הצהרת שימוש בעוגיות (Cookies)
האתר עושה שימוש בקובצי עוגיות (Cookies) לצורך תפקוד תקין, אבטחת מידע, מדידת ביצועים, שיפור חוויית המשתמש והתאמה אישית של תוכן ופרסומות.
בלחיצה על כפתור "מאשר/ת", הנך מסכים/מה לשימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות שלנו.
כאשר מדברים על שיטות ממשל (או על סוגי משטרים), הכוונה היא לטיב היחסים ומאזן הכוחות ההדדי בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת. מרבית מדינות העולם נחלקות לשני סוגים של שיטות ממשל: שיטת ממשל פרלמנטרית ושיטת ממשל נשיאותית. בין שני סוגים "טהורים" אלה ישנם מספר סוגי כלאיים של משטרים.
כדי להבחין בין משטרים פרלמנטריים למשטרים נשיאותיים ניתן להיעזר בשתי שאלות מנחות:
1. מי בוחר את ראש הרשות המבצעת?
במשטרים נשיאותיים נבחר הנשיא בבחירות ישירות על-ידי האזרחים בעוד שבמשטרים פרלמנטריים נקבע ראש הממשלה על-ידי הפרלמנט, מכוח היותו ראש מפלגת הרוב השלטון.
2. האם הרשות המבצעת (הממשלה) תלויה ברשות המחוקקת (הפרלמנט)?
במשטר פרלמנטרי ראש הרשות המבצעת והממשלה שלו תלויים באמון הפרלמנט ויכולים להיות מודחים על-ידו בכל עת בדרך של הצבעת אי אמון. במשטר נשיאותי, לעומת זאת, נבחר ראש הרשות המבצעת (נשיא) לתקופת כהונה קבועה, ואינו יכול להיות מודח על-ידי הפרלמנט, אלא במקרים חריגים ביותר.
דגם המשטר הנשיאותי נחשב לקרוב ליותר לתיאוריית הפרדת הרשויות, היות ושתי הרשויות - המחוקקת והמצבעת - נבחרות בנפרד ואינן יכולות להדיח זו את זו. בדגם המשטר הפרלמנטרי קיים מיזוג רשויות: הרשות המבצעת צומחת מתוך הרשות המחוקקת, תלוייה באמונה, אך גם יכולה בנסיבות מסויימות להביא לפיזורה המוקדם.
כאמור, מרבית המדינות בעולם הן בעלות משטר פרלמנטרי או נשיאותי. החלוקה היא במידה רבה היסטורית-תרבותית. מרבית מדינות אירופה ומדינות בעלות מסורת שלטונית בריטית הינן בעלות משטר פרלמנטרי. לעומת זאת, מרבית הרפובליקות מחוץ לאירופה הינן בעלות משטר נשיאותי. ביניהן - כל מדינות אמריקה (למעט קנדה וחלק ממדינות הקריביים הקטנות), מרבית מדינות אפריקה, הפיליפינים, אינדונזיה והרפובליקות המרכז-אסייתיות.
דוגמאות למדינות בעלות שיטת ממשל פרלמנטרית
| מדינות אירופיות | מושבות בריטיות לשעבר | אחרות |
| איטליה | אוסטרליה | טורקיה |
| אירלנד | הודו | יפן |
| בלגיה | ניו זילנד | ישראל |
| בריטניה | קנדה | |
| גרמניה | ||
| דנמרק | ||
| הולנד | ||
| יוון | ||
| נורווגיה | ||
| ספרד | ||
| צ'כיה |
כפי שהוזכר, במשטרים פרלמנטריים ראש הממשלה עומד בראש הרשות המבצעת, הוא הדמות הפוליטית המרכזית ובעלת העצמה, אך הוא אינו נושא בתואר "ראש המדינה" (Head of State). בתואר זה נושא מונרך (מלך, קיסר, דוכס, סולטאן) או נשיא. בכל מקרה, לראשי מדינה במשטרים פרלמנטריים יש תפקיד בעלי אופי סמלי-ייצוגי.
מבין הנשיאים יש הנבחרים באופן עקיף ויש הנבחרים בבחירות ישירות על-ידי האזרחים. באופן כללי ניתן לומר כי נשיאים הנבחרים בבחירות ישירות זוכים לסמכויות מעט רחבות יותר. לפיכך, חלק מהחוקרים מתייגים את המדינות הפרלמנטריות עם נשיאים הנבחרים ישירות כנשיאותיות למחצה. אולם בעיני מרבית החוקרים, עצם העובדה שנשיא נבחר ישירות אינה מספקת כדי לסווג מדינה כנשיאותית-למחצה. רק במקרה שהוא אוחז בעצמה פוליטית ממשית וחולק את הסמכות הביצועית עם ראש הממשלה (כמו במקרה של צרפת) המדינה תשוייך לדגם המשטר הנשיאותי-למחצה.
