חוות דעת

כל הכבוד לצה"ל

| מאת:

התגובות הקשות שעורר הסרטון בו נראות נערות תוקפות חיילי צה"ל מובנות, אך אינן נכונות. החיילים נהגו כפי שראוי היה לנהוג וכפי שכדאי היה – בהיבט המוסרי, עם כל אי הנוחות, לא נשקפה לחייהם כל סכנה והם אינם נראו כמי שחששו לביטחונם. תמונת חיילים מכים נערות ללא נשק עשויה לגרום לנזק תדמיתי חמור בהרבה ולפגיעה בלגיטימציה בינלאומית שהיא חיונית להצלחת המאבק.

Flash90

השבוע דווח כי עהד תמימי, הנערה בת ה-16 שתועדה סוטרת ובועטת בחיילים בנבי צלאח בסוף השבוע, נעצרה בביתה בחשד לתקיפת חיילים. בסרטון שהופץ נראית תמימי מכה קצין וחייל צה"ל, בעוד נערה נוספת מצלמת את האירוע, והם אינם מגיבים.

כצפוי, מראה נערות ערביות סוטרות לחיילי צה"ל ובועטות בהם במטרה לעורר פרובוקציות, בעוד אלה אינם עושים דבר להפסיקן, עורר הדים רבים ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי. החיילים נתפסו על ידי רבים כמי שהושפלו והציגו את צה״ל באופן מבזה ומובס, ונטען נגדם כי היה עליהם לעצור את ההתגרות גם תוך הפעלת אלימות. השר בנט נמנע בראיון לגלי צה"ל מלבקר או לשבח את התנהלות החיילים, אך טען כי הנערות שתועדו ״צריכות לכלות את שנותיהן בכלא״. גם שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס לסרטון כשהוא מזהיר מלא פחות מאבדן ההרתעה בחסות שמירה על הומניות ומבטיח כי לא רק הנערה שנעצרה תיענש אלא גם הוריה וסביבתה.

ניתן להבין את מי שהצפייה בסרטון מעוררת בו חוסר נוחות ואף מבוכה. מראה חיילים מתקוטטים בחוסר אונים עם נערות המנסות באופן ברור למשוך אותם לאלימות שתתועד, הוא מראה מתסכל.

אלא שהחיילים נהגו כפי שראוי היה לנהוג וכפי שכדאי היה – בהיבט המוסרי, עם כל אי הנוחות, לא נשקפה לחייהם כל סכנה והם אינם נראו כמי שחששו לביטחונם. יתכן שהתנהלות מבצעית נכונה יותר הייתה לעצור את הנערות ויתכן שהתעלמות מהן דווקא שירתה טוב יותר את המטרה. אך בכל מקרה, שימוש בנשק או אלימות ברוטלית לא יכולים להיות מוצדקים תחת הנסיבות שהתקיימו. גם אם יש מי שמפרש את איפוקם כפגיעה בכבודם, הרי שאפילו נניח שפגיעה כזו אכן התקיימה - היא איננה מצדיקה פגיעה בחיי אדם. הוא הדין גם לגבי טענה אפשרית בפגיעה ביכולת ההרתעה שתמונות אלו עשויות לגרום לה. הגם שאין טעם טוב להניח שעדות על איפוק משדרת חולשה יותר משהיא משדרת כוח.

ואולם, על האירוע האחרון כדאי להסתכל גם מנקודת מבט תועלתנית. המאבק המודרני בטרור מתנהל בחזיתות שונות. פרט לחזית הצבאית, נערך המאבק גם בחזית האזרחית ובחזית הבינלאומית. ובין אם נרצה או לא – ההצלחה בו תלויה בהישגים בכל אחת מהן. הסרטון שהופץ אמנם מהווה חומר בעירה ביד מי שמבקש להציג את עקרונות המוסר והחוק ככאלה המובילים להתרפסותו של הצבא החזק במזרח התיכון, אך תמונת חיילים מכים נערות עשויה לגרום לנזק תדמיתי חמור בהרבה ולפגיעה בלגיטימציה בינלאומית שהיא חיונית להצלחת המאבק. גם דיווחים בצהלות על מעצרה של אותה נערה, אינם מוסיפים להצלחת ישראל בחזית הצבאית, האזרחית או הבינלאומית. כדאי לזכור שחוסר הנוחות שמעלה הסרטון איננו רק סביב מצוקתם של החיילים לנוכח התגרות הנערות והעובדה כי תגובתם מצולמת. חוסר נוחות זה הוא גם, אם לא בעיקר, סביב השאלה כיצד הגענו לסיטואציה שכזו שבה חיילים נמצאים בחיכוך עם אוכלוסייה אזרחית.

וזוהי השאלה שהעולם שואל את ישראל, גם כשהוא מכיר בזכותה להגן על עצמה. אלף גרונות ניחרים הזועקים שצה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, שום קוד אתי, ושום ייעוץ משפטי לפני תקיפות מהאוויר, לא יוכלו לגבור על תמונה של חייל לבוש אפוד מגן אוחז בנשק נאבק מול נערה בת 16 חשופת ידיים. ולא משנה כמה זו תתגרה בו בכוונה קודם לכך או כמה סוכריות יחלק לחברותיה יום אחרי. נראה, כי החיילים שנראים נוהגים באיפוק הוכשרו היטב להתמודד עם האתגר.

תקיפת חייל היא אכן עבירה על החוק, אך עהד תמימי איננה הנערה הראשונה שנעצרה בחשד לעבירה זו. קדמו לה נערות ערביות נוספות, וגם נערות יהודיות. כאלה שביקשו להתנגד לפינויין מביתן בלב זועק אך גם בידיים מגוננות. אף לא אחת מהן כילתה את שנותיה בכלא. לא הנערות. לא הוריהן ולא סביבתן. וההרתעה, עדיין אתנו.
מדינת ישראל רשאית להיאבק על ביטחונה ועל חוסנה וצבא חזק ומרתיע איננו פריווילגיה עבורה, כי אם צורך קיומי. אולם שמירה על הומניות בסיסית כמו זו שהפגינו החיילים, איננה פוגעת בהרתעה אלא מחזקת אותה ואף שומרת על ישראל בחזית הבינלאומית. מדינה דמוקרטית הנאבקת בטרור חייבת לשמור על כללי המוסר ועל הערכים שהיא עצמה חרתה על דגלה. ובאלה, כמו באלה – חיילים חמושים אינם נוהגים באלימות כלפי נערות שאינן מסכנות את חייהן.

פורסם לראשונה בהארץ.