מאמר דעה

רבקי דב"ש היא הבחירה שלי למדליקת משואה ביום העצמאות

| מאת:

דב"ש, שהודיעה על פרישה מתפקיד ראשת היחידה הממשלתית לחופש המידע, הצליחה להוביל שינוי של ממש ביישום חוק חופש המידע על ידי רשויות השלטון אולם כל עוד ליחידה אין סמכויות אכיפה - לא ניתן להשלים את מהפכת השקיפות שכולנו זכאים לה

רבקי דב"ש, ראשת היחידה הממשלתית לחופש המידע הודיעה במפתיע על סיום תפקידה. הידיעה הזו אמורה להטריד כל אחד ואחת מאיתנו. הסיבה לדאגה נובעת מהחשש, שיש בפרישה זו כדי להעיד על כך, שהרחבת סמכויות היחידה לא נראות באופק וללא הרחבה משמעותית של סמכויות היחידה מהפכת השקיפות תישאר תקועה במקום שהיא נמצאת היום.
תשאלו כל ארגון חברתי שעוסק בתחום השקיפות, כולם אוהבים את היחידה הממשלתית לחופש המידע. אולי יש לזה קשר לדרך שבה היא עוצבה. ההרכב האנושי המגוון והמייצג של היחידה עצמה, שבין עובדיה משפטן מהחברה הערבית, משפטן מהמגזר החרדי, שש נשים וארבעה גברים, הובילו לכך, שהגיוון האנושי השפיע לטובה על היכולת לדבר עם מגזרים ומגדרים שונים. אי אפשר להתעלם מכך, שרבקי דב"ש כראשת היחידה הצליחה להוביל שינוי של ממש ביישום של הממשלה את חוק חופש המידע. היא הגיעה לארץ פרועה ללא שריף ועשתה סדר. בהסברה, בחינוך, בהעלאת המודעות פנימה, בקרב הרשויות עצמן, ועל כך מגיע לה כל הקרדיט. אבל בזאת הסתיים תפקידה. גם שש שנים אחרי הקמתה סמכויות היחידה נותרו מוגבלות. מוגבלות מדי.
כאשר סמכויות היחידה לא חלות על כל הגופים שחוק חופש המידע חל עליהם, כאשר ליחידה אין סמכויות אכיפה וסנקציות לא ניתן להשלים את מהפכת השקיפות לה זכאים וזכאיות אזרחי ואזרחיות המדינה. הסרבול בהגשמת זכותנו למידע נותר עדין בלתי סביר. הסיכוי שאזרח או אזרחית יפנו להליך משפטי כאשר הם נתקלים בסירוב לבקשת חופש מידע, הוא קטן וכך הנטל מוטל כולו על ארגוני החברה האזרחית (שגם הם פועלים תחת אילוצים כספיים כבדים) או משוגעים אחדים לדבר. הזכות למידע צריכה להיות נגישה ופשוטה עבור כולנו.
אסור לדחוק את עקרון השקיפות לשולי החדשות. עקרון זה הוא ביסוד ובבסיס כל סוגיה חברתית שרלוונטית לחיינו. אי אפשר להתעלם מההישגים המשמעותיים של היחידה הממשלתית לחופש המידע, אך עם פרישתה של דב"ש עלינו להמשיך ולהציב את זכות הציבור למידע בראש סדר היום הציבורי ועלינו להמשיך להיאבק להקמת נציבות חופש מידע חזקה ומשמעותית.
בנימה אישית, לא הכרתי הרבה נשים שלהן מחויבות לשליחות ציבורית כרבקי דב"ש. פעמים רבות היינו חלוקות, מעולם לא הצלחנו לא לעבוד ביחד גם מתוך המחלוקת. רבקי דב"ש היא דוגמא ומופת לעובדת ציבור על כל המורכבות שגלומה בתפקיד זה. רבקי דב"ש היא הבחירה שלי למדליקת משואה ביום העצמאות.

פורסם לראשונה בדה-מרקר.