מאמר דעה

כך צריכים כוחות הביטחון להיערך לרמדאן בזמן ש"ישראל מתחמשת"

| מאת:

לנוכח רגישות תקופת הרמדאן והמציאות החדשה של ביטחון הפנים, על המשטרה להבהיר הן למתנדבים בכיתות הכוננות והן לבעלי הנשק ברישיון את המגבלות החלות עליהם. בנוסף, עליה להבטיח שהתארגנויות אזרחיות חמושות לא יפעלו עצמאית, שמא יסכנו את הציבור ואת פעילות גופי הביטחון.

Photo by Jamal Awad/Flash90

בחודשים האחרונים מוביל המשרד לביטחון לאומי את קמפיין "ישראל מתחמשת" בניסיון להשיב את הביטחון ואת תחושת הביטחון בעקבות מתקפת הטרור הקשה והכואבת של השבעה באוקטובר. קמפיין זה הוביל לכך שעשרות אלפי אזרחים נוספים מחזיקים היום בנשק ברישיון פרטי, או בנשק מתוקף תפקיד בביטחון הפנים – למשל, בכיתות כוננות של המשטרה.

במקביל להתחמשות המואצת בחברה היהודית, שיעור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ממשיך לעלות. מספר הקורבנות בחברה הערבית האמיר בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית, כאשר ב- 2023 מספרם של הקורבנות עמד על 244 נרצחים ונרצחות, יותר מפי שניים בהשוואה לשנה שקדמה לכך. דיווחים בתקשורת מהשבועות הראשונים ל-2024 כלל לא מעידים על מגמת שיפור בהתמודדות עם תופעה קשה זו.

אין זה מפתיע שמנתוני מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי בעוד שהחשש לעתיד הביטחון הפיזי בקרב הציבור היהודי פחת עם השבועות שחלפו מאז אירועי השבעה באוקטובר, החשש לעתיד הביטחון הפיזי של אזרחי המדינה הערבים רק עלה בתקופה זו.

כשברקע התפתחויות אלו, יציינו אזרחי ישראל המוסלמים בעוד כשלושה שבועות את חודש רמדאן. בד בבד עם פעילותם ההכרחית והחשובה לשמירה על קיומו התקין של מועד זה ועל חופש הפולחן, כוחות הביטחון נערכים לאתגרים אפשריים בשמירה על הביטחון והסדר הציבורי. כדי שהמשטרה תוכל להבטיח כראוי את השמירה על הביטחון במהלך חודש רמדאן, עליה לעשות מאמצים כדי לוודא שכלל אזרחי ואזרחיות ישראל מרגישים שדואגים לביטחונם.

ראשית, חשוב שהמשטרה תיקח בחשבון שבגזרות השונות נוכחים כעת אלפי מתנדבים שהצטרפו באחרונה לכיתות הכוננות החדשות שלה. יש להבהיר למתנדבי המשטרה החדשים את המגבלות החלות עליהם בעת פעילות מבצעית. לדוגמה, בהתאם לנוהלי המשטרה, המתנדבים אינם רשאים לפעול באופן ישיר באירועי הפרות סדר והפגנות, גם לא בנוכחות שוטר. חשוב גם לחזור ולחדד בפני המתנדבים החדשים, במסגרת ההיערכות המבצעית לשמירה על הביטחון בחודש רמדאן, את ההנחיות השונות העולות מהוראות הפתיחה באש. שכן לפי נוהל כיתות הכוננות החדש של המשטרה, מתנדבי כיתות הכוננות מוסמכים לתת מענה ראשוני בעת אירוע עד להגעת כוחות שיטור, ולכן הם אינם עוברים תדריך מבצעי לפני היציאה לפעילות.

שנית, המשטרה נדרשת לקחת בחשבון גם את נוכחותם של עשרות אלפי בעלי כלי ירייה פרטיים חדשים. קמפיין "ישראל מתחמשת" של המשרד לביטחון לאומי ספג ביקורת רבה, בין היתר משום שהשר קורא לאזרחים להתערב באירוע ביטחוני, אך בה בעת משרדו מתקשה להבטיח שכל בעלי כלי הירייה הפרטיים הם כשירים, מאומנים ומיומנים כנדרש. לקראת רמדאן, מומלץ שהמשטרה והמשרד לביטחון לאומי ייצרו קשר עם בעלי כלי הירייה הפרטיים ויבהירו להם את מגבלות השימוש באקדח שבידיהם.

לבסוף, המשטרה צריכה להבטיח שהתארגנויות אזרחיות חמושות ובלתי-מוסדרות לא יפעלו באופן עצמאי בכלל ובייחוד בימים של רגישות רבה. התארגנויות כאלו פועלות ללא הסדרה חוקית או פיקוח. מלבד הפגיעה הקשה בשלום הציבור, פעילותן עלולה לפגוע בהיערכות המבצעית של המשטרה וגופי ביטחון אחרים.

בחודש שעבר פורסם שהשב"כ הביע חשש מכך שהקמת כיתות הכוננות וחלוקת הנשק הבלתי-מבוקרת לאזרחים יהודים יעלו את תחושת חוסר הביטחון בחברה הערבית, והזהיר מפני קיצוץ נרחב בתקציבים המיועדים לחברה הערבית, בשל הערכה כי הקיצוץ יוביל לפגיעה אסטרטגית בביטחון ובחוסן הלאומי של כלל אזרחי המדינה. בימים אלו הגישה הממשלה את הצעת תקציב 2024, ובה קיצוץ של יותר מ-15% בתקציב שמיועד לצמצום הפערים ולמאבק בפשיעה בחברה הערבית. על רקע קיצוץ מדאיג זה, חיוני שהמדינה תבטיח את ביטחונם של כלל אזרחי ואזרחיות המדינה. רמדאן שקט ורגוע הוא אינטרס משותף לכלל הצדדים ולכן יש להשקיע את מרב המאמצים בהבטחתו.


גרסה מקוצרת של המאמר פורסמה לראשונה ב"ישראל היום"