סקירה

ניתוח סקרי פברואר-אפריל 2023: פחות משליש מהציבור תומך בביטול עילת הסבירות

| מאת:

ביטול עילת הסבירות זוכה לרוב רק בקרב מצביעי יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית, בעוד שבליכוד פחות ממחצית תומכים במהלך. בנוסף, כמחצית ממצביעי הליכוד ציינו כי התנהלות הסיעה ביחס לשינויים במערכת המשפט החלישה את תמיכתם בה.

ישיבת סיעת הליכוד, מרץ 2023 | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בסדרה של סקרים שנערכו בחודשים פברואר עד אפריל 2023 שאלנו מה עמדות הציבור הישראלי כלפי ההצעות השונות העומדות על הפרק בנוגע ל"רפורמה המשפטית"הנתונים הם ניתוח של תוצאות ארבעה סקרים שנערכו במחצית א' של שנת 2023, בהם לקחו חלק 3,077 מרואיינים. הסקרים כוללים מדגם מייצג של הציבור בישראל מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה 1.8%+..

ביחס לעילת הסבירות, מהנתונים עולה כי פחות משליש תומכים במניעה מבית המשפט העליון להתערב בהחלטותיהם של פוליטיקאים, גם כאשר הן בלתי סבירות באופן קיצוני, כאשר רק 14% מהעונים ציינו כי הם תומכים מאוד בביטול עילת הסבירות. מנגד, רוב גדול מהמרואיינים מתנגדים לשינוי חקיקה זה (59%).

האם את/ה תומך או מתנגד כי יש למנוע מבית המשפט העליון להתערב בהחלטה של פוליטיקאי או עובד ציבור, גם אם היא בלתי סבירה באופן קיצוני לדעת השופטים? (%, כלל המדגם)

 

פילוח התמיכה בשינוי חקיקה זה, בביטול עילת הסבירות, זוכה לרוב של תומכים רק בקרב מצביעי שלוש מפלגות – שתי המפלגות החרדיות (יהדות התורה וש"ס) ומפלגת הציונות הדתית. מקרב הליכוד פחות ממחצית תומכים בהצעה זו (45%), ומקרב מפלגות האופוזיציה השונות מדובר על מיעוט של ממש, הנע בין 21% תמיכה (ישראל ביתנו) ל-10% (העבודה ורע"ם).

תומך במניעה מבית המשפט העליון להתערב בהחלטה של פוליטיקאי או עובד ציבור, גם אם היא בלתי סבירה באופן קיצוני לדעת השופטים (%, כלל המדגם לפי הצבעה בבחירות לכנסת)

 

והאם למהלך זה יכולות להיות השלכות פוליטיות?

מקרב מצביעי הליכוד המתנגדים למנוע מבית המשפט העליון להתערב בהחלטה של פוליטיקאי או עובד ציבור – 54% ציינו כי על רקע הדיונים ברפורמה המשפטית, התנהלות הסיעה בכנסת של המפלגה שלה הצביעו בבחירות האחרונות החלישה את תמיכתם במפלגה.