הודעה לעיתונות

יו"ר הרשות לני"ע: "בנושאי אכיפה אין הקלות, אין 'הנחת סלב'"

יו"ר הרשות לני"ע בהתייחסות ראשונה לפשיטה על חברת בזק: "בנושאי אכיפה אין הקלות, אין 'הנחת סלב'. מטריד אותי ומאכזב אותי כשבעלי שליטה שוכחים מכך שבחברות ציבוריות בעלי המניות מהציבור הם שותפים שלהם"

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך התייחס היום בפתח דבריו במסגרת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה לפתיחת החקירה נגד חברת בזק ואמר: ״אני רוצה לדבר היום על שתי כלכלות - כלכלת החברות הגדולות, וכלכלת החברות הקטנות. כפי שאתם יודעים, פתחנו הבוקר בחקירה גלויה בעניינה של חברות בזק בקשר עם עסקאות בנוגע לבעל השליטה. החקירה הגלויה רק החלה, ולכן כמובן לא אוכל לומר בעניינה דבר.

אמנם היום נדבר על הפערים בין שתי הכלכלות ועל ההקלות שאנחנו מקדמים בנוגע לעסקים קטנים, אך בנושאי אכיפה אין הקלות, אין "הנחת ריקי כהן" ואין "הנחת סלב". הגישה שלנו היא להקל ברגולציה היכן שאפשר, ולאכוף את הדין באופן בלתי-מתפשר היכן שצריך. בעניין זה, אומר רק כי מטריד אותי ומאכזב אותי אותם מקרים בהם בעלי שליטה שוכחים מכך שבחברות ציבוריות בעלי המניות מהציבור הם שותפים שלהם״.

במסגרת המושב הוצגו דרכי הפעולה המיטביות למימון עסקים קטנים ובינוניים בעזרת שוק ההון, ובתוך כך את האתגרים להקמת בורסה מיוחדת או רשימה משנית המיועדות לעסקים קטנים ובינוניים.

עוד הוסיף פרופ' האוזר כי "חברות קטנות מהוות כ-99% מהעסקים בישראל. הן מעסיקות כ-61% מהעובדים, תורמות כ-54% לתל"ג, אבל מקבלות רק כ-25% מהאשראי לעסקים, ובעלות אשראי כמעט כפולה מזו של עסקים גדולים. נראה שיש לנו כלכלה של חברות גדולות וכלכלה אחרת של חברות קטנות. לחברות גדולות קל יותר וזול יותר משום שכל אפיקי גיוס ההון והחוב פתוחים בפניהן: הבנקים, המשקיעים המוסדיים והבורסה. התחרות על מקורות ההון בין אלה מביאה לגיוס הון בעלויות אשראי נמוכות ומחירי הון נמוכים. אך בנוגע לחברות קטנות נכון להיום ערוץ המימון הבנקאי הוא ערוץ כמעט יחיד כיוון שמדובר בעסקים שהם "קטנים" על המשקיעים המוסדיים, וששוק ההון "גדול" עליהם. העובדה שמקורות ההון ממשקיעים מוסדיים ומהבורסה אינם פתוחים בפני החברות הקטנות מייקרת את עלות האשראי להן. את זה אנחנו רוצים לשנות".

לדברי האוזר "הוועדה שמינו שר האוצר ושרת המשפטים בראשותי ובראשות מאיר לוין נועדה לטפל בדיוק בזה: להנגיש בורסה לחברות קטנות". הועדה שאמורה להגיש המלצותיה בסוף חודש יולי, החליטה שזה יהיה שוק מיועד לחברות טכנולוגיה וחברות צמיחה, ותצטרך להחליט אם היא ממליצה על בורסה חדשה לחברות קטנות או רשימה ייעודית בבורסה בתל אביב."