הודעה לעיתונות

ביטול מתווה הכותל - תעודת עניות לממשלה

| מאת:

היום צפינו בפרק נוסף בעלילה הקשה של המחלוקת סביב הכותל. בג"ץ שלח לממשלה מסר לפיו ההחלטה על הקפאת מתווה הכותל היא צעד בעייתי ולא מובן.

על רקע הדיון במתווה הכותל, ציינו במכון הישראלי לדמוקרטיה, כי "היום צפינו בפרק נוסף בעלילה הקשה של המחלוקת סביב הכותל. בג"ץ שלח לממשלה מסר לפיו ההחלטה על הקפאת מתווה הכותל היא צעד בעייתי ולא מובן".

ד"ר שוקי פרידמן ויאיר שלג, מהמרכז לדת, לאום ומדינה במכון, מציינים כי "מלכתחילה הקפאת מתווה הכותל היתה צעד בעייתי ומקומם מצד הממשלה. צעד שלא רק מהווה ביטוי נוסף של הדרת חלקים חשובים בעם היהודי, אלא שמבטל בפועל פשרה היסטורית שהושגה לאחר שנות עימות ארוכות. יש לזכור, כי במסגרת הפשרה ויתרו 'נשות הכותל' והזרמים הלא-אורתודוקסיים על תביעתם המקורית להתפלל כהבנתם ברחבה המרכזית של הכותל, מצב שעימו השלימו גם החרדים. העובדה, כי בעקבות לחץ של גורמים קיצוניים ברחוב החרדי, התקפלה הממשלה כולה מההסכמה אליה הגיעו בעמל רב שורה של גורמים היא תעודת עניות. יש לחזור לקווים המנחים של מתווה הכותל או לאפשר לנשות הכותל להתפלל כהבנתן ברחבה המרכזית".

פרידמן ושלג הוסיפו, כי "עם כל הכבוד לבג"ץ ולמסר שהעביר היום, מי שצריכה לקבל את ההחלטה על קיום מתווה הכותל היא הממשלה. גלגול ההחלטה לפתחו של בג"ץ ודחיקתו לפינה כדי שיכריע, רעה לבית המשפט ומבטאת את חולשתן של רשויות השלטון בקבלת הכרעות בנושאי דת ומדינה".