הודעה לעיתונות

פורום משטרה-חברה בנושא יחסי המשטרה והתקשורת

| מאת:

פורום משטרה-חברה בראשות מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך התכנס ליום עיון במכון הישראלי לדמוקרטיה שהתמקד ביחסי המשטרה והתקשורת. את יום העיון הובילו נצ"מ לילך לאופמן, ראש מחלקת אסטרטגיה וד"ר תהילה שוורץ-אלטושלר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה וראשת התוכנית לרפורמות במדיה. במסגרת יום העיון נערכו הרצאות מפי חוקרים בכירים, עיתונאים ומומחים נוספים בנושא התקשורת והעידן הדיגיטלי.

בפתח יום העיון אמר המפכ"ל אלשיך, כי המשטרה יכולה להתברך בהרבה מאוד הישגים מדידים. השוטרים מוסרים את נפשם במרדפים, במחסומים ובתקריות באלימות, על מנת למלא את תפקידם, אך זה לא הדבר שמשתקף בהכרח ביומיום בתקשורת. רב ניצב אלשיך הוסיף כי יש לעיתים קיימת בעיה מובנית להביא כל כך הרבה חומרים ומשיקולי רייטינג ויש לקחת את זה בחשבון כמצב נתון. למרות זאת, אנחנו משתדלים להציג יותר זוויות של העבודה שלנו ולחפש מתווכים נוספים על אלו הקיימים כדי ליצור שיח רחב יותר מול הציבור. אנחנו צריכים להסביר לציבור שאנחנו כאן בשבילו. בסוף יש למשטרה פנים יפות שאפשר וצריך להראות"

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר: "המפגש היום עסק בשני מוסדות בעלי חשיבות דמוקרטית מהמעלה הראשונה: המשטרה – האמוּנה על אכיפת החוק והתקשורת שהיא ערובה לזכויות יסוד דמוקרטיות כמו חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. כיום, כשהמשטרה מנהלת חקירות רגישות במיוחד, שאלת האמון בה ובתקשורת מקבלת משנה חשיבות. צריך לזכור שהאמון במוסדות האלה נבנה במשך שנים, עם כל מגע ואינטראקציה של האזרחים איתם. גם המשטרה וגם התקשורת מבקשים, בסופו של דבר, לשרת את האזרח, להגן על זכויותיו ועל האינטרס הציבורי. אך כל אחד מהם עושה זאת בדרכים שונות ואף מנוגדות. האתגר אפילו גדול יותר כיום, בעידן הדיגיטלי בו כללי המשחק ויחסי הכוחות השתנו. התקשורת השתנתה ללא היכר בעשורים האחרונים והשאלה המעניינת היא כיצד מסתגלת המשטרה לשינויים האלה".

פלסנר הוסיף כי: "אני רואה בשיתוף הפעולה עם המשטרה שבא לידי ביטוי במפגש זה חשיבות רבה. המרחב הזה מאפשר להאיר על תהליכים המתרחשים בחברה, על אתגרים שהמשטרה מתמודדת עימם יומיום, ולנהל דיון מעמיק על מנת להגיע להבנות שישפרו את כולנו".

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, אמרה: "התפקיד הבסיסי של התקשורת הוא לבקר, לפקח ולחשוף, ולכן השותפות שלה עם המשטרה לא קלה. התקשורת והמשטרה מחזיקות שתיהן במונופול על כוח. נשאלת השאלה- איך יכול להיות שאחוזי הפשיעה יורדים אבל גם האמון יורד? צריך להבין שהתקשורת מספרת סיפור, היא אוהבת סיפורים אישיים ולא סיפורי מאקרו- וזה מה שמשפיע גם על האמון, הרבה יותר מסטטיסטיקות של פשיעה. את זה נותנת גם הרשת החברתית- סיפורים קטנים וחד צדדים, שמסופרים מהמקום האישי. מה שצריך לעשות זה לעבור למדיניות של יותר ויותר שקיפות, שאולי תפגע באמון בטווח הקצר אבל היא הכרחית בטווח הרחוק".