מאמר דעה

הפוליטיקה הירוקה החדשה

| מאת:

משהו נפלא קורה בישראל. מאבק של עשרות שנים להפנמת ערכים ירוקים קוצר עוד ועוד הצלחות. הציבור הישראלי מבין את החשיבות בהצבעה למען נציגים ירוקים במישור המקומי והארצי. המדינה מצידה, מקדמת אג'נדה ירוקה – לעתים מרצון, ולעתים מכורח הנסיבות. אבל שלא יהיה ספק: משהו השתנה כאן. אל תפיסת ההגנה על הסביבה – מצטרפת תפיסה ירוקה חדשה. תפיסה שמעבירה את ישראל לשלב הבא.

משהו נפלא קורה בישראל. מאבק של עשרות שנים להפנמת ערכים ירוקים גוזר עוד ועוד קופונים. למדנו שכולנו יכולים להלחם, לנצח ולהשאיר את ישראל ירוקה יותר. למשל: חוף פלמ"חים, המאבק נגד הפעלת תחנת הכוח רידינג בדלק מזוט וחקיקה ירוקה איכותית שנתקבלה בכנסת בתחומים כמו זיהום אוויר, פסולת וזיהום מים (אף שהאכיפה עדיין נמוכה). האזרח מבין את הצורך בקידום הקיימוּת, את כוחו לייצר שינוי באמצעות פעולותיו היום-יומיות ואת החשיבות של ייצוג נושאים ירוקים בפוליטיקה המקומית והארצית באמצעות הצבעה לנציגים ירוקים בשלטון המקומי והארצי. בו בזמן הממשלה והשלטון המקומי מקדמים אג'נדה ירוקה – לעתים מרצון כן ולעתים מכורח הלחץ האלקטורלי.

אבל משהו משתנה. אל התפיסה הירוקה הראשונית, שסללה את הדרך באמצעות הגנה על הסביבה, מצטרפת תפיסה ירוקה חדשה. תפיסה שמעבירה גם את הפוליטיקה הירוקה מהשלב שבו היא צריכה להסביר את הצורך בקיימות, להצדיק ולהצטדק, אל השלב הבא. בשלב זה הערכים כבר הופנמו, ואפשר לעבור ממגננה לפעולה. היום כבר לא צריך להסביר מדוע עלינו לשמור על ערכי הטבע, הצורך ברור. בשלב הבא נדע גם איך לעצב את העיר שלנו כך שתחייה מחדש את ערכי הטבע בעצמה. בהקשר זה נהוג לציין כנקודת מפנה את החלטתה של המנהיגות העירונית בוונקובר לפני 15 שנה לעשות מהפך ירוק שבבסיסו החלטה ברורה: יצירת תכנית עבודה שאינה מסתפקת בקיים, אלא מכוונת למצוינות סביבתית, לא פחות.

עצם ההחלטה הייתה צעד ראשון הכרחי מלווה בשורה של צעדים, שיחד הביאו לידי ביטוי תפיסה הוליסטית שלפיה אין רק צורך להגן על הסביבה, אלא יש לעצב אותה באמצעות תפיסה פרואקטיבית של היחסים בין האדם לסביבתו ולשלטון. המהפך נגע לכל תחומי החיים: תחבורה, כלכלה, חינוך, תכנון אורבני, בנייה, טבע עירוני, בעלי חיים ועוד.

המפתח לשינוי היה ההבנה שהסביבה שייכת לכולם, ואכן כעבור שנים ראינו שתפיסת עולם כזאת מיטיבה בסופו של דבר עם הכלל, ולא רק עם אלה המסוגלים מבחינה כלכלית לייצר לעצמם איכות חיים נוחה.

