"הרב קנייבסקי היה דמות ייחודית, לא יהיה מישהו שייכנס למשבצת הזו בדיוק"

| מאת:

ד"ר גלעד מלאך, ראש התכנית לחרדים בישראל, מסביר בראיון מיוחד מה הפך את הרב חיים קנייבסקי ז"ל לבעל השפעה רבה כל כך בציבור החרדי כולו, ומי יהיה היורש שלו עם לכתו. האזינו

"הרב קנייבסקי נתפס כגדול הדור. הוא היה מנהיגם של החרדים הליטאים, אבל בגלל האופי של מנהיגותו הייתה לו השפעה רחבה מאוד בציבור החרדי כולו, וגם החסידים והספרדים ראו בו מנהיג. הוא נתפס כגדול בתורה, צדיק ומעל לכל כעושה מופתים, שביתו תמיד היה פתוח לאנשים שבאו לבקש את ברכתו ועצתו. עם פטירתו הלכה לעולמה דמות שמנהיגותה הצליחה לגשר על הפלגים השונים בציבור החרדי. הוא היה דמות ייחודית, וכנראה שלא יהיה מישהו שייכנס למשבצת הזו בדיוק.


יורשו - הרב אדלשטיין, שחלק עם הרב קנייבסקי את הנהגת הליטאים, ימשיך אותו ברמה הפורמלית כגדול הדור ויבטא הנהגה שמעורבת יותר בענייני העולם הזה ובעלת אופי אליטיסטי ורציונלי יותר. אך היכולת של הרב אדלשטיין בגילו המתקדם (99) ולאור הגידול והגיוון של המגזר הליטאי להוביל בצורה דומיננטית ובלעדית את המגזר הינה מוגבלת. בפועל, מאז פטירת הרב שך לפני למעלה מעשרים שנה שאין בציבור הליטאי מנהיג כריזמתי, דומיננטי, שנמצא בשיאו, ואני לא חשב שנראה בזמן הקרוב דמות כזו מבחינת סגנונה ואופי השפעתה".

האזינו לראיון המלא של ד"ר גלעד מלאך, ראש התכנית לחרדים בישראל: