מאמר דעה

האלימות נגד נבחרי ציבור ערבים

| מאת:

הפעלת אלימות קשה כלפי נבחרי ציבור במגזר הערבי חייבת להטריד את מנוחת קברניטי המדינה. נדמה כי אין פגיעה חריפה יותר בדמוקרטיה מאשר האיום שחשים נבחרי ציבור מצד גורמים אלימים. על הבעייתיות שבתופעה כמו גם פתרונות אפשריים קראו במאמרו של מומי דהן.

לפני מספר ימים נורה ונפצע ראש המועצה הנבחר של היישוב ג'ת, חאלד גרה. למזלו, גורלו היה טוב יותר מזה של מנכ"ל עיריית קלנסוואה ויאם זמירו שנרצח ביריות לפני מספר חודשים. הפעלת אלימות קשה כלפי נבחרי ציבור במגזר הערבי חייבת להטריד את מנוחת קברניטי המדינה. נדמה כי אין פגיעה חריפה יותר בדמוקרטיה מאשר האיום שחשים נבחרי ציבור מצד גורמים אלימים. רמת אלימות כזו, שאינה מטופלת על ידי גורמי אכיפת החוק בצורה מיוחדת, תוביל מהר מאוד למצב בו ניהול החיים הציבוריים ביישובים הערבים ימצא בפועל בידיהם של גורמים שנבחרו בכוח הנשק במקום בידיהם של אנשים שנבחרו בידי הציבור.

בתנאים כאלו של אלימות, הסיכוי להתפתחותם הכלכלית של היישובים הערבים כמעט ונעלם. שלטון החוק הוא אחד התנאים הבסיסיים לשגשוג כלכלי. בלעדיו, הכישרון, היזמות והיצירתיות כבים ומפנים מקום לכוח הזרוע והנשק. אין טעם להפגין כישרון, יזמות או יצירתיות אם יש חשש כי פירותיהם ייקטפו על ידי אנשי הזרוע הכוחנית.

המצב הנוכחי הוא תוצאה של מלכוד אכזרי. חלק מן התושבים הערבים רואים במשטרה סוג של אויב שיש להימנע ככל האפשר מפנייה אליו. מן הצד האחר, בגלל מערכת היחסים השברירית, המשטרה חוששת להפעיל את מלוא כוחה כדי להימנע מעימות כללי עם האוכלוסייה הערבית בישראל. ממשלת ישראל חייבת למצוא מסילות לליבם של התושבים הערבים, שהם המפסידים הגדולים, כדי ליצור את התנאים המתאימים להפעיל אמצעים חריפים שיכניעו את הגורמים האלימים ביותר בחברה הערבית, שהם המרווחים הגדולים ביותר ממערכת היחסים הנוראית הזו. זהו גם תנאי הכרחי לשגשוג הכלכלי של האוכלוסייה הערבית.

ד"ר מומי דהן הוא עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה וראש בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית.

שודר בתוכנית הכלכלית של גלי צה"ל ביום רביעי, 26.10.2011

צבי אקשטיין ומומי דהן, הצעירים הערבים בישראל