מאמר דעה

האם מדינת ישראל רוצה לחסל את הרשות לפיתוח כלכלי?

| מאת:

בינואר 2018 דווח בדה-מרקר כי חרף הדחיפות והחשיבות בגיוס מחליף שיכנס לנעליו הגדולות של מנהל הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית איימן סייף "במשרד לשוויון חברתי לא ממהרים למצוא מנהל חדש". מאז חלפו שמונה חודשים, "אחרי החגים" תכף אחרינו וקברניט לרשות לפיתוח כלכלי שינווט את ספינת התקציבים וסדרי העדיפויות עבור האוכלוסייה הערבית- יוק.

אכן, מן המפורסמות שאיוש מהיר ואפקטיבי של בכירים לפקידות הציבורית אינו מאפיין מרכזי בנוף המשרות הציבוריות (והבכירות ?). דוגמאות לחוסר קבלת החלטות בתחום זה ניתן למצוא במינוי נציב שירות המדינה שהתעכב במשך חודשים, מינוי נגידת בנק ישראל ועוד ועוד. יחד עם זאת, עבור האוכלוסייה הערבית בישראל, מנהל הרשות לפיתוח כלכלי אותו מילא בשער השנים האחרונות איימן סייף עד כה אינו עוד תפקיד בכיר. זוהי פונקציה אשר קשה להפריז בחשיבות השפעתה על הסיכוי לצמצום הפערים בין היהודים והערבים בישראל. הראייה לכך היא ההישגים הרבים של סייף וצוותו ברשות לפיתוח כלכלי בתקופת כהונתו: העלאת שיעורי התעסוקה של נשים ערביות וסטודנטים; שיפור משמעותי בתחום התשתיות ברשויות המקומיות הערביות וכמובן גולת הכותרת- קידום תכנית 922 בשיתוף אגף התקציבים של האוצר, לפיה הוקצו תקציבים משמעותיים לפיתוחה הכלכלי של החברה הערבית.

סייף הצליח לעשות כן בזכות יכולתו להושיב את המנהיגות הפוליטית עם זו המקצועית, להציג בפניהן את מצבו של הציבור הערבי כהווייתו, ולדרוש הקצאת המשאבים הדרושים לפיתוחו. בהיעדר מנהל לרשות אין גורם בעל כושר מנהיגות, יוזמה ובעל אחריות שייצר המשכיות לחזונו של סייף שידע לייצג את צרכיה של האוכלוסייה הערבית ולדאוג לתקציבים הכל כך דרושים לקידומה. . דוגמא טובה לוואקום שנוצר פורסמה לאחרונה בידיעה בעיתון הארץ שבישרה על כך ש"המדינה ביטלה תוכנית שהעניקה השכלה למאות נשים וגברים בדואים". על פי הידיעה, התוכנית שנתנה מענה למעל 500 תלמידים ותלמידות תפסיק לפעול מאחר והתקציב שנדרש להפעילה – 2.2 מיליון ₪ בשנה אזל. ניתן להניח כי אילו לרשות לפיתוח כלכלי היה מנהל, היה בכוחו למצוא את המקור התקציבי שיביא להמשך פעילותה של התוכנית.

אין צורך להפליג בתאוריות קונספירציה מרחיקות לכת בכדי להעלות את החשש לפיו העיכוב של המשרד לשוויון חברתי במינוי מנהל לרשות לפיתוח כלכלי- חברתי איננו קשור רק לחוסר היעילות של מנגנון המינויים הבירוקרטי אלא נועד לכרסם בכוחה של הרשות ואולי אף לחסלה, ובכך לפגוע בכלל הציבור הערבי. על הרכב הוועדה למינוי מנהל הרשות לפיתוח כלכלי- חברתי אותו מוביל מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי לבחור בהקדם מועמד או מועמדת שיאיישו את התפקיד וימשיכו לפסוע בדרכו של איימן סייף, לטובת הציבור הערבי ולטובת החברה הישראלית בכללותה.

פורסם לראשונה בדה-מרקר.