תכנית המלגות לשנת תשע"ח

המכון הישראלי לדמוקרטיה גאה להציג את המחזור השביעי של התכנית הייחודית לתלמידי מחקר מצטיינים בתחום זכויות אדם והיהדות. את התכנית מלווה ועדה מייעצת בהנהגת שני נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, חתני פרס ישראל משלושה תחומים ופרופסורים ידועי שם ממוסדות אקדמיים בישראל ובארצות הברית. התכנית התחרותית פתוחה לדוקטורנטים בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר.

בשנת הלימודים תשע"ח התקבלו לתכנית שישה תלמידי מחקר, שנבחרו על בסיס תחרותי.


שרגא ביק

האוניברסיטה העברית, החוג למדע הדתות
שם המחקר: "שמור את המצוות": התגבשות מושג המצוות ותפקידו בעיצוב זהות חברתית בנצרות וביהדות בשלהי העת העתיקה.
מנחה: פרופ׳ ברוריה ביטון-אשקלוני

שרגא הוא דוקטורנט בבית הספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא בעל תואר ראשון בהצטיינות בתכנית המשותפת למשפטים ומדע הדתות, ובעל תואר שני בהצטיינות יתרה במדע הדתות באוניברסיטה העברית. על עבודת המוסמך שלו, בנושא "ואני תפילה: קול, גוף והאנתרופולוגיה של האדם המתפלל בספרות הנוצרית סורית ובספרות חז"ל", זכה בפרס יצירתיות ומקוריות במדעי הרוח ע"ש פולונסקי לשנת 2017. בנוסף במהלך לימודיו ייסד שרגא, יחד עם תלמיד מחקר נוסף, את הפורום ללימודי נצרות באוניברסיטה העברית. בין התואר השני לתחילת לימודיו לדוקטורט התמחה שרגא בלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה בירושלים. כמו כן הוא גם למד בישיבת הר עציון ובישיבת עתניאל.

מתגורר בירושלים, נשוי לטפת ואב לאורי ורז-ברכה



רועי פרדמן

האוניברסיטה העברית, בית הספר לחינוך.
שם המחקר: תודעת חינוך חרדית.
מנחים: פרופ׳ יונתן כהן, ד"ר טל גלעד

רועי הוא דוקטורנט בבית ספר לחינוך באוניברסיטה העברית, ומתמחה במחקר פילוסופי של תודעת חינוך חרדית. הוא פסיכולוג ומאבחן פסיכודיאגנוסטי ונוירופסיכולוגי, סיים את התואר השני בפסיכולוגיה קלינית שיקומית באוניברסיטת בר אילן ואת התואר הראשון ותעודת הוראה בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, בהצטיינות. בנוסף הוא סיים תואר שני בפילוסופיה של החינוך באוניברסיטה העברית והיה עמית בתוכנית שלוחי ציבור במכון מנדל. על מחקריו זכה לפרסי הצטיינות למלגת בנטוביץ ולמלגת השוחרים הקנדיים. רועי שימש כמרצה מן החוץ באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטה הפתוחה וכמרצה במכללת אחיה. בנוסף, הוא ייסד את התוכנית הפסיכו-חינוכית חברתית לנוער בסיכון בציבור החרדי, בשיתוף הג'וינט, מכללת אחיה ומשרד החינוך, ועומד כיום בראש התוכנית. 

רועי מתגורר בגבעת זאב, נשוי לדסי ואב לישראל ועברי.



נועה ישראלי

אוניברסיטת תל אביב, בית הספר למדעי היהדות ולארכיאולוגיה על שם רוזנברג.
שם המחקר: תמורות במושג "ארץ ישראל" במקורות התנאיים
מנחה: פרופ' ישי רוזן-צבי

