מאמר דעה

ישראל נסחפת בגל עליות מחירים והממשלה אינה עושה דבר

| מאת:

12 שנים אחרי מחאת הקוטג', נפרץ סכר ההתייקרויות בקרב שורת יצרניות מזון. העלייה במדד המחירים לצרכן והעלאת שיעור הריבית כבר בפתח, והממשלה אינה נוקפת אצבע כדי לבלום את יוקר המחיה ולהתמודד עם השלכותיו.

Photo by Michael Giladi/ Flash90

ההודעות של יצרני ויבואני המזון תנובה, שטראוס, טרה, דיפלומט בתחילת חודש מאי על סדרה של העלאות מחירים משמעותית צפויות להחריף את בעיית יוקר המחיה, ולהקשות עוד יותר על הצרכן הישראלי. אם עד עתה יצרני המזון וספקי המזון חששו מתגובה ציבורית קשה שתכלול גם מאבק עיקש של רשתות השיווק כנגד העלאות המחיר לקמעונאים, זה כבר לא המצב וגובר החשש שהסכר נפרץ ושאנחנו לפני גל עליות מחירים משמעותי. מהן הסיבות שגרמו לעליית המחירים הרוחבית הזו? החוט המקשר לעליות המחירים הרוחבית היא אזלת ידה של הממשלה, והעובדה שהממשלה משקיעה את כל המרץ והמשאבים שלה בנושאים שאינם יוקר המחיה ואינה מתמודדת עם הבעיות האמיתיות של הציבור.

העליה של מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים קשורה להחלטת שר האוצר לאפשר העלאת מחירים של כ-8% של מחירי מוצרי החלב המפוקחים. זאת בניגוד להתחייבות מוקדמת של משרד האוצר שלפיה המחירים של המוצרים המפוקחים יעלו בשיעור של 16%. לפי הפרסומים, בתגובה להפרת התחייבות של שר האוצר, הודיעו המחלבות על העלאת ממחירים של המוצרים הלא מפוקחים שהן מייצרות. תנובה הודיעה על העלאה בשיעור ממוצע של כ-4.65%, טרה 9.3%, שטראוס 2.33% וגד ב-5%. למעשה, מדובר לא רק בעליות מחירים משמעותיות אלא גם בפגיעה באחד הסמלים של המחאה החברתית של שנת 2011, והוא מחיר הקוטג'. כזכור, בחודש יוני 2011, בעקבות העלאה מהירה ודרמטית במחיר גביע קוטג' עד קרוב לשמונה שקלים, הוחלט באופן ספונטני על חרם צרכני שהוביל להורדת המחיר של הקוטג' מתחת לששה שקלים לגביע. מאז חלפו כמעט 12 שנה, ומחיר הקוטג' כמעט ולא השתנה. ההערכה היא שתנובה, היצרנית המרכזית של הקוטג', הבינה (עד כה) את הפוטנציאל הנפיץ של העלאת מחיר הקוטג' ונמנעה מכך.  

סיפור עליית המחירים של חברת דיפלומט, שהיא יבואנית בלעדית של מגוון רחב ומשמעותי של מותגים מוכרים, קשור גם לאופן שבו הממשלה מתמודדת עם יוקר המחיה. טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה בחודש פברואר כללה צעדים מרחיקי לכת שנועדו לטפל בכוח השוק של דיפלומט, לפגוע בכוח השוק שלה וברווחיותה. כאשר פורסמה הכוונה הראשונית להכליל את הצעדים בחוק ההסדרים חברת דיפלומט הודיעה לבורסה שהיא מעריכה כי ככל שההצעה תאושר במתכונתה, וללא שינויים, צפויה השפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה. חברת דיפלומט, שהבינה שתשומת הלב הציבורית ממוקדת בה, נמנעה מהעלאת מחירים משמעותית כל עוד הצעדים הבעייתיים מבחינתה נכללו בחוק ההסדרים והיה חשש לקידומם בכנסת. לאחר שהצעדים המדוברים הוסרו מטיוטת חוק ההסדרים שנידונה בכנסת, חברת דיפלומט כבר אינה חוששת, והיא מנצלת את שעת הכושר שנקרתה בדרכה לטובת העלאת מחירים דרמטית במגוון רחב של מותגים (כגון היינץ, פרינגלס, נוטרילון ועוד).

החשש הוא שעתה לאחר שמספר יצרני ויבואני מזון החליטו על העלאות מחירים הסכר נפרץ ואנחנו צפויים לשמוע על עליות מחירים משמעותיות גם אצל יצרנים וספקים נוספים. למשל, חברת כרמל מזרחי הודיעה על העלאת מחירים של כ-7%. לא צריך להיות מופתעים אם הודעות נוספות תתפרסמנה בקרוב.

לבסוף, צריך לזכור שעליה משמעותית ורוחבית במחירי המזון צפויה להיתרגם לעליה במדד המחירים לצרכן עבור החודשים מאי ויוני. בהתאם, בנק ישראל יאלץ ככל הנראה להעלות את שיעור הריבית כדי להתמודד עם עליות המחירים, באופן שיעלה את החזרי המשכנתאות מעבר לרמתם הנוכחית הגבוהה גם כך. מן הראוי שממשלת ישראל תבין את ההשלכות של מעשיה ותנתב את מאמציה לטיפול בבעיות האמיתיות של האזרחים במדינת ישראל.


המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"