מאמר דעה

הורדת דירוג האשראי של ישראל תשפיע על כלל משקי הבית

| מאת:

בעקבות המהלך של מודי'ס, ישראל תשלם ריבית גבוהה יותר על הלוואות והדבר ישפיע גם על היקף החזרי החובות שלה. צמצום ההשקעות בהייטק שייגרם בעטיו עלול להביא לירידה בהכנסות המדינה ממסים, לעליה באבטלה ובעקיפין לפגיעה ביכולתה להציע שירותים אזרחיים ברמה גבוהה.

Photo: Moody's Homepage / Yonatan Sindel-Flash90

דירוג האשראי שמקבלת מדינה מסוכנויות הדירוג מבטא את היכולת לפרוע חובות והלוואות שאותה מדינה לוקחת. ככל שהדירוג שמקבלת מדינה גבוה יותר, כך ההערכה היא שהמדינה צפויה לפרוע את חובותיה בסיכוי גבוה יותר, ולהיפך. לכן, ההחלטה של מודי'ס מיום שישי בערב להוריד את דירוג האשראי של ישראל מבטאת חשש שמדינת ישראל תתקשה בעתיד לפרוע את חובותיה.

כפי שמציינת מודי'ס, הורדת דירוג האשראי והתחזית השלילית להורדה נוספת של הדירוג היא פועל יוצא של מלחמת ה-7 באוקטובר ומהחשש להסלמה בצפון מול חיזבאללה. יחד עם זאת, מהדו"ח עולה גם שמודי'ס מודאגת מאופן הניהול של המדיניות הכלכלית של ישראל, וניתן בהחלט להעריך שהתנהלות אחראית יותר ומפוכחת יותר של המנהיגות הכלכלית בישראל הייתה יכולה למנוע את הורדת הדירוג.

מכל מקום, בלי להיכנס לעומק לסיבות שהובילו להורדת הדירוג של ישראל ניתן להעריך שהורדת הדירוג תשפיע על כלל משקי הבית.

ראשית, ישראל תשלם ריבית גבוהה יותר עבור הלוואות עתידיות שהיא תיקח וגם על מחזור של הלוואות קיימות. תשלום ריבית גבוהה יותר ישאיר פחות כסף לשירותים אזרחיים שהמדינה מעניקה, בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה והתשתיות. כדי לסבר את האוזן, מצבת החובות של ממשלת ישראל של מדינת ישראל עומדת כיום על כ-1.1 טריליון שקלים. כל עליה של אחוז בריבית על ההלוואות הללו שקולה ל-11 מיליארד שקלים. סכום ששווה פחות או יותר לתקציב הרווחה או כמעט לכלל תקציב ההשכלה הגבוהה בישראל. לעליה בשיעור הריבית, במיוחד בתקופה שבה מדינת ישראל המדינה צפויה להיכנס לגירעון משמעותי כדי לכסות את הוצאות המלחמה, צפויה להיות השפעה מהותית על היקף החזרי החובות של ישראל, ולכן על היקף הכסף הזמין למטרות אחרות.

הדירוגים של סוכנויות משמשים גם משקיעים ברחבי העולם כדי להעריך את הסיכונים וההזדמנויות של החלטות השקעה שלהם. הורדת הדירוג משקפת עליה בסיכון של השקעה בישראל, בוודאי ביחס לאלטרנטיבות אחרות בעולם. בהתאם, החשש הוא שהורדת הדירוג תביא לירידה בהיקפי ההשקעות בישראל. ראוי לזכור שכבר בשנת 2023 ,ולפני מלחמת ה-7 באוקטובר, היתה נסיגה חדה בהיקפי ההשקעות בהייטק הישראלי, ולכן ההחלטה של מודי'ס אינה מבשרת טובות להמשך ההשקעות בהייטק הישראלי ובכלל. צריך לזכור, שתעשיית ההייטק אחראית על כרבע מההכנסות ממסים בישראל, וכ-12% מהעובדים. לכן, צמצום ההשקעות בהייטק, עלול להביא לירידה בהכנסות המדינה ממסים, לעליה באבטלה ובעקיפין לפגיעה ביכולת של המדינה להציע שירותים אזרחיים ברמה ראויה לתושבי המדינה.

לבסוף, הורדת דירוג האשראי צפויה להביא לעלית הריבית ארוכת הטווח ולעליה בתשלומי משכנתאות עם ריבית משתנה שמשלמים משקי הבית, ובעקיפין להיחלשות השקל ולעליה נוספת ביוקר המחיה.


המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"