• פתוח לקהל בהרשמה מראש

חוק השבות כמקרה בוחן לשאלת הזהות היהודית

הכנס התקיים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים | בן גוריון 26, רמת גן | אולם 501

הצטרפו אלינו לכנס ״חוק השבות כמקרה בוחן לשאלת הזהות היהודית״. הכנס, בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ולעסקים והמכון הישראלי לדמוקרטיה, יעסוק בסוגית ההצעה לשינוי חוק השבות וביטול סעיף הנכד שמונחת על שולחן הממשלה החדשה.
בתוכנית מושבי שיח ופאנלים שיציגו מגוון השקפות על המדיניות הראויה בתחום, תוך בחינת ההשלכות על הזיקה ותחושת השייכות של ישראלים דוברי הרוסית.
הכנס בהשתתפות נבחרי ציבור, אנשי תקשורת, רבנים, חוקרים ונציגי ארגונים אזרחיים. בנוסף יוצגו מסקנות מחקר חדש שבדק עמדות בקרב הציבור הישראלי בשאלת שינוי חוק השבות ומערך הגיור בישראל.


בכנס הוצג סקר חדש בהובלת עו"ד שלומית רביצקי טור-פז, מנהלת מרכז ג'ואן וארווין ג'ייקובס לחברה משותפת במכון הישראלי לדמוקרטיה, שנערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון. הסקר מראה כי 45.8% מכלל הנשאלים סבורים שיש לשתף את נציגי יהדות התפוצות בדיונים בכנסת על חוק השבות, לעומת 39.9% בטוחים או חושבים שלא. נמצא גם רוב לטובת שיתוף נציגי התפוצות מבין הנשאלים בכל העמדות הפוליטיות.

ממצאים נוספים שעלו בסקר:

  • 50.6% סבורים כי ביטול סעיף הנכד יצמצם משמעותית את העלייה לישראל, לעומת 34% שאינם סבורים כך. (70% בקרב עולי ברית המועצות לשעבר, 33.5% בקרב הערבים).
  • 49.6% סבורים כי על מדינת ישראל להציע גיור מקל לישראלים שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה, לעומת 41.8% שאינם סבורים כך. (66.4% בקרב האופוזיציה, ו33.4% בקרב הקואליציה).
  • ל-58% ו-58.6 מכלל הנשאלים יפריע אם בן או בת משפחתם (בהתאמה) יתחתנו עם אדם שאינו יהודי לפי ההלכה. רוב גדול אצל החרדים והמסורתיים, לעומת כרבע מכלל הנשאלים החילונים.

סקר הבזק בנושא רפורמות חקיקה נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 15-18/01/2023, רואיינו 621 איש ואשה בשפה העברית ו-147 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם. לקובץ הנתונים המלא ראו https://dataisrael.idi.org.il


 

לצפייה בכנס המלא:


לצפייה בסרטון סקירה של עו"ד שלומית רביצקי טור-פז:
סעיף הנכד בחוק השבות - כל מה שרצית לדעת