הודעה לעיתונות

ערנות דיגיטלית

| מאת:

במכון הישראלי לדמוקרטיה קוראים לציבור להפגין ערנות דיגיטלית ולדווח על הודעות ומסרונים שהתקבלו ללא זיהוי השולח: "הציבור צריך לשאול ממי הוא מקבל מסרים ולמה"

shutterstock

ועדת הבחירות המרכזית, בראשות כב' השופט חנן מלצר, קבעה אמש איסור על הפצת מסרונים והודעות אנונימיים ללא ציון זהות השולח.

איגוד האינטרנט הישראלי, המכון הישראלי לדמוקרטיה והקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה יצרו מנגנון דיווח על חשבונות מזויפים ועל תעמולה לא מסומנת, הפועל בהצלחה כבר מספר שבועות, בו נקלטו מאות תלונות וכבר הביא להסרה של עשרות חשבונות פייסבוק שהתבררו כמזויפים.
אלה זמינים לצפייה חופשית באתר איגוד האינטרנט. כעת מזמינים את הציבור להמשיך ולדווח למנגנון גם על מסרונים והודעות לא מזוהים, והדיווחים יועברו לאחר בדיקה לטיפול ועדת הבחירות המרכזית.

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה: "למרות שאנחנו עסוקים בבוטים, טרולים וחשבונות מזויפים, המסרים שמגיעים אלינו ממש לכף היד באמצעות מסרונים והודעות ווטסאפ הם אחד הסיפורים הגדולים של ההשפעה והפגיעה בפרטיות במערכת הבחירות הזו. יש כאן פלישה למרחב הפרטי שלנו, המייצרת אפקט השפעה ותשומת לב רבה יותר מפרסומים שהעין שלנו כבר התרגלה שלא לראות. אלה מסרים פולשניים, שקשה מאד לסנן, שנשלחים אלינו בכמויות מסחריות בלי שאנחנו יודעים מטעם מי נשלחו. אנחנו צריכים לגלות חשדנות רבה כלפי ההודעות האלו, וכל אחד צריך לשאול את עצמו: האם זו תעמולה? מי עומד מאחוריה, ולמה זה נשלח דווקא אלי? והכי חשוב – לדווח. ועדת הבחירות המרכזית יכולה להפעיל סנקציות על מי שיפר את ההוראות שלה, אבל בשביל זה צריך שהציבור יביא את זה לפתחה".