בלוג סיווג ביטחוני

קרב אדירים פוליטי-משפטי-ביטחוני בוושינגטון

| מאת:

בימים האחרונים הולך ומתעצם קרב האיתנים הפוליטי-משפטי-בטחוני סביב חקירת קשרי דונלד טראמפ ואנשיו עם רוסיה בקשר לבחירות 2016.

כידוע, התובע המיוחד, רוברט מולר, לשעבר – ראש ה FBI, מונה במאי 2017 לחקור את קשרי הקמפיין של דונלד טראמפ עם רוסיה במהלך הבחירות לנשיאות בשנת 2016, וכן לחקור חשד לשיבוש החקירה על ידי טראמפ ואנשיו בכך שפיטר את ראש ה FBI ג'יימס קומי.

מי שמינה את מולר לתפקיד הוא המשנה לתובע הכללי – רוד רוזנשטיין, המשמש כממונה בפועל על החקירה שמנהל מולר, לאחר ששר המשפטים – ג'ף סשנס, פסל עצמו מלעסוק בעניין.

עד כה, החקירה שמנהל מולר וצוותו הקיפה נחקרים רבים מאנשיו הקרובים של טראמפ, וכללה אישומים שהולידו ככל הנראה הסכמי עד-מדינה עם אישים כמו מייקל פלין – לשעבר היועץ לביטחון לאומי שמינה טראמפ, פול מנפורט - מנהל הקמפיין לשעבר ג'ארד קושנר – חתנו של טראמפ וגורם מרכזי בצוות הקמפיין הנשיאות, ועוד.

חקירה זו מהווה את האיום המשמעותי ביותר על דונלד טראמפ ואנשיו הקרובים. מכאן המאמץ הפוליטי-משפטי העצום, לפגוע באמינותה ובאמינות החוקרים. כך יש להבין את רצף האירועים הנוכחי:

רצף זה החל בפנייה של יו"ר הוועדה למודיעין של הקונגרס, הרפובליקאי דווין נונס, אל הנשיא טראמפ, בבקשה להסיר את הסיווג ממזכר שחובר על ידי הרוב הרפובליקאי בוועדה למודיעין הנוגע לאופן ניהול החקירה בנושא קשרי טראמפ-רוסיה. ועיקרו – הטלת דופי בשיקולי ה FBI ומשרד המשפטים האמריקאי בטיפול בבקשה להאזנת סתר כנגד חשוד מרכזי בשם קארטר פייג' בפרשת קשרי טראמפ-רוסיה. 2.2.2018 אישר הנשיא טראמפ את הורדת הסיווג מהמזכר ואישר בכך את פרסומו.

על פי האמור במזכר, כאשר התבקשה האזנת הסתר כנגד פייג', נפל דופי בפניית ה FBI ומשרד המשפטים האמריקאי, לבית המשפט המיוחד (FISC) מכוח החוק לפיקוח על ריגול זר (FISA), באשר לא צוין (בבקשה המקורית ובשתי בקשות עוקבות להאריך את היתר האזנת הסתר נגד פייג') כי המידע שבבסיס הבקשה נשען על דו"ח של חוקר בשם כריסטופר סטיל, אשר לפי הטענה שבמזכר, סטיל נשכר לתפקיד על ידי המפלגה הדמוקרטית והמטה של הילארי קלינטון. במשמע – מדובר במידע מוטה–פוליטית ולכן היה צורך לציין זאת מפורשות, כך לפי המזכר, בפניית משרד המשפטים וה FBI לבית המשפט שדן בבקשה להאזנת סתר.

בנוסף, נטען במזכר, כי לסטיל היו קשרים עם בכיר לשעבר במשרד המשפטים האמריקאי, בשם ברוס אוהר, שאשתו עבדה בארגון שבאמצעותו נשכרו שירותיו של סטיל. לפי הנטען אוהר שמע מסטיל על הטיתו כנגד טראמפ – אולם לא דיווח על כך לממונים עליו במשרד המשפטים.

המזכר מציין מפורשות מספר שמות של אישים שהיו מעורבים בעניין, ובמיוחד את שמותיהם של רוד רוזנשטיין כמי שאישר, באחד הסבבים, את המידע שהוגש ל FISC, כמו גם קשריו עם אוהר, וכן מצוין במזכר שמו של אנדרו מקאבי – סגן ראש ה FBI וממלא המקום של ג'יימס קומי לאחר פיטוריו מראשות ה FBI שהיה מעורב בהגשת המידע לבית המשפט.

יום לאחר פרסום המזכר, כתב מנהיג המיעוט הדמוקרטי בוועדת המודיעין, ג'רולד נדלר, מסמך פומבי מפורט התוקף את אמינות המזכר של נונס, וטוען, בין היתר, כי מדובר במזכר מסולף, מוטה ומטעה. עוד טוען נדלר במסמך כי הרוב הרפובליקאי בוועדה משמש ככלי לשיבוש החקירה של התובע המיוחד מולר, מטרתו המרכזית היא לערער את אמינותו של רוזנשטיין ולהכשיר בכך את פיטוריו על ידי דונלד טראמפ.

בצעד נדיר, גם ה FBI פרסם הודעה מטעמו, לפיה המזכר של נונס הובא לעיונו רק יום לפני פרסומו, וכי מעיון ראשוני בו ישנם פרטים מהותיים שהושמטו מהמסכת העובדתית הרלוונטית והשמטה זו משפיעה באופן משמעותי על מהימנותו.

נראה כי המזכר של נונס לא בא לעולם אלא כדי לשמש את טראמפ ככלי במאבק נגד חקירת התובע המיוחד מולר, ויעדו המרכזי הוא רוד רוזנשטיין – הממונה על החקירה בתפקידו כמשנה לתובע הכללי. ההנחה של נדלר, לפיה מטרת המזכר היא לשמש כבסיס לפיטוריו של רוזנשטיין אינה נראית מופרכת כלל ועיקר.

המתח הבין-מפלגתי, הפוטנציאל הגדול למשבר משפטי – אם אכן יחליט טראמפ לפטר את רוזנשטיין או את מולר, ואי האמון הגלוי בין הממשל ל FBI הולכים וגוברים בימים האחרונים במהירות ובעוצמה.

    ico

    תגובות

    תגובתך התקבלה. אנו נאשר אותה בזמן הקרוב