יעקב טייטל - סוגיות בדיון הציבורי

| מאת:

בראשית אוקטובר עצרה המשטרה את יעקב טייטל, החשוד בתכנון ובביצוע פיגועי טרור שכוונו כלפי פלסטינים ויהודים מהצד השמאלי של הקשת הפוליטית בישראל. טייטל חשוד בין היתר שהניח את המטען ליד ביתו של פרופ' שטרנהל, שרצח שני פלסטינים ושתקף משפחה של יהודים משיחיים.

טייטל נעצר ונחקר כאמור מראשית אוקטובר, וכעת נראה כי מעצרו יימשך עוד זמן רב. עם זאת, בניגוד לנהוג עם טרוריסטים פלסטינים, נראה כי טייטל נעצר בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה ומעצרים) ולא באמצעות מעצר מנהלי. להרחבה בנוגע לבעייתיות של פרקטיקת המעצר המנהלי, ראו מודריק אבן-חן הילי, לוחמים בלתי חוקיים או חקיקה בלתי חוקית: על חוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים.

אל מול פעולותיו של טייטל, מאגר הנשק שנמצא בביתו ו-12 השנים שבהן פעל, ובהשוואה לטרור הפלסטיני שישראל נלחמת בו מאז הקמתה, עולות שאלות קשות כמו מי, אם בכלל, מימן את פעילותו של המחבל היהודי (גיל-עד נועם עוסק בסוגיית מימון הטרור והטיפול בה); מהן הסנקציות שניתן לנקוט כדי להרתיע אנשים נוספים מלנקוט בדרך כזו – האם למשל יש להרוס את ביתו של המחבל כפי שנהוג כאשר נתפס מחבל פלסטיני או ישראלי ממוצא ערבי? לדיון בסוגיית הריסת הבתים ראו מרדכי קרמניצר, (אי-) הלגיטימיות של הריסת בתי מחבלים - הערת פסיקה בעקבות פסק הדין בעניין הישאם אבו דהים נגד אלוף פיקוד העורף. עוד עולה השאלה כיצד יש להתמודד מבחינה חוקית עם טרור יהודי - האם הוא מאיים על אושיות המשטר הדמוקרטי ויש להאשימו בקטגוריות עברות נגד המשטר? לדיון במשמעות עברות ההמרדה והעברות נגד המשטר, ראו קרמניצר וגנאים, עברות נגד המשטר, ולדיון בחקיקה אל מול הטרור ראו יוגב תובל, חקיקה נגד טרור בבריטניה ובארצות הברית לאחר אירועי 11 בספטמבר. לעיסוק נוסף במאבק בטרור באופן כללי ראו יובל שני, המאבק הבין-לאומי בטרור: פרדיגמת אכיפת החוק ופרדיגמת הסכסוך החמוש.