מאמר דעה

דרוש: ייצוג נשי הולם בממשלה

| מאת:

בכל הנוגע לייצוג נשי בממשלה, נראה כי מדינת ישראל נותרה מאחור. הגיע הזמן שבממשלה הבאה יהיה ייצוג הולם ושוויוני לשני המינים, לרבות ייצוג במשרדים חשובים שבהם לא כיהנו נשים עד כה

Flash 90

אם יש היבט שישראל מקבלת בו ציון נמוך במיוחד, הרי זה הייצוג המגדרי במוקדי קבלת ההחלטות. בינואר שעבר, דורגנו במקום ה-100 בעולם (!) מבחינת שיעור הנשים בממשלה. בקרב הדמוקרטיות החברות בחבר המדינות המפותחות, ה-OECD, ניצבנו במקום השלישי מהסוף, כך בעוד במדינות דמוקרטיות עמד שיעור השרות על כשליש, בישראל הוא דגדג בקושי את ה-20%.

ייצוג הנשים בממשלות ישראל היה מאז ומעולם נמוך מאוד. במשך עשורים שלמים, ואפילו בתחילת שנות ה-90, לא כיהנה בממשלה ולו שרה אחת. מאז המצב השתפר, אבל רק במעט - הממשלה הנוכחית מנתה עם הקמתה 21 חברים, מתוכם רק 3 שרות (14%). כיום מכהנות בה 4 שרות, מספר שיא של כל הזמנים. זהו נתון מחפיר בהשוואה למדינות אחרות.

בדמוקרטיות לא מעטות, מספר השרות והשרים בתחילת השנה הנוכחית היה כמעט שוויוני (קנדה, ספרד, נורבגיה, גרמניה, שווייץ, פורטוגל ועוד) או שהיה בהן רוב נשי (פינלנד, אוסטריה ושבדיה). אבל לא מדובר רק בדמוקרטיות מערביות- גם בניקרגואה, אלבניה, קולומביה, קוסטה ריקה ורואנדה, למשל, קמו לאחרונה ממשלות עם רוב נשי.

חשוב לומר באופן ברור: היעדר ייצוג מגדרי הולם בזירות הפוליטיות המרכזיות פוגם באיכותו של המשטר הדמוקרטי. מעבר לכך שהדמוקרטיה הייצוגית שואבת את הלגיטימציה שלה מייצוג הקבוצות השונות, הרי שאם אין מספיק נשים בממשלה, סביר שהבעיות והצרכים הייחודיים לנשים אינם מובאים בחשבון. לעומת זאת, שיעור גבוה של נשים במוקדי קבלת ההחלטות מהווה דוגמה לנשים אחרות, בייחוד מקבוצות מוחלשות שיבקשו להשתלב בצמתים חשובים – בפוליטיקה, בעסקים ובאקדמיה.

בזירה הבינלאומית עוגנה מזמן חובת המדינות לפעול לייצוג מגדרי במוקדי קבלת החלטות: כך באמנה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות פוליטיות של האו"ם, עליה חתמה ישראל ב-1992, נכתב: "הצדדים החתומים על האמנה [...] מבקשים להשוות את מעמדם של גברים ונשים בכל הקשור להנאה מזכויות פוליטיות ולמימושן". אם לא די בכך, החלטת מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2000 מחייבת את מדינות העולם לשלב נשים ממגוון אוכלוסיות במוקדי קבלת ההחלטות, עם דגש מיוחד על שלום וביטחון. גם ממשלת ישראל מצדה קיבלה בשנת 2014 החלטת ממשלה לפעול לייצוג נשים ב"מוקדי קבלת החלטות".

ושלא יגידו לכם שקשה לדאוג לייצוג מגדרי בממשלה כל עוד שיעורן בכנסת נמוך. גם אם מספר חברות הכנסת עומד על כרבע מחברי הכנסת, וטעון שיפור, הרי שהשרים, וגם השרות, ממונים בעיקר על ידי ראש הממשלה ומנהיגי הסיעות בקואליציה. וכמובן שניתן למנות גם שרות מקצועיות שלא נבחרו לכנסת. לדוגמה, ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הרכיב את שתי הממשלות בראשותו (הקודמת ב-2015 והנוכחית ב-2019) תוך שמירה על מספר שוויוני של שרות ושרים, חרף העובדה ששיעור הנשים בפרלמנט היה הרבה יותר נמוך (26% ו-29%, בהתאמה).

ולפני סיום, פנייה אישית - נתניהו וגנץ, בממשלה הבאה מגיע לנו ייצוג הולם לשני המינים, לרבות ייצוג במשרדים חשובים שבהם לא כיהנו נשים עד כה, כמו משרד האוצר, הביטחון והפנים.