חוות דעת

החוק שימנע איחוד מפלגות

| מאת:

המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת הדיון בתוספת לחוק מימון מפלגות שיפגע במימון רשימות המורכבות מיותר משתי מפלגות: "חקיקה פרסונלית שנעשית במחטף ומנוגדת לצורך להקטין את הפיצול במערכת הפוליטית"

Flash 90

במכון הישראלי לדמוקרטיה קוראים לחברי ועדת הפנים והגנת הסביבה להתנגד לתיקון בחוק מימון מפלגות, המבקש לקבוע כי במקרה של רשימה המורכבת מיותר משתי מפלגות המכהנות בכנסת היוצאת, ינתן מימון רק עבור שתי מפלגות.

ד"ר אסף שפירא, מסביר בחוות דעת שנשלחה לכלל חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה, כי מדובר בהצעה פרסונלית, שכן בכנסת הנוכחית מכהנת רק רשימה אחת בה חברות יותר משתי מפלגות- הרשימה המשותפת שתזכה למחצית מהמימון הנוכחי שלה אם תרוץ בהרכב דומה. לכן, לכל הפחות, אין להחיל את החוק החל מהכנסת הנוכחית.

שפירא מוסיף, כי מעבר להיבט הפרסונלי מדובר במהלך שמנוגד לצורך להביא לאיחוד בין מפלגות, שימנע את הפיצול הגדול במערכת הפוליטית בישראל המורכבת מ"רסיסי מפלגות". רעיון זה אף עמד בבסיס ההחלטה להעלות את אחוז החסימה, כך שמפלגות בעלות אג'נדות דומות יתאחדו וירוצו ביחד. בהקשר זה, חשוב להזכיר ששתי המפלגות הגדולות בכנסת כיום, הן תוצר של איחודים בין יותר משתי מפלגות שקרו בסוף שנות ה-60 ובראשית שנות ה-70. כיום, לפי מדדים שונים, נמצאת ישראל במצב בו ישנן מפלגות סקטוריאליות רבות, כך שמפלגת האופוזיציה הראשית ומפלגת הקואליציה הראשית, אינן חולשות אפילו על מחצית ממושבי הכנסת.

לבסוף מדגיש שפירא, כי ברמה הפרוצדוריאלית, הוספת סעיף משמעותי זה שאינו נכלל בחוק המקורי כפי שעבר בקריאה ראשונה, הופכת אותו ל"נושא חדש" החורג מגדר הצעת החוק המקורית. לכן, הוועדה תחרוג מסמכותה אם תאשר אותו כחלק מהצעה זו. בנוסף, החוק מנוגד לסעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת, הקובע, כי ינתן שוויון הזדמנויות לרשימות המועמדים.