• שידור חי

מדד הדמוקרטיה הישראלית 2020

צפו בשיעור אזרחות עם נשיא המדינה:

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והמכון הישראלי לדמוקרטיה מזמינים אתכם לשיעור אזרחות! 
במסגרת השיעור יקבל הנשיא לידיו את מדד הדמוקרטיה השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, וישוחח עם נשיא המכון יוחנן פלסנר ופרופ' תמר הרמן על מצבה של הדמוקרטיה הישראלית.
בשיעור מוזמנים להשתתף מורים לאזרחות, מחנכים ותלמידי תיכון מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים (הרשמה בתחתית העמוד).

מדד הדמוקרטיה הישראלית של המכון הישראלי לדמוקרטיה לשנת 2020 יוגש לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על ידי יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. פרויקט מדד הדמוקרטיה נערך זו השנה ה-18.

הפרויקט שם לו למטרה לבחון ולהעריך את מצבה של הדמוקרטיה הישראלית, לבדוק כיצד אתם האזרחים תופסים את תפקוד מוסדות השלטון, מה רמת הסולידריות בחברה הישראלית, מהם המתחים הכי חזקים ברחוב הישראלי ואיפה עומדת הדמוקרטיה הישראלית מול מדינות אחרות בעולם. מטרת איסוף הנתונים וניתוחם היא למצוא את נקודות החוזק והחולשה ולפעול לשיפור הדמוקרטיה למען כלל האזרחים.

מכובדי, בכל שנה מגיעים אנשי המכון הישראלי לדמוקרטיה אל בית הנשיא, בית העם בישראל, ומגישים את מדד הדמוקרטיה השנתי. השנה, בהתאם לנסיבות, אנחנו נפגשים מרחוק. אבל לשמחתי, משתתפים איתנו גם בני נוער, דור העתיד של ישראל, שלומדים יחד איתנו שיעור אזרחות בשידור חי.

אין ספק שעברה, ועוד עוברת עלינו, שנה לא קלה. לפני ימים מספר, צפינו בזעזוע בתמונות מגבעת הקפיטול, בארה"ב, ידידתנו הגדולה, ואייקון של דמוקרטיה איתנה. מדד הדמוקרטיה העולמי נמצא בשפל שלא נראה כמותו מאז ימי מלחמת העולם השנייה. מדינות דמוקרטיות רבות, ואנו בתוכן, מתמודדות עם משברים חברתיים ופוליטיים מורכבים ואתגרים אלה הלכו והתעצמו, כמובן, בחסות המשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי שאנו עוד מצויים בעינו.

חוסר האמון, הקיטוב, התיעוב, היכולת שלנו להחזיק חזק במה שעדיין קושר אותנו אחד לשני, לתת אמון במוסדות הדמוקרטיים, נשחק והולך. נכון, זו בוודאי לא רק בעיה ישראלית, מהמשבר הזה סובלות כל הדמוקרטיות. אבל למדינת ישראל אין את העורף הביטחוני, הכלכלי והתרבותי, שיש למדינות אחרות. עבורנו, כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שהוגש כאן לפני כשבוע, קיטוב וחוסר אמון במוסדות המדינה, זה אתגר אסטרטגי.

השנתיים האחרונות, שהיו כמו מערכת בחירות שאין לה סוף, שחקו עוד ועוד את האמון של האזרחים במוסדות השלטון והחוק. יש מי שבוחר לחבוט במשטרה, ויש מי שבוחר להטיל רפש על מערכת המשפט, יש מי שכועס עליי כנשיא המדינה. אבל בתחתית הרשימה, במדגם שאתם מציגים כאן היום, מדגם שבוחן את אמון הציבור במוסדות המדינה, נמצאות דווקא הכנסת והמפלגות. זו הפעם הרביעית בתוך שנתיים שהממשלה נופלת והכנסת מפזרת את עצמה וקוראת לעם בישראל לפקוד את הקלפיות. דומה שבמלחמת ההתשה שמנהלים נבחרי הציבור עם הציבור, אין מנצחים. יש רק שחיקה וייאוש. ואכן, מהדוח שלכם עולה שכמעט חמישים אחוז מאזרחי ישראל סבורים שלא חשוב למי יצביעו הפעם, המצב לא ישתנה.

אין ספק בליבי שכל המועמדים לכנסת מונעים מתוך הרצון לשרת את הציבור בישראל. אבל כאשר פעם אחר פעם אלה מנסים לשכנע אותנו שהמנגנונים שלנו רקובים, שתומכי המחנה הנגדי נוכלים, או אפילו בוגדים חלילה, האשמה מתועבת שמוטב שתיעלם מהשיח הציבורי, הם שוחקים את האמון שלנו בעצמנו, את האמונה שלנו בכך שבכוחנו לעבוד זה עם זה, ולחיות יחד. הרטוריקה הזאת, השיח הזה, הם הרסניים ביותר בתקופה שבה אנו מצויים, תקופה שדורשת רמה גבוהה ביותר של סולידאריות חברתית, ואמון חסר פשרות בנבחרי הציבור ובמנגנוני השלטון.

