מאמר דעה

המשטרה אינה אויב העם

| מאת:

המציאות שבה המשטרה פועלת בימי הקורונה קשה לאזרחים וגם לשוטרים. אבל בלי אכיפת המשטרה הקורונה לא תתמתן. במקום לקלל ולבקר את השוטרים, ראוי שהפוליטיקאים והציבור מימין ומשמאל יישאו אותם על כפיים כמי שניצבים בחזית המאבק בקורונה

Flash 90

המשטרה הפכה לשק החבטות של החברה הישראלית. לא חולף יום בלי "תמונות קשות" בתקשורת או ברשתות החברתיות של "שוטרים מכים" וגינויים על אלימות המשטרה מפוליטיקאים במגזר "המותקף". הטרנד הזה רע ומסוכן.

במציאות המוטרפת של ימי הקורונה, גם עבודת המשטרה לא נורמלית; שוטרים נאלצים להפסיק תפילות והפגנות. כשהם עושים את זה הם משרתי העם והמאבק בקורונה, ולא אויבי העם. זה לא מצדיק אלימות שווא, אבל אם נהפוך את המשטרה לשעיר לעזאזל, זה יתנקם בכולנו. 
בימים כתיקונם המשטרה מגינה על החוק ועל הסדר הציבורי מפני עבריינות, אלימות, טרור. בימי הקורונה המשטרה עומדת מול אזרחים מן השורה. מגבלות הקורונה הופכות פעילויות אנושיות בסיסיות כמו יציאה מהבית, מפגשי רעים, ישיבה בבית קפה - לאסורות. גם פעילויות ואירועים חשובים וערכיים כמו תפילות, הפגנות, חתונות ולוויות, מוגבלים. זה נורא, אבל אין דרך אחרת לעצור את הנגיף. כדי שהמגבלות יהיו אפקטיביות נדרשת אכיפה - וזה מה שמוטל על המשטרה. לצד מרדפים אחרי סוחרי סמים - מחסומי תנועה; לצד חקירות שחיתות - הגבלת הפגנות; לצד מניעת טרור - הפסקה של חתונות המוניות.

אכיפה ולעיתים הפעלת כוח באירוע כמו חתונה, אף פעם לא יצטלמו היטב. מול תמונות של כלה נרגשת ביום חופתה, שום שוטר לא יצטייר כמשרת ציבור הגון והגיוני. כשהמון מבקש לחגוג טיש חסידי ונכון להיאבק על כך, המראות של אכיפת החוק עלולים להיות לא נעימים. אבל על התמונות והדיווחים צריך להסתכל במבט רחב. 

כבר יותר מחצי שנה שהשוטרים עומדים בחזית הקורונה, תוך סיכון בריאותי מתמיד, נעדרים מהבית בשבתות וחגים, יוצאים לרחובות ואוכפים את החלטות הממשלה. אין שוטר שנהנה להתפרץ לחתונה ולהפסיק אותה, או לאסור כניסת מתפללים לבית כנסת. שום שוטר לא יוצא למשמרת כדי להכות מפגינים בצומת. יש חריגות ויש אלימות מיותרת, אבל אלו היוצאים מהכלל. כל מגזר מבקר את המשטרה ובטוח שהיא אוכפת אצלו ביתר שאת, ואצל האחרים בחסר. חרדים קוראים לשוטרים "קלגסים" שמבצעים פוגרומים. מפגינים רואים בהם שליחים של ראש הממשלה, רוחצים בחוף הים בטוחים שהשוטרים מתנכלים לתל אביבים תמימים. המשטרה הפכה להיות שק חבטות ישראלי. 

המצב הזה מסוכן. ללא אכיפה, אין משמעות לחוק. ללא הפעלת המשטרה לאכיפת המגבלות, הקורונה תפגע בנו ללא רחם. הביקורת הקטלנית הזו מסוכנת, כי היא מרתיעה את המשטרה מלפעול בנחישות כשבמקום גיבוי לפעולותיה היא זוכה לקיתונות של רותחים. היא גם פוגעת באמון הציבור במשטרה, שממילא אינו בשיאו. המציאות שבה המשטרה פועלת בימי הקורונה קשה לאזרחים וגם לשוטרים. אבל בלי אכיפת המשטרה הקורונה לא תתמתן. במקום לקלל ולבקר את השוטרים, ראוי שהפוליטיקאים והציבור מימין ומשמאל יישאו אותם על כפיים כמי שניצבים בחזית המאבק בקורונה. 

פורסם לראשונה בישראל היום.