נועה היא בוגרת תואר ראשון ושני (שניהם בהצטיינות יתרה) באוניברסיטת תל אביב, בחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד. עבודת הגמר לתואר שני, בהנחיית פרופ' איתמר גרינולד, עסקה בטקס הסוטה במקרא ובמשנה מנקודת המבט של חקר הריטואל.
במסגרת לימודיה לדוקטורט זכתה במלגות הצטיינות ועידוד מאת הקרן ע"ש פני בלבן ושלמה גלס, ומאת הקרן ע"ש איגנאץ בוביס בלימודי היהדות, והשתתפה כעמיתת מחקר בתכנית "משכילות" לדוקטורנטיות מצטיינות במכון הרטמן בירושלים.
מרצה בחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד באוניברסיטת תל אביב, ולימדה גם במכללת אחוה, ובשלוחת אוניברסיטת בן גוריון באילת. בשנים האחרונות ניהלה את תכנית "אופקים" - תכנית מלגות למצטיינים בלימודי פילוסופיה יהודית והוראה באוניברסיטת תל אביב.

מתגוררת בתל אביב, אם לשתי בנות.



עמוס נווה

אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לפרשנות ותרבות
שם המחקר: הזכות לפרטיות כתופעה תרבותית: בחינת השינוי ההיסטורי בשיח המשפטי על פרטיות מנקודת מבט תרבותית.
מנחים: פרופ' יאיר לורברבוים וד"ר דרור ינון.

עמוס הוא דוקטורנט במחלקה לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן. עמוס הוא בוגר תואר ראשון (בהצטיינות) במשפטים ובתכנית אמירים לסטודנטים מצטיינים במדעי הרוח. את התואר השני (בהצטיינות) השלים עמוס במחלקה לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן.

עמוס נשוי למעין ומתגורר בתל אביב.



אסף דרעי

אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למשפטים
שם המחקר: הסכסוך הישראלי-פלסטיני בפריזמת התיאוריה של מצב-החריג: לקראת מודל חדש של מדינת-הלאום.
מנחה: פרופ' גד ברזילי

אסף הוא בוגר תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב, תואר שני במשפטים מ-American University, ארה"ב (בהצטיינות), תואר ראשון בספרות מהאוניברסיטה הפתוחה (בהצטיינות יתרה) ותואר שני בספרות מאוניברסיטת תל-אביב (בהצטיינות יתרה). עמית מחקר במרכז מינרבה לשלטון החוק במצבי קיצון, באוניברסיטת חיפה, עורך-דין ומנחה הקליניקה לדיני הוצאה לפועל בבית הספר למשפטים של המכללה למינהל בראשון לציון. מאמריו של אסף התפרסמו בכתבי עת שונים ובקרוב יועלה מחזהו השני פרי עטו.



נטע כהנא

האוניברסיטה העברית, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.
שם המחקר: לפגוש את האחר ולדמיין את עצמנו: תיירות התנדבותית כאתר לגיבוש זהות אישית וקהילתית.
מנחות: פרופ' עדנה לומסקי פדר ופרופ' גילי דרורי.

נטע הינה תלמידת דוקטורט במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. מחקריה עוסקים בהתגבשות של זהויות אישיות וקולקטיביות דרך ניידות (Mobility) בעולם. היא מתמקדת בתיירות התנדבותית, שהיא שילוב של סיוע לאוכלוסיות מוחלשות במהלך טיול, ובוחנת כיצד נסיעה בעולם וסיוע ל״אחר״ משפיעים על האופנים בהם יחידים מבינים את עצמם ואת מקומם בעולם. נטע סיימה את לימודיה לתואר הראשון (סוציולוגיה ואנתרופולוגיה וחינוך) ולתואר שני (בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה) באוניברסיטה העברית בהצטיינות. במהלך השנים שימשה כעוזרת מחקר וכעוזרת הוראה בקורסים שונים באוניברסיטה העברית, וקיבלה מספר מלגות ופרסי הצטיינות. כמו כן, לפני ובמהלך לימודיה האקדמיים עסקה בחינוך, בעיקר במסגרות של החינוך הדמוקרטי והניסויי.

 

הטבות התכנית:

  • מלגה שנתית בסך 65,000 ש"ח לשנה, במשך שלוש שנים לכל היותר (עד 195,000 ש”ח).
  • מעמד של מלגאי חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • תכנית הכשרה אישית.
  • השתתפות בפעילות מחקרית ענפה במסגרות לאומיות ובינלאומיות: סמינרים, כינוסים ופרסום מחקרים.