מאמר דעה

הזכות של נשים על גופן תחת מתקפה

| מאת:

ההגבלות הקיימות בפולין מעלות חשש כי הממשלה תעקוב אחר נשים שיעברו הפלה, ועלול לפגוע גם בפליטות מאוקראינה שביקשו למצוא מקלט. יש לקוות כי הרוחות הרעות של פופוליזם ושמרנות המתקרבות גם לישראל ייעצרו.

Shutterstock

לאחר שפולין אסרה באופן כמעט מוחלט את הזכות של נשים לבצע הפלות בשטחה, הגיע ביום שישי האחרון צעד מאיים חדש. המגבלה החדשה ("רפורמה"), שעל הנייר נועדה להרחיב את מאגר המידע הבריאותי שנאסף על ידי משרד הבריאות, לרבות מידע על הריון, מעוררת חשש כבד כי ההוראה נועדה לשרת את הממשל למעקב קפדני אחר נשים אשר יבצעו הפלה בניגוד לחוק.  גם קריאות ההרגעה מצד משרד הבריאות הפולני כי מאגר המידע נועד לטובת הנשים ויעמוד באמות מידה קפדניות של אבטחה וסודיות, אינן מצליחות להוריד את מפלס החשדנות הרבה הקיימת בקרב הציבור הפולני. זאת, בייחוד לאור העובדה כי בשנים האחרונות, מאז חל איסור כמעט מוחלט על הפלות, נשים בפולין חוות השלכות קשות ומרדף השלטוני בעקבותיו, הכולל הליכים משפטיים כנגדן על רקע ידיעה על הפלה המדווחת על ידי סביבתן הקרובה. באווירה שכזו, אין פלא כי החשש הוא שייעשה שימוש לרעה במאגר המידע, יפגע בזכות הבסיסית של הנשים לפרטיות ויהלך אימים על אלה אשר יפרו את האיסור.

חשש נוסף שעולה מתוך הרפורמה הוא כי זו תשפיע באופן שלילי על הפליטות מאוקראינה. במהלך החודשים האחרונים קלטה פולין למעלה משני מיליון פליטים, רבות מתוכן הן נשים. אולם בעוד שבאוקראינה הפלות הן חוקיות עד שבוע 12, ללא שום תנאי, עתה נאלצות הפליטות, לרבות אלה שסבלו מאונס במהלך שהותן באיזור המלחמה באוקראינה, להתמודד עם האיסור על ההפלה. כתוצאה מכך, על אף הסבל שהן עברו ורצונן למצוא מקלט, יש פליטות הבוחרות לנדוד לצ'כיה השכנה על מנת לבצע את ההפלה הרצויה מבחינתן, או להיות תלויות בחסדיהם של ארגונים ופעילים אשר יסייעו בהליכים אלה בחשאי. אם תחול חובת הרישום גם על הפליטות אשר נכנסות לשטחה של פולין, הדבר עלול עוד יותר לפגוע עוד יותר בזכותן על גופן של פליטות על גופן, דווקא אלה שרק עתה זכו למקום מפלט.

המגמות השליליות נגד נשים שמאפיינות את בפולין בשנים האחרונות, לצד הצו החדש, משתלבות עם החשש לעלייה בשמרנות גם בארצות הברית, על רקע הציפייה הדרוכה לפסק הדין הסופי של בית המשפט העליון בארה"ב. כזכור, בשבועות הקרובים עתידה להתפרסם הפסיקה בעניין המגבלות על הפלות שנקבעו במדינת מיסיסיפי. לפי טיוטת פסק הדין שהודלפה, בית המשפט העליון עתיד להפוך את הלכת רו נגד וייד ולאחר כמעט חמישים שנה לתת לגיטימציה לאיסור על הפלות על ידי המדינות, ניכר כי הרוחות מארצות הברית יתנו רוח גבית למדינות אשר צועדות בעקבותיה. ברוח המחאה הנשמעת מצד ארגוני נשים וגופים ליברליים בפולין, גם בארצות הברית מתקיימת היערכות לקראת פסק הדין. ההערכה היא כי 26 מדינות בארצות הברית יצמצמו מאוד את האפשרות להפלה, ועל כן, כחלק מההיערכות, מדינות כמו אילינוי אשר חרטו על דגלן את זכותן של נשים על גופן, נערכות לקבל עשרות אלפי נשים אשר ייאלצו להגיע ולבצע הפלה בשטחן. כמובן שזהו מענה חלקי בלבד ואינו מספק את הצרכים להם זקוקות נשים רבות אשר נסיבות חייהן (הכלכליות, המשפחתיות וכו') לא יאפשרו להן לנייד את עצמן למדינות המאפשרות הפלה.

בישראל מנשבות רוחות סותרות. מחד, ההתנגדות הנשמעת מקולות שמרניים להצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול המבקשת למגר את האלימות כנגד נשים, תחת האצטלה כי התחייבות לאמנה זו תאיים על מוסד המשפחה ועל האוטונומיה הדתית והערכית בישראל. המתנגדים להצטרפות לאמנה טוענים כי סעיפי האמנה הם "הרסניים", על אף שהאמנה עצמה איננה מגדירה מהי משפחה. רוח זו מלמדת כי המגמות השמרניות מחלחלות אפילו סביב מאבק באלימות כנגד נשים, אשר אמור להוות זירה להסכמה ולשילוב ידיים. התנגדות לצירוף ישראל לאמנה מצטרפת לקולות הפוקדים אותנו בשנים האחרונות הקוראים להרחבה של הפרדה מגדרית במרחב הציבורי ורואים בהשתלבות נשים בזירות הציבוריות כאיום. מאידך, רוח אחרת ניכרת אף היא. מתוך מגמה של שינוי ולאחר עבודה מאומצת  של ארגוני נשים, עתידות בימים אלה להתפרסם תקנות המקלות על הליכי ההפלות בישראל. אמנם, התקנות אינן מבטלות לחלוטין את הצורך בועדה להפסקת הריון, אך הן אמורות להקל בין היתר על ידי מילוי טופס מידע הכולל שאלות פחות פולשניות. יש לקוות אם כן כי הרוחות הרעות של פופוליזם ושמרנות המתקרבות גם לעבר ישראל, ייעצרו בכלל ובפרט בכל הנוגע לזכות הבסיסית של נשים על גופן.

 

פורסם לראשונה בהארץ