• פתוח לקהל בהרשמה מראש
  • שידור חי

גיור ישראלי - חזון. הישגים. כישלונות.

דיון לרגל צאתו לאור של קובץ המאמרים "גיור ישראלי" בעריכת ידידיה שטרן ונתנאל פישר

במכון הישראלי לדמוקרטיה - פינסקר 4, ירושלים

כותב דו"ח הגיור משה ניסים: "מציע לא להספיד את חוק הגיור כפי שהוגש לממשלה"

פרופ' ידידיה שטרן: "המצב הנוכחי פוגע בזכויות אדם בסיסיות"

בכנס שהתקיים, במכון הישראלי לדמוקרטיה, לרגל השקת הספר "גיור ישראל" בעריכת פרופ' ידידיה שטרן וד"ר נתנאל פישר, אמר השר לשעבר משה ניסים, כותב דו"ח הגיור: "כי לא יהיה חכם להספיד את חוק הגיור שהוגש לממשלה: "שמעתי גם פה הספדים על החוק, ואני אומר: חכמים היזהרו. המציאות היא לא כפי שהיא משתקפת. היו התבטאויות חריפות בלתי נסבלות כנגד החוק, אבל אני חושב ויודע שלא כדאי להספיד אותו".
ניסים הוסיף, כי סוד קיומו של העם היהודי הוא הימנעות מנישואי תערובת והתבוללות, ולאור הזנחה רבת שנים של ממשלת ישראל והרבנות המציאות הזו נמצאת בסכנה. אני שומע איזה שאלות שואלים את המתגיירים, ותוהה מה קרה למציאות לפיה לאורך ההיסטוריה הקלו או החמירו לפי הנסיבות והמקום?

פרופ' ידידיה שטרן, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר: "רוב העולים רואים בעצמם יהודים. גם אם החוק לא מגדיר אותם כך, הם מרגישים שייכות ללאום היהודי. החוק הנוכחי פוגע בזכויות האדם שלהם שנשללות. יהיה קשה למנוע הפרדת דת ומדינה אם לא ייעשה סדר בנושא הגיור. אסור שהקוטב הקיצוני של ההלכה יכתיב את המדיניות בנושא החשוב הזה".

ח"כ עליזה לביא, יש עתיד, יו"ר השדולה לחיזוק העם היהודי: "הנושא של הגיור הוא שולי בדיון הציבורי והחברה הישראלית אדישה אליו. החוק לא נותן מענה לרוב המתגיירים ובעיקר למתגיירות שהן רוב אלו שעוברות את התהליך. אנחנו בנקודת זמן של איחור גדול, ואני מציעה שהעבודה שנעשתה תפתח דיון ציבורי. כל מי שמגדיר את עצמו ציוני, יודע שכשיגיעו לכאן עוד עולים מארצות הברית, המצב שאנחנו נמצאים בו יהיה כאין וכאפס". לביא אף האשימה את נציגי הציונות הדתית בהתעלמות מהנושא, ולטענתה, היא מעולם לא ראתה נציג של הבית היהודי מגיע לדיוני השדולה לחיזוק העם היהודי".

הרב אבי גיסר, יו"ר מועצת החינוך הממלכתי דתי: "חוק הגיור המוצע קובע שגיור יעשה על פי דין תורה ולכן צריך לשמח כל אחד שהוא יהודי-לאומי-דתי. הרי אם יהיו פה חצי מיליון אנשים שאינם מוגדרים כיהודים, יאלצו לנקוט בחקיקה שתביא לשוויון בצורה אחרת. העובדה שמתנגדים לכך שהרב הראשי יפסול גיורים שביצעו רבנים בבתי דין שמונו על ידי הרבנות, היא פסולה. זה כמו רב שלא אוכל מהכשרות שלו".

ד"ר יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית: "אנחנו לא הסתייגנו ראשונים מדו"ח הגיור כי ידענו שהחרדים יעשו את מלאכתנו. ההצעה של משה ניסים, מחדדת את המונופול של הרבנות ויש בה קורטוב של התנשאות. אומרים שהמצב הנוכחי הוא לא ראוי ואנחנו נבנה מנגנון אחר שמתאים לגודל הכיפה שלי ואני אתבע מכל האחרים להתייצב מאחורי. מדינת ישראל לא תוכל לייצר גיור אחד, כי זו לא בהכרח שאלה הלכתית. בסופו של יום, יהודי הוא מי שמספיק יהודים רואים אותו כיהודים.

