מאמר דעה

יש לממשלה מנדט ציבורי לפעול לשיפור מצבם של אזרחי ישראל הערבים

התמונה באדיבות Shuttertstock

בשאלות המדד שנגעו בנושאי ביטחון ונאמנות הביעו היהודים חשש וחשדנות רבה כלפי אזרחי ישראל הערבים. מיעוט לא מבוטל מן היהודים סבורים שהערבים תומכים בחיסולה של מדינת ישראל (42%), שהם מהווים סיכון ביטחוני למדינה (39%), ואפילו שהממשלה צריכה לעודד הגירה שלהם מן הארץ (37%). גם השאלות שעסקו בערבים כקהילייה פוליטית, בעלת זכויות קולקטיביות ויכולת השפעה ממשית על המדיניות, בוודאי שלא ישמחו את הציבור הערבי ומנהיגיו: רוב היהודים מתנגדים לצירוף מפלגות ערביות לקואליציה (57%) ומעדיפים שהחלטות גורליות למדינה בנושאי שלום וביטחון (74%) ואפילו בנושאים אזרחיים כמו כלכלה וממשל (54%), יתקבלו ברוב יהודי.

ועם זאת, נתוני הסקר נותנים מקום מסוים לתקווה. בשאלות לגבי מפגש החיים היומיומי שבין יהודים וערבים במדינה הביעו שני הצדדים עמדות סובלניות למדי, אולי אפילו מפתיעות. לרוב גדול מן היהודים לא מפריע אם בבית החולים יטפל בהם רופא ערבי (78%), או שמורות ערביות ילמדו את ילדיהם בבתי הספר (74%). רובם גם תומכים בתרגום לערבית של כל שלטי החוצות (61%), בהוראות השפה הערבית לתלמידים יהודים בחינוך היסודי (63%), ובמתן ייצוג הולם לערבים בשירות המדינה (55%). חשוב במיוחד שבנושאים אלה גם דתיים ואנשי ימין – אשר בשאלות אחרות גילו חשדנות כלפי הציבור הערבי – הביעו עמדות מתונות ומקבלות.

אינפוגרפיקה מתוך מדד הדמוקרטיה הישראלית 2015

בהינתן עמדותיהם של היהודים כלפי הציבור הערבי, יהיה נאיבי לצפות מממשלת ימין צרה להוציא לפועל מדיניות שתענה על דרישותיהם הנוכחיות של מנהיגי הציבור הערבי בישראל לשינוי מקיף במעמדו הקיבוצי של המיעוט הערבי-פלסטיני. אולם הנתונים שנסקרו כאן בוודאי ובוודאי מלמדות שיש לממשלת ישראל גיבוי ציבורי רחב, כולל מתוך מחנה הימין, לשפר את מצבם של אזרחי ישראל הערבים בכל הקשור לתחום המעשי, דבר שאינו נעשה מספיק.

זאב ז'בוטינסקי, אביהם הרוחני של רבים משרי הממשלה הנוכחית, ביקש-ניבא עוד בתקופה שבה גורלו של היישוב היהודי בארץ ישראל היה מוטל בספק: "לו היה לנו רוב יהודי בארץ, היינו קודם-כל יוצרים פה מצב של שוויון זכויות גמור, מוחלט ומושלם, בלי שום יוצא מן הכלל: יהודי או ערבי או ארמני או גרמני, אין הבדל בפני החוק – כל הדרכים פתוחות לפניו". נתוני מדד הדמוקרטיה 2015 מוכיחים כי יש לממשלה מנדט ציבורי לממש חזון זה ולקדם באופן אקטיבי שוויון זכויות לאזרחי ישראל הערבים.

עיינו במדד הדמוקרטיה הישראלית 2015

המאמר פורסם בדה מרקר