מאמר דעה

על משרד החינוך וההורים להבין: אין חינוך לדמוקרטיה בלי דמוקרטיה

| מאת:

בזמן שהמחאה נגד תכנית לוין-רוטמן מתרחבת וכוללת נשות ואנשי חינוך, דרוש משרד חינוך שמבין שאין דבר כזה בית ספר סטרילי ושמעודד חינוך למעורבות חברתית ואזרחית וליבון מחלוקות.

Photo by Tomer Neuberg/Flash90

המחאה המתרחבת כוללת יותר ויותר קהלים המזוהים בתחום העיסוק שלהם: רופאים, אנשי הייטק, אנשי צבא ועוד. היא כוללת גם אנשי ונשות חינוך: מנהלות, מורות, גננות, אנשי ונשות אקדמיה, חינוך בלתי פורמלי ועוד ועוד.  לכבודם נולד גם השלט הנישא בידי רבים: "אין חינוך בלי  דמוקרטיה". הכוונה ברורה: החינוך צריך לקבל מקום חשוב והוא קריטי לקיומה של המדינה. אבל האם באמת בלי חינוך אין דמוקרטיה? זו לא סתם שאלה קנטרנית. זו שאלה חשובה, דווקא בגלל כל מה שהמחאה הזו חושפת.

למדינות רבות שאינן דמוקרטיות יש חינוך, ואפילו חינוך לא רע במובנים של הישגים במבחנים בין-לאומיים. במשטרים דיקטטוריים,  חינוך קיים ואף משמש מרחב בו דיכוי מופנם ומשוכפל לדורות הבאים. מערכת חינוך שבנויה על בסיס הפרדה בין קבוצות חברתיות שלא נפגשות ולא לומדות ביחד, שהתלמידים בה מתחנכים לערכי יסוד המתפרשים באופן שונה בכל אחד ממערכות החינוך, תרמה, גם אם לא במכוון,  למציאות המקוטבת שאנו חיים בה היום. היא בוודאי תרמה גם לעובדה שחסרה לחברה הישראלית תרבות מוסכמת של שיח על אודות מחלוקות, וגם, כפי שסקרים שונים מראים, ידע לגבי מושגים הקשורים בדמוקרטיה, כמו למשל שדמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב.  מה שיותר נכון לומר הוא שאין דמוקרטיה בלי חינוך לדמוקרטיה, ואין חינוך לדמוקרטיה בלי ההבנה העמוקה שבתי הספר הם המקום היחיד בו ניתן לעסוק בנושאים מורכבים, כואבים וגם שנויים במחלוקת באחריות ובמקצועיות. 

כדי שזה יקרה, צריך מורים ומורות שלומדים ומתנסים במיומנויות של ניהול שיח מורכב וגם מבינים את האחריות האתית והחינוכית העומדת בפניהם, שמבינים שאם הם לא יעסקו בנושאים מורכבים, זה יקרה במרחבים פחות מתווכים: ברשתות החברתיות וביקום של חדשות הכזב.

צריך משרד חינוך שמבין שאין דבר כזה בית ספר סטרילי. משרד חינוך שנותן אמון במורים ובמורות ומבין שהתפקיד המרכזי שלו הוא גיבוי ועידוד חינוך למעורבות חברתית ואזרחית וליבון מחלוקות.  צריך ציבור הורים שמבין שבתי הספר הם מרחב פוליטי. לא מפלגתי, אלא פוליטי, כזה שנותן כלים לקריאת המציאות בה אנו חיים ומצייד את הילדים והילדות בדרכי חשיבה מורכבות ויצירתיות לגבש את עמדתם שלהם בעולם.

אז כן, חינוך זה חשוב. מאוד. אבל כדי שתתקיים דמוקרטיה ותישמר לאורך זמן, צריך להדגיש, חינוך לדמוקרטיה ומורים ומורות המקדמים חינוך זה בכל התחומים ובכל הגילים, הוא הבסיס שדרכו מערכת חינוך שמשמרת מציאות מקוטבת ומשוסעת הופכת להיות הבסיס לתיקון וריפוי. בלי חינוך לדמוקרטיה, אין דמוקרטיה.