פרויקט חדש-ישן במכון : פורום "השולחן העגול" עם הפנים לקהילה

פורום השולחן העגול החל במסורת חדשה - "עם הפנים לקהילה". בשנה הקרובה ייצא הפורום אל הקהילה ויקיים חלק ממפגשיו במתנ"סים ובמבני ציבור במקומות שונים בארץ. ייקחו חלק בדיונים עמיתי המכון, אישי ציבור ומומחים אקדמיים לצד פעילי ציבור ואנשי ורוח מן הקהילה המארחת. נושאי הדיונים שייערכו בקהילה יהיו בעלי חשיבות לאומית ולא מקומית, ויהיו חלק מרצף התכנים של פורום השולחן העגול: הן דיונים המשיקים לנושאי מחקר מרכזיים של המכון הישראלי לדמוקרטיה והן כאלה הנובעים מהתפתחויות אקטואליות שיש עניין להעמידם במוקד הדיון הציבורי.

לניסיון זה מספר מטרות: קיום של דיון ציבורי פתוח, פלורליסטי ותרבותי בסוגיות שונות בדמוקרטיה הישראלית מפגש של עמיתי המכון לדמוקרטיה ואישי ציבור עם קהילות שונות תוך החלפת דעות והקשבה יצירת זיקה בין המכון לבין קהילות שונות תוך ניסיון ליצור עניין במכון והיכרות עם פעילויותיו.

הדיונים נערכים תוך שיתוף פעולה עם החברה למתנ"סים. הדיון הראשון מחוץ לכותלי המכון התקיים ב-4 בנובמבר 1999 במתנ"ס בית פוסטר, בשכונת נווה עמל, בהרצליה, והוקדש לסוגיות שונות המתייחסות ליום השנה הרביעי לרצח יצחק רבין ז"ל. השתתפו בו ח"כ דליה רבין פילוסוף, שבין השאר שיתפה את הקהל ברשמיה מן האזכרה שנערכה לאביה באוסלו באותו בוקר, ח"כ מיכאל איתן, ח"כ רענן כהן, הגב' שולמית אלוני, מנכ"לית מרכז רבין ד"ר עירית קינן, מר משה הלינגר מאוניברסיטת בר-אילן, מנהל בית הספר התיכון הגדול בהרצליה (בית ספר "ראשונים") מר נפתלי מנהיים, סגן ראש העיר הרצליה נציג המפד"ל מר יהושע גורא ואישים נוספים.

לדיון קדם פרסום בתקשורת המקומית שהזמין את אנשי השכונה והאזור להשתתף, ואכן נכח בו קהל של כמאה מאנשי השכונה, שהוקצה להם זמן לשאלות ולהערות.

ח"כ דליה רבין פילוסוף ביקשה "לשים את הדברים על השולחן": "היו קבוצות של מטיפים שמאחוריהם היו אלמנטים פוליטיים שכל מסע ההסתה הזה היה מתאים להם. על המרפסת עמדה הנהגה פוליטית וניצחה על המקהלה. אחרי הרצח אותה הנהגה פוליטית לקחה את השלטון. ההנהגה הפוליטית הזאת לא הייתה מעוניינת להפיק את הלקחים מהרצח, לא הייתה מעוניינת לעשות הפנמה של הרצח הזה בתוך מערכת החינוך. . . ההנהגה החרדית דתית שהובילה את פסקי ההלכה, שהטעתה את הציבור לחשוב שמותר לרצוח בשביל האדמה, ההנהגה הדתית הזאת לא עצרה ואמרה: 'סליחה, טעינו'".

ח"כ מיכאל איתן דיבר על הקושי של אנשים במחנה הלאומי לקחת חלק ביום הזיכרון לרבין ז"ל, בשל ההאשמות והניצול שעושה מחנה השמאל, כדבריו, למשמעויות של הזיכרון: "אני נמצא במחנה הימין. יש אנשים שרואים ביום הזיכרון לרצח רבין יום שהם לא מזדהים אִתו, הם לא יכולים. למה? כי הם מרגישים שזה הולך להיות ניסיון לכפות יום אנטי-דמוקרטי, יום שמחנה מסוים בא ואומר: 'אתם רצחתם וגם ירשתם'".

כמו כן דנו סביב השולחן העגול בצורך בהידברות, ובאופן שבו הידברות בין המחנות השונים יכולה להיות שיח אמִתי ובונה ולא אקט סמלי וממַכּר ליצירת קטרזיס מזויף.