הודעה לעיתונות

פגיעה אסטרטגית נוספת ביהדות התפוצות

| מאת:

הכללים שנחשפו להכרה בבתי דין בחו"ל קובעים קריטריונים נוקשים להכרה בבתי דין רבניים בחו"ל, בעייתיים ביותר, ועשויים להיות בעלי השלכות סמליות, זהותיות ואופרטיביות על מיליוני יהודים החיים בתפוצות

shutterstock

במכון הישראלי לדמוקרטיה מברכים את מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן שנענה לקריאת המכון, להביא לידיעת הציבור ולהערותיו את מסקנות הצוות שגיבש כללים ותבחינים להכרה בבתי דין בחו"ל טרם אישורם במועצת הרבנות הראשית ויצר בכך תקדים חשוב. עם זאת, ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה במכון, אומר כי הכללים שנחשפו הקובעים קריטריונים נוקשים להכרה בבתי דין רבניים בחו"ל, בעייתיים ביותר, ועשויים להיות בעלי השלכות סמליות, זהותיות ואופרטיביות על מיליוני יהודים החיים בתפוצות.

פרידמן מסביר, כי הכללים קובעים דה פקטו, כי הרבנות מרחיבה את המונופול בנושאי נישואין וגירושין וגיור גם לעולם היהודי כולו, משום שיהודים רבים, בייחוד כאלו הרואים עצמם קשורים למדינת ישראל וייתכן שיעלו לארץ, יעדיפו להתחתן, להתגרש ולקיים קשרים שונים עם בתי דין המוכרים על ידי הממסד בישראל. מדובר במהלך שעלול להרחיב את הקרע עם יהדות התפוצות ולהרחיק רבים מהיהדות, כמו גם לצמצם את פוטנציאל העלייה לארץ.

ברמה הפרקטית, אם אכן יתקבלו הקריטריונים המחמירים של הרבנות, הנשלטת ברובה על ידי הזרם החרדי, יתכנו אבסורדים נוספים- למשל, יהודים שהתגרשו בבית דין רבני בחו"ל ועלו לארץ, ולא יוכרו כזוג גרוש; תופעת ממזרות של ילדים שנולדו אחרי הגירושין; יהודים רבים שעברו הליך גיור אורתודוכסי שלא יוכרו כזכאים לעלות לארץ לפי חוק השבות או כיהודים לעניין נישואין בישראל.

פרידמן אף מתריע, כי הכוונה לא לאפשר להכיר בבתי דין שאינם קבועים, תפגע בקהילות יהודיות מרוחקות, שעד כה יכלו ליהנות מהרכבת בית דין זמני אפילו אם הוא מורכב מרבנים אורתודכסיים. כך, קהילות קטנות יאלצו לנסוע או לטוס בכדי לקיים הליכים בסיסיים של רישום נישואין, גירושין או כל הליך אחר.

ד"ר פרידמן מדגיש, כי ככל שכללים אלו אכן יאושרו ויוחלו על בתי דין רבניים בחו"ל יש מקום להגמישם ולהתאימם למציאות בחו"ל ולזו שנהגה בקהילות ישראל במשך מאות ואלפי שנים. שאם לא כן, קיימת סכנה להחרפת הקרע עם יהדות התפוצות, שאת הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות שלה הרבנות כבר מחרימה, וכעת היא צפויה להדיר עוד בתי דין של קהילות, בהן גם אורתודוכסיות למהדרין.