פרלמנט | גליון 10

שולחן עגול - מקורות המשבר של הדמוקרטיה הישראלית

האם הרצח מסמן משבר חדש או חולי עמוק בחברה

"רצח רבין הוא רצח פוליטי מובהק על בסיס אידיאולוגי, שהתרחש בסביבה של הכשרת הלבבות לדברים נוראיים במשך כשנתיים וחצי", אמר יו"ר הכנסת שבח וייס בדיון שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה בדצמבר 1995. הדיון שהתקיים במסגרת 'שולחן עגול' בהנחיית מנהל פורום השולחנות העגולים של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ישראל סגל, עסק בנושא 'מקורות המשבר של הדמוקרטיה הישראלית' והשלכותיו בטווח הקצר על החברה ומוסדותיה. מטרת הדיון הייתה להביא להידברות בין אנשי ציבור ורוח מגווני הקשת הפוליטית וללבן שאלות-יסוד ובהן: האם רצח ראש הממשלה יצחק רבין מסמן משבר חדש או שמא חשף חולי עמוק בחברה הישראלית?

בחלקו הראשון של הדיון התבקשו המוזמנים לערוך 'חשבון נפש אישי'. ח"כ זבולון המר אמר כי "אנחנו עושים את חשבון הנפש שלנו בעצמנו; הצד השני לא עושה את החשבון יחד אתנו. צריך לחשוב על לקח שמפיקים אותו לעתיד על מנת למצוא את האיזון". פרופסור אוריאל סימון, מאוניברסיטת בר-אילן, טען כי הרבנים הגדולים שהיו מעורבים בדין רודף היו צריכים להכות על חטא ולבקש סליחה ומחילה, ולמרות זאת נשמעו הכחשות. בתגובה אמר ח"כ יצחק לוי כי הרבנים לא קראו להשתמש באלימות אלא אמרו: "שב ואל תעשה". היו אנשי רוח שקראו להשתמש באלימות נגד הממשלה, והדבר עבר בשקט. יש צורך לרסן את הדמוקרטיה ולא לרסק אותה, וריסון הדמוקרטיה צריך לבוא מכול הצדדים.

בחלקו השני עסק הדיון במקורות המשבר. פרופ' משה ליסק, מהאוניברסיטה העברית, טען ש"מה שקרה אחרי 73' הוא שבפעם הראשונה בהסטוריה של החברה היישובית, תרבות אם אחת מפוארת עם אידיאולוגיה, זכויות והסטוריה, קרסה בפני הקבוצה הרדיקלית ביותר שהשתלטה אידיאולוגית". פרופ' אייזנשטדט, מהאוניברסיטה העברית, אמר כי "מתוך מחנה חזק שראה עצמו כמרכז החברה ושלא קיבל את הלגיטימציה של המדינה יצאה דה-לגיטימציה פוטנציאלית בשם אידיאולוגיה פונדמנטליסטית אשר מבחינתה יכול להיות מקור סמכות אחר מאשר הכנסת או המחוקק בעניינים פוליטיים." ח"כ אורי אור טען, לעומתם, כי הסכסוך האמיתי הוא לא סביב מלחמת תרבות אלא סביב פתרון הבעיה הפלסטינית. המצב ייפתר כאשר תהיה הפרדה כלשהי בינינו לבין הפלסטינים. פרופ' מיכאל הד, מהאוניברסיטה העברית, סיכם בהצעה כי "צריך לדבר על העתיד יותר מאשר על העבר". לדעתו קיימת מציאות חדשה ויש להשתחרר מעט מהמסגרת הפוליטית המוכרת, להגמיש צורות חשיבה ועל-ידי כך להרחיב אפשרויות להדברות.

יו"ר הכנסת שבח וייס ציין כי לא זכור לו דיון כה מעמיק בנוגע למצבה של הדמוקרטיה הישראלית, ודומה כי תחושה זאת שיקפה את עמדתם של שאר הנוכחים שביקשו לקיים מפגש נוסף כדי להמשיך ולפתח את הדיון.