משטר נשיאותי-למחצה (Semi-Presidentialism)
משטר נשיאותי-למחצה הוא משטר המערב מאפיינים פרלמנטריים עם נשיאותיים. במשטרים מסוג זה ראשות הרשות המבצעת מתחלקת בין נשיא - הנבחר ישירות על-ידי האזרחים לתקופת כהונה קבועה ואינו אחראי בפני הפרלמנט - ובין ראש ממשלה אשר חייב להיתמך על-ידי רוב פרלמנטרי. מארג היחסים בין הרשות המחוקקת למבצעת בסוג משטר זה תלוי בזהות הפוליטית של שני האישים המאיישים את המשרות. אם הנשיא וראש הממשלה משתייכים לאותה מפלגה מתקיים למעשה משטר נשיאותי, שכן הנשיא ממנה בפועל את ראש הממשלה ואת השרים. ראש הממשלה פועל במקרה כזה רק כשלוחו של הנשיא בזירה הפרלמנטרית. בעיתות כאלה של "ממשלה מאוחדת" הנשיא נהנה ואוחז בפועל בכל הסמכויות הביצועיות, ושולט בפרלמנט באמצעות ראש הממשלה. אולם אם הנשיא וראש הממשלה הם יריבים - כלומר בעיתות של "ממשלה מפולגת" - מתקיים באמת משטר מעורב: הנשיא אוחז רק בסמכויות הנתונות לו על-פי החוקה ואילו ראש הממשלה אוחז בעוצמה לא מבוטלת. הנשיא אמנם ממנה את ראש הממשלה, אך יכול למנות לתפקיד רק מועמד שמאחוריו עומד רוב פרלמנטרי.
הדוגמא הידועה ביותר למשטר מסוג זה היא צרפת (מאז 1958). במרבית הזמן התקיימה "ממשלה מאוחדת" ועל-כן התקיים בפועל משטר בעל מאפיינים נשיאותיים. אולם בשלוש תקופות (1988-1986, 1995-1993 ו-2002-1997) נותר מצב של "ממשלה מפולגת", מצב שהצרפתים מכנים "מגורים משותפים" (cohabitation). בפעם הראשונה נאלץ הנשיא פרנסואה מיטראן למנות את ז'ק שיראק השמרן לראשות הממשלה בעקבות ניצחון השמרנים בבחירות לפרלמנט ב-1986. במהלך השנתיים העוקבות התרכז מיטראן בסמכויות שהוקצו לו על-פי החוקה (בעיקר מדיניות חוץ) והותיר את הזירה הפנימית לשיראק. תקופה זו באה לקיצה ב-1988 כאשר מיטראן זכה בתקופת כהונה נוספת ופיזר את הפרלמנט. בבחירות הפעם ניצח השמאל. המקרה השני של "מגורים משותפים" נוצר ב-1993, כאשר מיטראן נאלץ פעם נוספת למנות ראש ממשלה שמרן בעקבות ניצחון הימין בבחירות לפרלמנט. תקופה זו נמשכה שנתיים, עד לניצחון שיראק בבחירות הנשיאותיות של 1995. בפעם השלישית נאלץ שיראק למנות לראשות הממשלה את ליונל ז'וספין הסוציאליסט. בתקופה זו שנמשכה קרוב לחמש שנים שיראק היה משותק במובנים רבים. רפורמות שהוא התנגד אליהן הועברו ביוזמת ז'וספין ללא יכולת התנגדות מצד הנשיא.
הפולמוס אודות שיטת הממשל העדיפה הוא אחד היסודיים ביותר בתחום חקר המוסדות והפוליטיקה ההשוואתית. ניתן למנות מספר יתרונות משמעותיים לכל דגם של משטר.
בין היתרונות שיש לשיטה נשיאותית:
בין החסרונות שיש לשיטה נשיאותית:
חזן, ראובן. 1998. "לא פרלמנטרי ולא נשיאותי: שינוי שיטת הבחירות ודפוס המשטר בישראל",פוליטיקה, גיליון 2, עמ' 97-111.
Elgie, Robert (ed.), 1999. Semi-Presidentialism in Europe. Oxford: Oxford University Press
Lijphart, Arend, 1999. Patterns of Democracy - Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. New Haven: Yale University Press
Linz, Juan J. and Arturo Valenzuela (eds.), 1994. The Failure of Presidential Democracy, Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press