מאמר דעה

משבר הקורונה - הזדמנות לשינוי פני הכלכלה

| מאת:

משבר הקורונה צפוי לגרום נזק עצום לכלכלה העולמית, ולפגיעה קשה בחברות, ארגונים, מעסיקים וכוח עבודה. עם זאת, הוא הביא עמו גם הזדמנות להאצה ופיתוח טכנולוגיות הרפואה מרחוק, קידום יוזמות לשינוי דפוסי העבודה ועידוד קנייה תוצרת כחול-לבן

Flash 90

משבר הקורונה פוגע במגוון רחב של עסקים ברחבי העולם: ביטול המוני של טיסות, אירועי תרבות וכנסים, המוני עובדים נעדרים מהעבודה בשל מחלה או בידוד, יבוא המוצרים מסין הואט והעולם העסקי, שהורגל לבסס חלק גדול משרשרת האספקה שלו על חומרי גלם מהמזרח הרחוק, ניצב בפני אתגר חדש.

החשש שבקרוב יורגש מחסור במלאים, הובילה את הציבור להצטייד במוצרי יסוד. הציבור מעדיף להסתגר בביתו, אירועים מבוטלים, מרכזי בילוי וקניות מתרוקנים, חוסר הוודאות והפחד מהידבקות מוביל את העולם להסתגרות - ככל שהמחלה מתפשטת כך מתחזקת ההעדפה להתכנס במדינות ובבתים. 

מדובר בנזק עצום לכלכלה העולמית, שאת ממדיו נדע רק בדיעבד, כשהדרמה תהיה מאחורינו. עד אז, סביר שנראה חברות רבות נכנסות לקשיים ואף קורסות, בראשן חברות תעופה, משרדי נסיעות, חברות מייצאות,חברות מתחום התרבות והפקת אירועים ועוד. בנוסף, ממשלות ברחבי העולם מתמודדות עם נטל כספי כבד ולא צפוי על מערכת הבריאות, לצד עומס חסר תקדים על צוותי רפואה, שלא ברור מתי יסתיים.

אבל כמו בכל משבר, יש כאן גם הזדמנויות: למערכות הבריאות בעולם זו הזדמנות יוצאת דופן לאמץ טכנולוגיות לרפואה מרחוק, מהלך שיוביל להפחתת העומס בבתי חולים, לצמצום מקרי ההדבקה ולשיפור הטיפול בחולים שבאמת זקוקים לקשר הישיר עם הרופא. הטכנולוגיות כבר קיימות ונמצאות בשימוש במספר בתי חולים בעולם, אולם עד כה, בעיקר בשל אילוצים תקציביים, לא עברה המערכת הרפואית את המהפכה הדיגיטלית במלואה ולא הטמיעה באופן נרחב ואופטימלי את המעבר לרפואה מרחוק. מדובר לא רק במדידת לחץ דם ופרמטרים גופניים אחרים מרחוק, ללא מגע ישיר בין האחות לחולה, אלא גם בטיפול רפואי ואבחוני מרחוק, באמצעות רובוטים שמגיעים למיטות המטופלים, ומאפשרים לרופא לשוחח און-ליין עם החולה, לבדוק את מצבו ולשלוח את הרובוט לתת את התרופה. משבר הקורונה מהווה ללא ספק "קריאת השכמה" למערכות הבריאות להקצות את התקציבים לאימוץ הטכנולוגיות ולהטמעת הרפואה מרחוק.

באופן דומה, יש לנצל את המשבר לקידום יוזמות לשינוי דפוסי העבודה כך שיתאימו לעידן המודרני, בדגש על מעבר לעבודה מרחוק ומהבית - לפחות יום בשבוע. דווקא עכשיו, כשחלק הולך וגדל מהעובדים נאלץ להישאר בבידוד ביתי, זה הזמן להתחיל בשינוי. על המעסיקים בסקטור הציבורי והעסקי לאפשר לעובדים שנמצאים בבידוד לעבוד מהבית תוך מדידת התפוקות, כמעין פיילוט לבחינת ההשלכות של עבודה מהבית. לעבודה מהבית פעם בשבוע יתרונות רבים, בהם הפחתת העומס בכבישים, העלאת פריון העבודה, חיסכון בזמני הנסיעה הלוך וחזור למקומות העבודה ו/או שיפור האיזון בין חיים אישיים לעבודה והפחתת זיהום האוויר. אמנם לא כל ענפי המשק יוכלו לאמץ מודל שכזה, הדבר פחות מתאים לנותני שירותים או פועלי ייצור שחייבים להיות ליד קווי הייצור.

משבר הקורונה צריך גם להזכיר לכולנו את החשיבות האסטרטגית של "העדפת תוצרת הארץ". זה הזמן של כולנו לתמוך בחקלאים הישראלים, אשר יספקו לנו תוצרת חקלאית טרייה גם אם כל העולם ייסגר בפנינו, בתעשייה הישראלית, שתמשיך לייצר לנו מוצרים ומזון, גם בתרחיש של עצירת היבוא מסין וממדינות המערב, את המלונות והצימרים הישראליים, שישמחו לקבל אותנו, במיוחד עכשיו כשתיירים רבים ביטלו הגעתם, את העסקים הקטנים ובינוניים, שחלקם נאלצים לעבוד גם בזמן מחלה, ואת המעסיקים הרבים בישראל שמשלמים משכורות לעובדים שנמצאים בבידוד.

אז צאו לתמוך בכלכלה הישראלית! קנו תוצרת חקלאית ישראלית ומוצרי תעשייה כחול לבן ולכו לבלות במלונות ובצימרים הישראלים. שמירה על כושר ייצור מקומי הוא חוסן אסטרטגי.

פורסם לראשונה בדה מרקר.