מדד השלום

הישראלים נגד חוק ההמלצות ומודאגים מהנוכחות האיראנית בסוריה

| מאת:

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב המתפרסם היום מצא, כי רוב משמעותי בציבור סבור שאין לאשר את חוק ההמלצות, וכי יש להמשיך לאפשר למשטרה להגיש לפרקליטות גם את ממצאי החקירה וגם את חוות דעתה לגבי ההעמדה לדין של הנחקר. עוד עולה, כי הישראלים מתנגדים למעורבות של הקהילה היהודית בארה"ב בעניינה הפנימיים של ישראל וכי חלק משמעותי בציבור, סבור שראש הממשלה נכשל בטיפול באיום האיראני.

להלן עיקרי התוצאות:

"חוק ההמלצות" - רוב משמעותי בציבור (59.5%) סבורים, כי אין לאשר את הצעת חוק החקירות וכי יש להמשיך במצב הקיים שבו המשטרה מגישה לפרקליטות גם את ממצאי החקירה וגם את חוות דעתה לגבי ההעמדה לדין של הנחקר. גם בקרב בוחרי מפלגות הקואליציה ישנו רוב למתנגדים לחוק: בליכוד 46% מתנגדים לעומת 43% שתומכים; בבית היהודי 56% מתנגדים ו-32.5% תומכים, בישראל ביתנו 44.5% מתנגדים ו-37% תומכים ואילו בקרב מצביעי כולנו 71% מתנגדים לעומת 25% בלבד שתומכים בחוק. רוב הציבור גם מתנגד להדחת ח"כ בגין מוועדת הפנים, וסבורים שבמסגרת הדיונים בהצעת חוק, הח"כים צריכים להביע את דעתם (69.5%).

ישראל והקהילה היהודית בארה"ב - 49% מהיהודים בישראל, סבורים, כי הקשר בין יהודי ארצות הברית לישראל חשוב יותר לישראל, בעוד ש-12% סבורים שהוא חשוב יותר ליהודי ארה"ב. 35% סבורים, כי הוא חשוב לשני הצדדים באותה המידה. עם זאת, רוב המרואיינים היהודים (55%) מאמינים, כי למרות הקשר הטוב, לא צריך להתחשב בדעתם של יהודי ארצות הברית בשאלות פנים ישראליות כמו בנושא המעמד הדתי של הרפורמים והקונסרבטיבים. עוד נמצא, כי 51% מהיהודים בישראל, סבורים בדומה לאמירתה של סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, שרוב יהודי ארצות הברית לא מבינים את ישראל משום שהם לא שלחו את ילדיהם להילחם עבור ארצם. רוב גדול בקרב המרואיינים היהודים (71%) סבורים גם, שאין לפטר את חוטובלי מתפקידה.

האיום האיראני - רוב הישראלים (69%) מסכימים עם אמירתו של ראש הממשלה, כי למרות הסכם הגרעין, איראן קרובה לפתח יכולת גרעינית שתאיים על קיומה של ישראל. 79% מהציבור, סבורים שנוכחות איראנית בגבול הסורי, מסכנת את ישראל. לבסוף, נמצא כי 51% מהישראלים, סבורים כי נתניהו נכשל עד כה במדיניותו כלפי איראן, לעומת 40% שסבורים ההפך. עם זאת, בקרב מצביעי הימין רק שליש חושבים שנתניהו נכשל.

שוברים שתיקה Vs פרקליטות המדינה - רוב הנסקרים (55%) מאמינים לפרקליטות המדינה שבדקה ומצאה שדובר שוברים שתיקה מסר עדות שקר ולא היכה פלסטיני לעומת 15% שבורים ההפך. עוד עולה, כי בעוד ש-50% מהנשאלים מאמינים שהפרקליטות חקרה לעומק את עדות דובר שוברים שתיקה, 28% מסכימים עם האמירה, שלא התבצעה חקירה רצינית בכדי ליצור רושם כללי בציבור שעדויות הארגון הן עדויות שקר.

למדד המלא