הודעה לעיתונות

החשד למעקבים מקוונים מחייב חקיקה חדשה ואכיפה

על רקע הפרסום בכלכליסט, יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה וד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון, מציינים כי אם אכן הפרסומים נכונים הפרשה מעידה על איבוד האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון שחובה שיתקיימו בכל מדינה דמוקרטית

Shutterstock

ככל שיתברר שמדובר בחשדות מבוססים, הפעילויות המיוחסות למשטרה הן דריסה גסה של הדמוקרטיה הישראלית ושל שלטון החוק, ומעידות על בורות והפקרות מוחלטת ביחס לאיזונים והבלמים בין רשויות השלטון שחובה שיתקיימו בכל מדינה דמוקרטית. המשטרה פעלה לכאורה באופן משולל רסן, ללא הבנה בסיסית של תפקידה, גבולות כוחה ותוך גילוי של אדישות במקרה הטוב לזכויות היסוד.

אנחנו קוראים להקים ועדת חקירה בלתי תלויה, בין אם בכלי של ועדת חקירה ממלכתית או באמצעות מנגנון אחר, שתאפשר לבצע חקירה יסודית, מקצועית ושקופה, ולהסיק את המסקנות המבניות הנדרשות. מעקב פולשני וחודרני אחר מנכ"לי משרדי ממשלה, ראשי ערים, בני משפחת ראש הממשלה לשעבר נתניהו ועדים ממשפטו, מפגינים ואזרחים שלא נחשדו בדבר, הוא דבר שמקומו לא יכירנו.

ככל שיוחלט לאמץ בממשלה את המלצת השר לביטחון הפנים עומר בלב, להקמת וועדת בדיקה ממשלתית יש לצייד אותה בסמכויות ובמשאבים הנדרשים על מנת להבטיח את עצמאותה, בדומה לנעשה בוועדת וינוגרד. אנחנו נמצאים ברגע קריטי למרכיב אמון הדמוקרטיה, אם הרכב הוועדה וסמכויותיה לא ישקפו מחויבות בלתי מתפשרת לעצמאות וחופש פעולה, כולל מתן מקום להמלצות ומסקנות אישיות, הדבר יפגע עוד יותר באמון הציבור, שכעת נדרש מאמץ מיוחד לשקמו.

במקביל לכך, לאור הטכנולוגיה המתקדמות הקיימות היום , יש להתאים את החקיקה הנוכחית בישראל שנמצאת הרחק מאחור גם בהשוואה בינ"ל - ואינה תואמת את המציאות. על החקיקה לכלול חבילה שבה חוק פרטיות ממשי וחוק מעקבים מקוונים, תוך הטמעת כלי פיקוח קשיחים. עד לסיום הליך החקיקה, בטווח הקצר, יש להבהיר לרשויות אכיפת החוק את הגבולות שנחצו, ואחרי שהפרטים יתבררו לטהר ולשקם את מערכת אכיפת החוק ולהעמיד לדין את המעורבים בפרשה", הוסיפו השניים.