מאמר דעה

תזכיר החוק שיאפשר זיהוי פנים ביומטרי יפתח צוהר לזיהויים שגויים ואכיפה מוטה

| מאת:

מערכות בינה מלאכותית לזיהוי פנים מסוגלות לנתח מצבי רוח, נטייה מינית, מוצא אתני ואף נוטות לטעות בבואן להבחין בין אנשים בעלי גוון עור פנים כהה. הפעלתן בסמכות רחבה ובלעדית של המשטרה, כפי שמוצע בתזכיר, תגרור שגיאות חמורות באכיפה ותשוב לציבור כבומרנג.

Photo by Nati Shohat/Flash90

זיהוי פנים מבוסס מצלמות חכמות הוא אחד הנושאים הנפיצים ביותר בסביבה הטכנולוגית כיום, ותזכיר החוק שמאפשר הקמת מערכת מעקב המונים, לא רק לצורכי חקירת פשיעה אלא לצרכי חיזוי פשיעה ומעקב אחר אנשים במקומות ציבוריים – הוא תזכיר רע.

תזכיר החוק הופך את עבודת המשטרה – זאת שאמורה לטפל בחשוד ספציפי ובסביבתו, באמצעות צווי בית משפט – לעבודת השב"כ ורשויות ביון, אלה שאוספות את כל החומר שהן יכולות על כולם כל הזמן. איך תרגישו כשתלכו לעשות קניות או לקבל חבילה בדואר ובקרן הרחוב יעמוד טנק? האם תסתפקו באמירה הכללית שזה כדי "להילחם בפשיעה"? לא נעים לחיות בעולם שבו המשטרה עוקבת אחרינו כל הזמן, גם אם אין לנו מה להסתיר.

חשוב לזכור שמערכות חכמות לזיהוי פנים אינן נעצרות בידיעה מי היה היכן ומתי, אלא מסוגלות לנתח מצבי רוח, נטייה מינית וגם מוצא אתני, מה שמעניק למשטרה גישה למידע רגיש ביותר. יותר מזה, המערכות האלה נוטות לטעות, בייחוד כשמדובר בהבחנה בין אנשים בעלי צבע עור פנים כהה, מה שבוודאות יגרום לזיהוי שגוי ולאכיפה לא מוצדקת כלפי קבוצות אוכלוסייה שונות. 

בהתאם לתזכיר, הפעלת המצלמות החכמות תהיה בסמכות רחבה ובלעדית של המשטרה, ללא פיקוח בית משפט. אכן, המשטרה תצטרך לדווח מידי פעם ליועמ"ש ואחת לשנה גם לכנסת, אבל כולנו ראינו כיצד הסדרים דומים של דיווח לא עזרו כשדובר במערכת כמו "פגסוס". יתרה מזאת, המגמה בעולם המערבי היום היא לאסור על שימוש במערכות זיהוי פנים. חוק הבינה המלאכותית החדש של האיחוד האירופי אוסר על כך באופן גורף ובדיונים סביבו נאמר במפורש שבשנים הבאות זיהוי הפנים יהיה סימן ההיכר בין מדינות דמוקרטיות לכאלה שאינן דמוקרטיות.

כולנו רוצים לחיות בביטחון ולטפל בפשיעה. אבל מתן כוח רב מדי למשטרה יפתח פתח לטעויות קשות באכיפה וגם יחזור אלינו כבומרנג.


המאמר פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות"