מדד השלום

רוב הישראלים תומכים בהפסקת אש עם החמאס

| מאת:

מדד השלום של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב, בדק החודש מה חושב הציבור בנוגע לוויכוח הפומבי בין השר בנט והשר ליברמן בכל הנוגע למדיניות כלפי עזה; ומהי עמדת הישראלים כלפי קמפיין ה- "MeToo"?

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב, מצא כי רוב הישראלים מצדדים בעמדת השר בנט בוויכוח הפומבי בינו לבין שר הביטחון ליברמן בנושא המדיניות כלפי עזה. כמו כן, המדד מצא כי רוב הישראלים תומכים במחאת ה-MeToo וכן כי קרוב למחצית מהישראלים מכירים מישהו או מישהי שעברו הטרדה מינית.

להלן עיקרי הממצאים:

המצב בעזה- רוב היהודים (56%) מסכימים עם טענת השר בנט כי מדיניות שר הביטחון ליברמן כלפי עזה היא רכה מדי, בעוד שרוב הערבים (70%) אינם מסכימים עם טענה זו. עוד עולה, כי שני שליש מכלל הישראלים (67%) תומכים בכך שישראל תחתום על הסכם הפסקת אש ארוך טווח עם החמאס בפיקוח בינלאומי.

מוכנות צה"ל למלחמה- בעקבות הדו"ח של נציב קבילות חיילים לשעבר האלוף יצחק בריק שביטא ביקורת על מוכנות צה"ל למלחמה, נמצא שהציבור חצוי- 36% סבורים שבריק צודק ו-37.5% סבורים שהצבא כשיר להתמודד עם כל איום צפוי כפי שטען הרמטכ"ל בתגובה.

הישראלים ומחאת "MeToo"- רוב הישראלים (60%) סבורים שהתופעה במסגרתה נשים וגברים שעברו הטרדה מינית חושפים זאת ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת ואף אומרים לעיתים מי הטריד אותם, היא תופעה חיובית ותומכים בה. 44% מהישראלים אמרו גם, כי הם מכירים אישית מישהו או מישהי שחווה או חוותה הטרדה מינית.

השפעת מחאת MeToo על החברה הישראלית- כמעט מחצית מהישראלים (49%) סבורים שבעקבות תופעת ה-MeToo, יש סיכוי גבוה שהכללים החברתיים ישתנו ויהיו פחות הטרדות מיניות. זאת לעומת 39% שסבורים שלא יהיה שינוי בעקבות התופעה. בהקשר זה, נראה שהנשים אופטימיות יותר- 53% סבורות שהמצב ישתנה בעוד ש-43% מהגברים סבורים כך. הציבור הישראלי גם חצוי בנוגע לאמירתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי "אנו חיים בתקופה מפחידה עבור גברים": 44% סבורים שאמירה זו נכונה ו-45% שהיא לא נכונה. עם זאת, בעוד שבקרב הגברים 53% הסכימו עם אמירה זו, בקרב נשים רק 36% הסכימו איתה.


הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מהתוכנית לניהול סכסוכים וגישור ע"ש אוונס באוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן ממרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 16-17 באוקטובר 2018 בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.

למדד המלא