אני קורא מכאן למנהיגי הציבור – לחברי הכנסת, לראשי המפלגות, לראשי הערים ולמנהיגים הרוחניים. אסור לנו שהתמונות הקשות מגבעת הקפיטול יהיו קדימון לאשר יתרחש ברחובות ירושלים בחודשים הקרובים - בצל הנחיות החירום, בצל מערכת הבחירות הרביעית, בצל ההפגנות מול מעון ראש הממשלה, בצל המשפט הפלילי המתנהל נגד ראש ממשלת ישראל. שלמה המלך, החכם באדם, לימדנו: "עת לטעת ועת לעקור נטוע, עת לפרוץ ועת לבנות, עת לקרוע ועת לתפור, עת להשליך אבנים ועת כנוס אבנים." אם נוסיף לעסוק בפלגנות, בעימותים, בהנצחת השבר ביננו, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מוסיפים לדשדש בבוץ הפוליטי שמונע מהחברה הישראלית להתקדם הלאה. שיקום אמון הציבור בכנסת, במפלגות ובכל מוסדות המדינה, יצטרך לעמוד בראש מעייניהם של נבחרי הציבור - לא רק לאחר הבחירות לכנסת, בחודש מרץ הקרוב, אלא החל ממחר בבוקר. אין פתרונות קסם. אנחנו חייבים להתחיל תהליך ארוך, של בניין.

כצעד ראשון, אנו צריכים להמשיך בבניין מנגנונים דמוקרטיים שקופים, יעילים, שטובת המדינה ואזרחיה – ורק הם – עומדים לנגד עיניהם. כפי שנהגתי בבחירות הקודמות, גם בבחירות הקרובות, תהליך הגשת ההמלצות לנשיא, יהיה חשוף ונגיש לעין כל. אני בטוח שגם וועדת הבחירות, תפגין שקיפות, הוגנות, ומחויבות לאמת, כפי שהפגינה במהלך כל סבבי הבחירות האחרונים. אם נרבה בשקיפות, ונגייס את הכוחות החזקים ביותר, כבר עכשיו, כדי לחזק את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, אין לי ספק שנוכל לאתגר הזה. העם בישראל בוודאי יוכל לאתגר הזה.

בסיום דברי אני רוצה לשוב ולפנות אליכם בני הנוער. אתם העתיד של מדינת ישראל. יבוא יום ואתם דור ה"טיק טוק" וה"אינסטגרם", תנהיגו את ישראל, כשיגיע היום הזה תזכרו, שאיש מבוגר, שהיה פעם נשיא המדינה, אמר לכם שדמוקרטיה זה לא דבר מובן מאליו. אל תקחו את הדמוקרטיה שלנו כדבר מובן מאליו. תהיו ערים לחולשותיה אבל תעריכו את יתרונותיה. תאבקו למענה. תשפרו אותה. תעשו אותה טובה יותר. היו ברוכים.

מכובדי נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין.
אני שמח מאד ששוב הגיעה עת המפגש השנתי שלנו, עם הגשת מדד הדמוקרטיה לשנת 2020, (ובוקר טוב למחברת הדו"ח – פרופ' תמר הרמן), אבל הפעם אנחנו נפגשים במתכונת מעט שונה – כולנו בבית, אבל ממש לא לבד – איתנו מאות תלמידי תיכון, מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים.
חשבנו שבעת הזאת, כשמצד אחד רואים את האור בקצה המנהרה של המשבר הבריאותי. ומצד שני אנחנו מצויים בעיצומו של משבר חברתי חמור וחברה מקוטבת– כפי שמיד נראה מנתוני המדד–חשבנו שנכון להפוך את מעמד הגשת המדד לשיעור אזרחות מקוון. לבחון מה ניתן לקחת איתנו כדי לצאת מהמשבר הזה מחוזקים יותר.

