מאמר דעה

לא עוצרות ב-669

| מאת:

פתיחת היחידה המובחרת לשירות נשים עלולה להיגרר, עקב המלצת הצוות הצה"לי על הקמת פיילוט בשלב הראשון. זאת ראינו כבר בפיילוט השריון. חתירה לשוויון מהותי, איננה פוזיציה, אלא פשוט הדבר הנכון לעשות.

ביום שישי האחרון פורסם כי הצוות הצה"לי לבחינת שילוב נשים בתפקידי לחימה בצה"ל המליץ לרמטכ"ל לפתוח את יחידת 669 של חיל האויר לשירות נשים ולאפשר לנשים להתמיין ליחידה. על פי הדיווח בשלב הראשון יהיה מדובר ב פיילוט מגדרי, ורק בהמשך ישולבו הנשים ביחידות לצד גברים. עוד פורסם כי בהמשך צפויה לצאת הודעה על פיילוט נוסף של גדוד חי"ר מעורב ללוחמים ולוחמות. ההחלטה התקבלה על רקע עתירת הלוחמות הדורשת לפתוח את המיונים לכלל היחידות המיוחדות לנשים, עליה אמור הצבא להשיב עד סוף החודש.

כצפוי, הידיעה עוררה גלים מכל כיוון אפשרי. "בדרך לשינוי דרמטי?" שאלה כותרת המשנה של הידיעה הראשונית בעיתון זה, "הרגרסיביים לא עוצרים באדום" זעק "יו"ר מפלגת נעם, וגם הודעות דובר צה"ל בפלטפורמות השונות ייחסו להחלטה נופך היסטורי. אבל האמת היא שלצד השמחה על הצעד הראוי, יש לזכור על מה נתכנס הצוות ומה מצופה ממנו להציג עד יום שלישי הקרוב. והתשובה לשאלה זו איננה אילו יחידות הוא ממליץ לפתוח לנשים, אלא אילו יחידות הוא קובע שאין לצבא שום אפשרות אחרת אלא לסגור. ולכן, תקדימית ומרגשת ככל שתהיה הידיעה על פתיחת היחידה המובחרת, היא לבדה אינה מספקת. אין דרך אחרת לפרש את לשון החוק, וטוב יעשה בית המשפט אם ידרוש מהצבא הסבר מניח את הדעת לגבי כל יחידה שנותרה סגורה.

אגב, בדיון הראשון בעתירה, העירו על כך השופטים לנציג הצבא והעמידו אותו על הטעות בנקודת המוצא לפיה הצוות יבחן אילו יחידות ניתן לפתוח לנשים. תשובתו היחידה  של הנציג היתה ציון הצוות שהוקם ובקשה להמתין למסקנותיו. אם לשפוט על פי הידיעות בסוף השבוע, אין מה להחזיק את הנשימה בציפייה להנמקה מפורטת.

זאת ועוד - ההחלטה על הקמת פיילוט, ולא על פתיחה מיידית, מאפשרת לצה"ל גרירת רגליים ודחיינות נוחה. לחשש חשדני זה יש על מה להישען. כזכור, לצד סיכום החלטות הצוות הצה"לי, אמור היה הרמטכ"ל לסכם גם את פיילוט השריון שסוכם תחילה בהצלחה, בהמשך הוחלט על הקפאתו, אז הוחלט על הרחבתו, וארבע שנים אחרי יציאתו לדרך, עוד אין לגביו מסקנות סופיות. קשה שלא להניח שלצד השאלות הטכניות והמקצועיות, ההימנעות מהחלטה מפורשת בעניין זה נובעת גם מחששות בעלי אופי חברתי פוליטי, ובעיקר מהתגובות הצפויות.

בספרו "למה מי זה מייקל", מספר אלוף במיל אליעזר שקדי כי בהיות מפקד חיל האויר, המליץ על פתיחת כלל היחידות בחיל לשירות נשים, ובכלל זה 669 ושלדג. לא היוהל"ם, שקדי גם היה זה שהשקיע בשילוב חרדים בשירות משמעותי בחיל והתעקש על גיוס הטובים שבהם. ללמדנו שחתירה לשוויון מהותי, איננה פוזיציה. היא פשוט הדבר הנכון לעשות.

לכן, לצד ההתרגשות המובנת על ההחלטה, חשוב יותר לשאול, למה בעצם היחידה עדיין סגורה וכמוה יחידות נוספות? ומדוע בשנת 2022 צה"ל עדיין ממיין לפי מגדר ולא לפי קרטיריון מקצועי, וכמה עתירות עוד ידרשו עד שהמובן מאליו יקרה.

פורסם לראשונה בישראל היום