ד"ר יוסי ביילין, שר הדתות והמשפטים לשעבר: "חשבתי שהמכנה המשותף בין רוב היהודים הוא המשכיות יהודית ומה שאני רואה כאן זו תחושה של הציונות הדתית שהחרדים הם לא מספיק ליברלים. אנחנו צריכים לחנך 400,000 יהודים שישקרו? הבעיה היא הרצון הדתי לגייר חילונים גמורים. מי שנכנס לישראל במסגרת חוק השבות ומבקש להגדיר את עצמו כיהודי, המדינה צריכה להכיר בו כיהודי- זה הבסיס.

הרבנית טו"ר רבקה לוביץ: בתי הדין לגיור הם פוגעניים ביותר ועשו דברים קשים בנושא ביטולי גיור. בתי הדין המיוחדים לגיור מבצעים חקירות לגרים שהן חסרות תקדים. מי שמע על בית דין שמגייר מישהו ומחליט על סמך רכילויות לקרוא לו בצו מדינה בכדי לבטל את התהליך שעבר? אנחנו לא צריכים חוק גיור- שכל זרם יגייר בדרכו".

ד"ר נתנאל פישר, מהמרכז האקדמי שערי משפט והמכון הישראלי לדמוקרטיה: "יש בישראל תהליך של חילון, ליברליזציה ואיבוד הסמכויות המרכזיות. העובדה שהרבנות הראשית לישראל שוקעת, זה תהליך שקורה גם בעולם עם מוסדות דת. כדי לקדם את נושא הגיור, החברה צריכה קודם כל להתגייס, ויותר חשוב- הפוליטיקאים.

ד"ר הדר ליפשיץ: "נעשה מאמץ וצריך לעשות מאמץ למנוע קרע עם יהדות ארצות הברית. דו"ח ניסים, הוא ההצעה הטובה ביותר בקידום גיורים על פי ההלכה, ואין הצעה טובה יותר. כמובן צריך ואפשר לשפר את הפרטים".

הרב ד"ר שאול פרבר, עיתים: "אני בעד שהמדינה תיקח אחריות על הגיור, אבל השאלה היא האם במציאות של היום החוק החדש יביא תוצאות של עליה בהיקפי הגיורים. לדעתי אין בחוק הזה מענה ויותר מזה- אפילו אם יעלו במקצת מספר האנשים שיעברו גיור, בהצעה הזו המחירים שנשלם יהיו כבדים מדי. הבעיה היא שבונים פה מונופול ומתנשאים על הזרמים הלא אורתודוכסים ולא מאפשרים לשמוע דעות שונות במסגרת הדיון ההלכתי".

שחר אילן, כלכליסט: "נשאלת השאלה האם יהודי הוא לא מי שכותב בפייסבוק שהוא יהודי? כל הקטע של מועדון חברים זה יפה אבל העם היושב בציון החליט בחלקו הגדול שהוא כן מגייר אנשים לפי זה שהם שירתו בגולני ויוצאים איתו לאותם המועדונים.

הרבה דיאנה וילה: "אם מסתכלים בפסיקה כולה יש גישות מקלות, הדרך המקובלת היא למצוא את הדרכים לבצע גיור. בארץ אפילו הגיור הרפורמי הוא הלכתי ודורש למשל מילה ותפילה. אפשר למצוא פתרונות גם במסגרת ההלכה- אפשר להגיע לגיורים לפי הלכה אצל כל הזרמים.

הרב אליהו בירנבוים, דיין בבית הגיור של הרבנות הראשית: "אני מדבר באופן אישי ולא במסגרת תפקידי, אבל באופן די מפתיע, אני מוצא את עצמי מזדהה עם הדברים שאמרו יזהר הס ויוסי ביילין, השאלה המרכזית היא לא שאלת הגיור אלא שאלת העם היהודי".


15:30 | התכנסות

16:00 | מה מונח על הכף? - ידידיה שטרן, סגן נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה

16:10 |

הגיור בישראל בהווה - ד"ר נתנאל פישר
הגיור בישראל בעתיד - שר המשפטים לשעבר, עו"ד משה נסים

16:30 | דיון בהצעה לרפורמה בגיור שנוסחה ע"י עו"ד משה נסים
מנחה: ד"ר שוקי פרידמן מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה

משתתפים:
ח"כ עליזה לביא, יש עתיד
הרב אבי גיסר
ד"ר הדר ליפשיץ

ד"ר יזהר הס
הרב ד"ר שאול פרבר

18:00 | הפסקה

18:15 | חזונות שונים לגיור
מנחה: ד"ר שוקי פרידמן מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה

משתתפים:
ד"ר יוסי ביילין
הרבה ד"ר דיאנה וילה
הרב אליהו בירנבוים
הרבנית טו"ר רבקה לוביץ
הרב מנחם ולדמן