לזכרו של פרופ' זאב שטרנהל

| מאת:

אחד מחשובי מגניה של הדמוקרטיה הישראלית, שייצג את ישראל ההומניסטית, הנאורה, המאמינה במסר האוניברסלי של זכויות האדם ובצדק חברתי

Flash 90

עם פטירתו של פרופ' שטרנהל, אבד לדמוקרטיה הישראלית אחד מחשובי מגניה, שייצג את ישראל ההומניסטית, הנאורה, המאמינה במסר האוניברסלי של זכויות האדם ובצדק חברתי. פרופ' שטרנהל היה אחד מחשובי חוקריה במדע המדינה ובהיסטוריה- חוקר שזכה להוקרה מיוחדת מעמיתיו ותלמידיו ולהערכה רבה בקהיליית המחקר הבינלאומית.

במחקריו היטיב שטרנהל להבין את האירועים וההתרחשויות המסכנות את יסודותיה הליברליים של המדינה; וזאת על רקע מחקריו המעמיקים אודות התמוטטותן של דמוקרטיות במאה העשרים, ובמיוחד חקר הפאשיזם והמאבק נגד הנאורות. הוא השכיל להבחין בהיבטיו ההרסניים לדמוקרטיה של משטר הכיבוש וההתנחלות בשטחים.

שטרנהל לא התבצר במגדל השן, אלא מילא תפקיד של אינטלקטואל ציבורי ומבקר חברתי מן המעלה הראשונה. הוא הפגין יושרה אקדמית ואומץ לב אזרחי למופת. הוא לא נרתע מביקורת חריפה על דמויות מרכזיות בהיסטוריה ובתרבות של צרפת תוך פגיעה בדימוי של צרפת בעיני עצמה. הוא לא חשש מפני הצבעה על סממנים פאשיסטיים בהוויה הישראלית.  דווקא בגלל התפקיד החשוב שמילא, אין זה מקרה שנבחר כיעד להתנקשות  בחייו שממנה ניצל בנס.