מאמר דעה

ההסכמים הקואליציוניים של הממשלה ה-37 | מס על תרומות מממשלות זרות

| מאת:

המטרה היחידה של ההסכם נראית כניסיון לחבל בפעילות עמותות ביקורתיות כלפי השלטון וליצור דה-לגיטימציה כלפיהן.

Photo by Tomer Neuberg/Flash90

בסעיף 136 נכתב כי "תוך 180 יום הקואליציה תחוקק חוק להטלת מס על תרומות המועברות מממשלות זרות לארגונים ישראלים". מדובר בהצעה לפגיעה בארגונים ובעמותות, שעוסקים במגוון נושאים ובהם הגנה על זכויות אדם, וקידום אג'נדות מגוונות  אשר פועלות לקידום צדק חברתי וסביבתי.

הטלת מס תהווה פגיעה בחופש הביטוי ובחופש ההתאגדות, שהן זכויות בסיסיות בדמוקרטיה. פגיעה כזו חסרת תכלית ראויה ומעלה שאלה מדוע יש לחבל בפעילות העמותות אך ורק משום שהתרומה אליהן מגיעה ממדינה ולא מתורם פרטי? יש לזכור שקיימים חוקים המחייבים שקיפות על תרומות כאלה (בעוד שאין חובה זהה לגבי תרומות פרטיות), כך שהמטרה היחידה כרגע היא ניסיון לחבל בפעולתן של עמותות שהן ביקורתיות כלפי השלטון. מכאן שמדובר בסתימת פיות, וכן ניסיון לסמן עמותות כאלה כ"שתולים" או "סוכנים זרים" ולבצע כלפיהם דה לגיטימציה.

יש לזכור שחוקים לרדיפת ארגוני זכויות אדם הם מאפיין מובהק של משטרים אוטוריטריים. כך קרה בוונצואלה, ברוסיה, ובהונגריה. פגיעה בארגוני זכויות אדם לא רק תפגע בפעולתם של אותם ארגונים, אלא תפגע קשות בתדמיתה של ישראל בעולם, ותשים אותה בשורה אחת עם מדינות הרודפות ארגוני זכויות אדם.