סקירה

קווים לדמותה של הממשלה ה-36

| מאת:

משך הרכבת הממשלה היה השני באורכו מאז קום המדינה, הגודל היחסי של סיעת רה"מ בקואליציה הוא הנמוך אי פעם, מספר שיא של נשים בממשלה, וגם - על הגיל הממוצע של חברי הממשלה וניסיון מיניסטריאלי קודם

צילום: אריאל זנדברג

משך הרכבת הממשלה: לא פחות מ-82 יום חלפו בין יום הבחירות להשבעת הממשלה - פרק זמן שני באורכו רק לממשלה ה-7 (בראשות בן גוריון) שקמה ב-1955. הליך הרכבת הממשלה נמצא במגמת עלייה רציפה בשני העשורים האחרונים, וייתכן כי ההסבר לכך נעוץ באי אמון הקונסטרוקטיבי שאומץ, שמקשה מאוד על הפלת ממשלה.

גרעין שליטת סיעת רה"מ: הגודל היחסי של סיעת רה"מ המיועד בתוך הקואליציה הוא הנמוך אי פעם, ועומד על 10% בלבד. אמנם ראשי ממשלה מגיעים לרוב ממפלגות גדולות, אבל האפשרות לממשלה שבראשה יעמוד מישהו ממפלגה קטנה בהחלט קיימת בהשוואה בינלאומית. לדוגמה, בבלגיה ובלטביה מכהנים כיום ראשי ממשלה כאלה.

מספר השרים: הממשלה הנכנסת היא השלישית בגודלה עד כה מבחינת מספר השרים הכלולים בה. קדמו לה: ממשלת נתניהו השנייה (2009), אשר מנתה 30 שרים בעת הקמתה, וממשלת החילופים (2020) שיצאה לדרכה עם 34 שרים. מאכזב להיווכח ש"ממשלת השינוי" לא בישרה על שינוי מבחינת מספר השרים הגדול ומספר המשרדים המיותרים.

ממשלה מגוונת: הממשלה כוללת מספר שיא של 9 נשים, שליש מכלל חברי הממשלה. זהו נתון מעודד, ועם זאת, אף אחת מהשרות לא מונתה לאחד מהמשרדים היוקרתיים (אוצר, ביטחון, חוץ), ושיעור הנשים בממשלות ישראל עדיין נמוך בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD. בנוסף, הממשלה כוללת 5 שרים חובשי כיפה, שר מוסלמי (השני בלבד בהיסטוריה), ושר דרוזי. 5 מכלל השרים הם ילידי חו"ל, ובהם 3 שרים יוצאי ברית המועצות ושרה יוצאת אתיופיה.

הגיל הממוצע של חברי הממשלה יהיה 52.9, כאשר נחמן שי הוא המבוגר ביותר, ומירב כהן הצעירה ביותר. רקע קודם: כמחצית מחברי הממשלה יהיו בעלי ניסיון מיניסטריאלי קודם, הוותיקים מתוכם - אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. 5 מתוך חברי הממשלה המסתמנת יהיו בעלי רקע ביטחוני (אלוף משנה ומעלה), 5 התחילו בשלטון המקומי.