מאמר דעה

ההזדמנות החינוכית בצל הקורונה

| מאת:

סגירת מוסדות החינוך והחלת הלימודים מרחוק, מציבה בפני מערכת החינוך ואנשי ההוראה אתגר חינוכי וחברתי, אך המשבר הבריאותי והפוליטי טומן בחובו גם הזדמנות ללימוד הפרקטיקה והיישום של החומר הנלמד בכיתות ביום-יום – בשיעורי האזרחות, הביולוגיה וההיסטוריה

Flash 90

סגירת מוסדות החינוך הציבה בפני צוותי החינוך אתגר חשוב ומשמעותי - הוראה מרחוק, שינוי יחסי מורים-תלמידים ושילוב טכנולוגיות בהוראה. כל אלה קיימים בתכניות העבודה של מערכת החינוך וגופים המתמחים בנושא כבר מזה כמה שנים, תחת הכותרת קידום מיומנויות המותאמות לעידן הנוכחי. ההגבלות השונות במערכת החינוך הציפו מגוון של פעילויות, הצעות, תכניות ותוכנות מותאמות למצב הקיים. אבל מעבר לשאלה החשובה של איך מלמדים, כדאי לנצל את העת הזו כדי לחשוב גם על מה מלמדים. משבר הקורונה פתח הזדמנות נדירה ממש ללמידה משמעותית על המציאות החברתית, התרבותית והפוליטית. טוב יעשו אנשי ונשות חינוך אם ישלבו בתהליכי הלמידה החדשים גם מבט בוחן ומתבונן על מציאות החיים של כולנו בימי הקורונה הנוכחיים.  

על פניו, ניתן לומר שאיש לא מפריע לעשות זאת ביום-יום הבית ספרי, לשלב את האקטואליה בלימוד השוטף. זה נכון ומורים רבים עושים זאת. אבל יש כאלה שלא. אלה שנמנעים ושותקים מסיבות פוליטיות, ממבוכה ומחוסר כלים להתמודדות עם נושאים שעלולים להיות נפיצים. דווקא הסיטואציה הנוכחית, המפרקת את הקבוצתיות הכיתתית, יכולה לאפשר שיחה סביב המציאות הנוכחית ולשלבה בלמידה אופן יותר משוחרר ובלתי אמצעי.

כמה דוגמאות אפשריות: מורי ההיסטוריה מוזמנים לפתוח צוהר לתוכן על מגפות העבר וזיהוי תהליכים שלטוניים וחברתיים שהשפיעו ושינו את פניה של התקופה ברמה המקומית והעולמית.

המורים לביולוגיה יכולים ללמד כיצד מעבדות המחקר לומדות את הנגיף בתנועה, להצטרף לפעולת החקר המתקיימת ברחבי העולם, להבין מושגים בסיסיים ברפואה ציבורית ולחבור לתלמידי הכימיה בחשיבה על פיתוח תרופות וחיסונים. מקצועות המדעים והטכנולוגיה יכולים גם להעמיק בפתרונות הטכנולוגיים לטיפול והתמודדות עם המחלה ובאופן שבו המדע המקומי והעולמי פועל בהתמודדות עם משבר מסוג זה.

זה הזמן גם לחדד אוריינות תקשורתית ודיגיטלית, בלימודי תקשורת ובכלל. כיצד נראה פייק ניוז בעידן הזה? מהם הכלים לזהות הפצת חרדה, ניתוח מהדורות החדשות והאופן שבו הן עוסקות בנושא ברמה המקומית ובעולם כולו. לא צריך להמציא מקרה לדיון, אפשר לשלוח את התלמידים עם דפי צפייה והנחיות לחקר לכל מהדורת חדשות, ובוודאי למסיבות העיתונאים המתקיימות מדי יום בשעה 20:00.

בשיעורי אזרחות, ששמים דגש רב בימים כתיקונם על יישום של עקרונות בניתוח מקרים שונים, אין זמן מתאים מזה ליישם את שנלמד על המציאות הפוליטית העכשווית: עקרונות המשטר הדמוקרטי, שלטון החוק, על המתח בין הזכויות - הזכות לחיים והזכות לפרטיות. כיצד מתקבלות החלטות בעת משבר, מה תפקידו של הדרג המקצועי בזמנים שכאלה וכיצד הפוליטיקאים מעורבים בתהליך זה.  אפשר לבחון גם את תוצאות הבחירות וכיצד הן מתקבלות בשעת משבר, לדבר על רוב ומיעוט, על תקנות לשעת חירום ועל המגבלות הנדרשות לכוח שלטוני בחברה דמוקרטית.

תרומתם החשובה באמת של אנשי ונשות החינוך אינה רק בהמשך הוראה והתאמת החומרים ללמידה מרחוק, אלא בהבנה שדור העתיד לומד על בשרו עכשיו יותר מכל מה שתוכנה או שיעור מקוון יכולים ללמד. התלמידים מפנימים מסביבתם מהם היסטריה ופחד המוני, ועדים לניסוי החברתי הגדול של שינוי הרגלים והתנהגויות שלנו כחברה. התועלות של כל אלה יישארו אתנו הרבה אחרי שמשבר הקורונה יסתיים. היכולת של בני הנוער של היום לזהות תהליכי שינוי עמוקים, תוך כדי הווייתם, היא נדירה. יתכן שהלמידה החשובה ביותר של הדור הנוכחי תתקיים מחוץ לכותלי בית הספר, בתיווך חינוכי ורגיש של אנשי ההוראה- אלה שישכילו לנצל את ההזדמנות של המשבר הנוכחי.