנושאים הכלכליים".

מחר מעבירים את החוק לפיזור הכנסת ואני מקווה שנוכל יחד עם החוק לפיזור הכנסת להעביר גם את חוק נאשם בפלילים על מנת למנוע ממי שמואשם בפלילים להיות בשלטון, ואני מקווה שלחוק יימצא רוב. אני לא רואה אלטרנטיבה לממשלה אחרת. אני לא מזהה את זה. לו נתניהו היה מוותר על ראשות הממשלה, בזמן שהוא מנהל הליכים משפטיים, באותו הרגע הליכוד היה מרכיב תוך שבועיים ממשלה יציבה ולהרבה זמן".

שר האוצר התייחס גם לסוגיות הכלכליות ובפרט לשוק הדיור. "אם נסכם את השנה הזו, צריך להבין שבזכות הממשלה ההתייקרות היא פחות מחצי ממה שראינו  בעולם המערבי ואנחנו עושים השוואה מול ארה"ב גרמניה ובריטניה, מצבנו הרבה יותר טוב. הטענה כי הכל הרבה יותר יקר ממה שיש במערב - לא נכונה ומי שרוצה שיסתכל על מחיר קילוואט החשמל, בגרמניה הוא פי שלושה יותר יקר. אנחנו אכן בכיוון הנכון אבל כדי לממש תוכניות אתה חייב לפחות שנתיים של עבודה, ואת שוק הדיור - אי אפשר לשנות בחודש או חודשיים. תוך שנה הגענו לבלימה ולהתייצבות במחירים. לו היינו ממשיכים עוד שנה ברור שהיינו מורידים את המחירים. מעבר לכל הפטנטים והתמריצים זה כמובן להגדיל את ההיצע ואנחנו כל הזמן עובדים על זה".

בסוגיית האנרגיה ציין שר האוצר, "התחלנו לפני כמה חודשים עם הפחתה של הדלק והסולר שאמור להיגמר ב-1.7, כבר שבוע עובדים בכירי האוצר להמשיך את הפחתת המס על הבלו ורוצים לא להוריד בחצי שקל לליטר, אלא בשקל. זה גם טוב לתעשייה, זה ישפיע על האינפלציה וזה טוב לאזרח שיוריד לו את יוקר המחייה".

שר האוצר התייחס גם לסוגיית שכר המינימום: "הפופוליזם בכנסת, הצעה להגדיל את שכר המינימום ל-40 שח בשעה זה יותר מ34%. חלק מהמעסיקים יצטרכו לסגור את העסק וחלק לפטר עובדים. זה מתגלגל ליצרן, לרוכש ולקונה בסוף השרשרת, ככה מייצרים אינפלציה, אבטלה וסגירת עסקים. השתדלנו להגדיל את ההכנסה בלי לייצר לחצים אינפלציוניים או לפגוע במעסיקים. הגדלת ההכנסה פנויה היא הדרך היחידה להתמודד עם יוקר המחייה".

שר האוצר ציין עוד כי "מבחינת ההישגים, מדובר בממשלה שהביאה הכי הרבה רפורמות וחוקים, הכי חברתית שאי פעם הייתה במדינה. הדרך הכי נכונה להתמודד עם יוקר המחייה, קראתי הרבה עצות והמלצות - עם יוקר המחייה אפשר להתמודד רק באופן מאוד מאוד מסוים, להגדיל הכנסה. כשאנחנו לא יודעים להתמודד עם מחירי השוק של הסחורות, מה שקרה ב-1 בינואר במחירי החיטה, הנפט והברזל, הדרך להתמודד עם יוקר המחייה היא להוזיל היתר לעובדים זרים. מצד שני, חיילי צהל: הגדלנו את דמי הקיום לחייל סדיר ב-50 אחוז, כל מקבלי השלמת הכנסה - הקפצנו להם את הממוצע. ניצולי שואה - המענק השנתי שלהם הוגדל ב-60 אחוזים. הסכמים לעובדים סוציאליים - מעלים להם שכר ב-20 אחוזים ומענק חד פעמי של 4,500 ₪ . נקודות זיכוי לעובדים שיש להם ילדים בבית ספר יסודי ועוד".

ליברמן נגע בדבריו גם במשבר החינוך. "כרגע יש לנו מאבק מתוקשר של הסתדרות המורים, ואין לנו שום כוונה לוותר על הסנכרון בין חופשים במערכת החינוך למשק הישראלי כולו. מערכת החינוך היא מורים אבל גם תלמידים, והורי תלמידים והמשק. במדינת ישראל יש 45 ימים בשנה שבהם אין ממשק בין החופשה במערכת החינוך למשק הישראלי. כל יום כזה שווה 150 מיליון שקל ביום. אפשר לחסוך פה יותר מ-6 מיליארד שקלים ולהחזיר את הכסף הזה למערכת החינוך. מצוינות לתוך בתי ספר - צריך לתגמל את זה. העלאת האיכות חייבת להיות מתוגמלת ולהיות חלק אינטגרלי מההסכם החדש - כולל יכולת של מנהל/ת בית ספר לחתום על חוזה אישי  עם 2-3 מורים. חתמנו בפעם אחרונה על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות ב-2016 ואני לא יודע מתי נחתום בפעם הבאה. אנחנו לא נפספס את ההזדמנות, אנחנו מציעים דבר הגיוני. לגבי שכר המורים יש הסכמה, אנחנו רוצים להעלות את השכר, אין ויכוח על שכר המורים. הוויכוח הוא על המצוינות והסנכרון בחופשים. בלי שני המרכיבים האלה לא יקרה כלום בלי מו"מ. במו"מ נדון על הכל".

בסיכום דבריו אמר שר האוצר, "גם בממשלת מעבר אני מתכוון להמשיך את כל מה שהתחלתי. התחלנו רפורמה חשובה, עוד לפני אישור התקציב, נפש אחת של נכי צה"ל -  אישרנו בממשלה ואין סיבה שלא נמשיך עם הרפורמה והחקיקה גם בתקופת המעבר. גם את הרפורמה לאנשים עם מוגבלויות אישרנו בממשלה, התחלנו ואנחנו מתכוונים להמשיך. יש כרגע בחירות, אבל אנחנו נפעל אך ורק כלכלית, כל השיקולים כלליים וממלכתיים - ננהל כלכלה הכי אחראית שאפשר".

כנסת בעצמה מעולם לא תרצה לשנות את שיטת הממשל, כי זה נוח להרבה מפלגות וכל אחד עושה שיקול מה יעשה אחרי בחירות, ומי תהייה הקואליציה הבאה. יש הרבה שיטות לשנות את הממשל. עלינו למצוא שיטה שתבטיח יציבות. מערכת בחירות חמישית היא אסון לחברה הישראלית. כל אחד שרוצה להוריד את מחירי שכר הדירה, במציאות המטורפת בין בחירות לבחירות - מה שמספיקים לעשות בין לבין זה טירלול מוחלט ואי אפשר להגיע לתוצאות. הממשלה הגיעה לתוצאות מדהימות, כל מה שהוצג לפני שנה בכנס, התוצאות מדברות בעד עצמן, וחשוב להמשיך בתנופה הזו".