אדוני הנשיא, מורים ומורות, תלמידות ותלמידים יקרים,
למדד חשיבות גדולה דווקא בעת הנוכחית, כאשר הדמוקרטיה הישראלית עומדת למבחן.
ערב כניסתנו למערכת בחירות רביעית, מידת האמון והסולידריות בין החלקים השונים של החברה הישראלית נמצאת בירידה. זה נכון ביחס של המגזרים בחברה זה לזה, ונכון גם ביחס לאמון של כולנו במוסדות המדינה.
החיסון מקרב אותנו לסוף המשבר הבריאותי, אך אתגרי הדמוקרטיה והחברה הישראלית לא ייעלמו מעצמם. ולכן, שיקום אמיתי, דורש מההנהגה שתיבחר שינוי ופעולה בשתי חזיתות מרכזיות:
הראשונה – בתחום הכלכלי-חברתי, על בסיס מדיניות שמסתכלת גם על הטווח הארוך, המטרה המרכזית היא להניע צמיחה מחודשת שתיקח בחשבון את השינוים העצומים שמתרחשים במהירות בעולם ותגיע לכלל חלקי החברה תוך צמצום הפערים הכלכליים.
והשנייה, יצירת הסכמה רחבה על כללי משחק דמוקרטיים ואזרחיים משותפים. צריך להסיר מסדר היום את הרעיונות המסוכנים שעלו על סדר היום שתכליתם ריסוק המשטר הדמוקרטי ועקרונותיו.
החברה הישראלית חצויה, והדרך לריפוי ואחדות עוברת דרך הבנה שאת כללי המשחק הדמוקרטיים צריך להסדיר בדיאלוג ומתוך נסיון לגבש ה ס כ מ ה רחבה. כל מי שבונה על נצחון מוחץ שישליט את החלומות והרצונות שלו על יתר חלקי ומגזרי החברה—יתאכזב. לעיתים, החלומות של מגזר אחד הם הסיוט של המגזר האחר. ולכן, בדמוקרטיה זה בסדר להתווכח אבל צריך גם לדעת להגיע להסכמות, לוותר, להתפשר תוך שאנו נאמנים לכללי המשחק הבסיסיים—שלטון רוב, זכויות אזרח מלאות והפרדת רשויות.
את הבחירות הקרובות כבר לא ניתן למנוע, אך הפעם עלינו לדרוש מההנהגה החדשה שתיבחר לממשלה מתפקדת עם סדר עדיפויות ברור, ובראשו - שיקום כלכלי-חברתי, חיזוק הסולידריות והאמון בין חלקיה השונים של החברה הישראלית. חיזוק האמון יכול להתבסס, בין השאר, על חקיקת הפרקים החוקתיים שעדיין חסרים לנו. חלק מהתלמידים אולי פחות מודעים לכך שאמנם אנחנו דמוקרטיה יציבה, אבל עדיין אין לנו חוקה שמשריינת את אופן פעולת המשטר הדמוקרטי. 

אדוני הנשיא,
יש מושג בסיסי אחד שאני מבקש לחדד את משמעותו לתלמידים: המדד שלפנינו מראה שרוב משמעותי בציבור סבור שהדמוקרטיה בישראל בסכנה חמורה. מהם אותם ערכים דמוקרטיים המצויים בסכנה? הצבעה חופשית? שלטון הרוב? לפעמים נדמה שלשם מצטמצם המושג הזה בשיעורי אזרחות, אבל האמת היא שהמושג דמוקרטיה הוא רחב הרבה יותר:
הדמוקרטיה היא החרויות שלנו. החופש שלנו לחשוב, לפעול, לדבר, לעבוד, להסתובב, להצביע – לפי צו מצפוננו ורצוננו.
ראינו בשנה האחרונה שממשלה יכולה לקחת לנו חרויות – במצבי חירום לעתים אין ברירה.  אבל אסור לנו להתרגל למצב הזה. אסור לנו לאפשר זאת ללא דיון ציבורי ושקיפות. אסור לנו לאפשר זאת מעבר לצורך ההכרחי – למשל – שמירה על בריאותנו – ובעיקר אסור לנו לאפשר זאת ללא פיקוח הדוק.
פיקוח של הכנסת, פיקוח של בתי המשפט – לשם כך נועדה חלוקת הסמכויות בין הגופים השונים בדמוקרטיה:
הרשות המבצעת תבצע – אך הרשויות האחרות יפקחו ובמקרה הצורך, בתי המשפט יקיימו ביקורת שיפוטית מתאימה. ואף יבטלו או ישעו את החלטות הממשלה.
מי שרוצה להפר את האיזון הזה – מעמיד את הדמוקרטיה בסכנה חמורה. מי שאומר – תנו לנו מנהיג חזק שלא יתחשב בתקשורת או בבתי המשפט או בכנסת – מעמיד את הדמוקרטיה בסכנה חמורה.
מותר לבקר כל רשות במדינת ישראל. אין גוף שלא נעשות בו טעויות. אסור לרסק ולהרוס.

אדוני הנשיא, תלמידות ותלמידים,  
מהמדד עולה נתון משמח מאד – רוב הציבור חושב שישראל היא מקום שטוב לחיות בו. עלינו לשמוח בנתון הזה, אבל לא להתייחס אליו כמובן מאליו:
החברה הישראלית זקוקה לחיסון.
כשפרץ משבר הקורונה, הייתה הרגשה שאולי הפעם, כיוון שמדובר באויב משותף שאינו מבחין בין אדם לאדם, החברה הישראלית תילחם בו ביחד. בלכידות. אולם עד מהרה למדנו כי השסעים בחברה הישראלית ״גברו״ על הסולידריות.
הקורונה החמירה את הפערים, את אי השוויון, והיציאה מהמשבר הופכת למאתגרת יותר.
זו המשימה המרכזית של הממשלה הבאה. לטובת כולנו, אני מקווה שהיא תבין את זה, וראשיה יעסקו פחות בעצמם, ויותר בנו.