המהפכה הירוקה אפשרית בתנאי שתפיסת העולם תשתנה, ויחול מעבר מהתמקדות בשינויים נקודתיים לתפיסה כוללת, מהגנה על הסביבה לעיצוב שלה. הפוליטיקה הירוקה עברה ממצב סביל למצב פעיל היוצר שינוי עמוק ומשמעותי באיכות החיים בערים שאנו חיים בהן. שינוי זה נגזר מחשיבה ערכית מעמיקה, מתכנית עבודה רחבת היקף המבוססת על חזון ברור, אך לא פחות חשוב - מדרכי פעולה ישימות.

רק אסטרטגיה סביבתית כוללת יכולה להביא לידי מצוינות עירונית שבאמת ובתמים תתרום לתושב במגוון הרמות – החל בבית, עבור ברחוב וכלה במדינה. נגיעות קוסמטיות, פסטיבלים ויחסי ציבור הם ללא ספק חשובים, אבל הם אינם משנים מן היסוד את איכות חייהם של התושבים ואת הסביבה העירונית. להפך. ככל שהזמן חולף העיר צועדת למקום שבו לא ניתן יהיה לייצר את אותה מצוינות סביבתית. כך למשל לו היו מתכנניה של תל אביב מפנים אל הים את פניה של העיר ולא את גבה, היו תושביה זוכים לבריזה נעימה עד דרך נמיר. גם היום החלטות רבות המתקבלות בתהליך התכנון העירוני פוגעות בערים פגיעה של קבע.

הדרך היחידה ליצור מצוינות סביבתית היא באמצעות תכנון וביצוע של מדיניות עירונית אחרת -  כוללנית, אקטיבית, מקצועית, בעלת יושרה ובעיקר בעלת מכוּונות ברורה: התושב וסביבתו. מהפך שכזה הוא דרישה חד-משמעית לשינוי ערכי בארבעה תחומים עיקריים:

  • הפוליטיקה הירוקה החדשה משנה את התפיסה - לא רק הגנה סבילה על הסביבה, אלא עיצוב פעיל שלה. הגנה על הסביבה היא תנאי הכרחי לאיכות חיים, אבל בהחלט לא מספיק. השפעתה האמתית של הסביבה עלינו היא יום-יומית ומתמשכת, ואסור שתבוא לידי ביטוי רק במניעת חריגות. עליה להתבטא ביצירת מדיניות סביבתית אקטיבית, הוליסטית, שמשנה מן היסוד את איכות החיים.
  • הפוליטיקה הירוקה החדשה מפנימה ערכים נוספים – לא רק צדק סביבתי, אלא גם צדק חברתי, צדק חלוקתי (איזון בחלוקת המשאבים), חינוך ערכי ועוד. הסביבה שאנו חיים בה היא המשאב העיקרי שלנו, והרווח האמתי שנובע ממנה הוא איכות חיינו. על כן אי אפשר לנתק בין צדק חברתי לצדק סביבתי.
  • הפוליטיקה הירוקה החדשה משנה את המיקוד ומפסיקה להתבייש - תכנית עירונית המציבה את התושב במרכז. אם עד עכשיו עבדו הנציגים הירוקים במועצות הערים בדחילו ורחימו, אנשי המהפך הירוק מראים שינוי דרמטי של סדר העדיפויות: חיי היום-יום שלנו הם העומדים במרכז. השקט, הניקיון, הירוק, רווחת בעלי החיים, היופי העירוני, מניעת זיהום אוויר, הטבע עירוני, חינוך ערכי לילדנו, תרבות נגישה לכל אחד – כל אלה הם שיהפכו את מקום מגורינו למצוין ואת חיי כולנו להרבה יותר טובים.
  • הפוליטיקה הירוקה החדשה מקדשת תרבות פוליטית אחרת - שקיפות שלטונית ושיתוף התושבים. כי אי אפשר לייצר סביבה ירוקה כשהממשל אינו ירוק או ליתר דיוק שקוף, ישר וכזה הפועל בשם התושבים, ולכן למענם. 

הכותב הוא עו"ד ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר "התנועה הירוקה-לתת לחיות" בת"א.