מאמר דעה

על הסליחה והמחילה שצריכה המנהיגות החרדית לבקש - מחשבות ליום הכיפורים

בין בקשות המחילה ביום הזה, גם ההנהגה החרדית הרוחנית והפוליטית-עסקנית נדרשת לבקש סליחה ולהביע חרטה על חטאים שנעשו בזדון ובשגגה, בגלוי ובסתר, ולהתעשת לטובת הכרעות כואבות אך הכרחיות, חדשניות ואמיצות לשיקום האמון בין כלל השבטים והמגזרים הישראליים

Photo by Yonatan Sindel/Flash90

השנה שחלפה וגם זו שלפניה זימנו לדאבוננו משברים קשים ומרובים, שלעיתים נדמה כי אין מהם מוצא. אחד מאזורי החיכוך והשסעים המחריפים בחברה הישראלית הוא זה שבין הציבור החרדי, לגווניו השונים, לציבור המשרת. וליתר דיוק, בין ההנהגה החרדית הרבנית-רוחנית ובעיקר זו הפוליטית-עסקנית  להנהגה הלא-חרדית ולציבור אותו היא מייצגת.

למרות הטלטלות העזות שעוברות על החברה הישראלית, אין הנהגת הקהילה החרדית – על כל חולשותיה - מצליחה להתרומם מעל צורכי הישרדותה שלה ושל צאן מרעיתה, ולעדכן את יחסי הגומלין עם הציבור הנאנק תחת עול השירות ומחירי ההקרבה.

הנהגה שאיננה מתמודדת באופן מפוכח, חדשני ואמיץ עם משברים המתרגשים עליה חדשות לבקרים בנסיבות שהשתנו לחלוטין, חוטאת קשות לחוסנה של קהילתה ולאפשרות לחיים משותפים, מבוססי הבנות והסכמות מחודשות, עם מגזרים נוספים. הנהגה זו נדרשת ערב יום הכיפורים לתת דין וחשבון מהותי ונוקב לציבור הישראלי ולקהילה החרדית בפרט.

הנה הצעה צנועה וזהירה ל'וידוי' שצריכה המנהיגות החרדית לומר ביום הכיפורים:

  • על חטא שחטאנו לפניך בקשיות עורף – על המנהיגות החרדית להכות על חטא ההשתמטות וההימנעות משירות צבאי - גם בזמן מלחמה קשה, מתמשכת ועקובה מדם. על חטא חוסר הנכונות להושיט כתף תחת אלונקת הנטל הביטחוני, ועל חטא אי-ההתפשרות או החיפוש אחר פתרונות מעשיים בנוגע לחובת השירות הצבאי (והלאומי) של אלפי גברים חרדים, בפרט אלו שאינם מסוגלים או מעוניינים להמשיך בלימודי קודש.
  • על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת – על המנהיגות החרדית להכות על חטא בלימת האפשרות להקניית לימודי יסוד ומיומנויות הכרחיות לתלמידים חרדים. ומשכך, גם על חטא אי-הכנתם של צעיריה לחיים בוגרים ועצמאיים, בשם הדבקות המקודשת אך הלא-ריאלית בלימודי גמרא אינטנסיביים לכולם, בזמן שלימודים אלו כדרך חיים בלעדית מתאימים למעטים מובחרים.
  • על חטא שחטאנו לפניך בעיניים רמות – על המנהיגות החרדית להכות על חטא הפריבילגיות הנדיבות והמסועפות שהיא נוטלת לקהילתה באמצעות ניצול מקסימלי של משאבי מדינת הרווחה הישראלית המידלדלים. וברוח זאת, על חטא הזכויות שאין לצידן חובות אזרחיות הודות להון הפוליטי של המפלגות החרדיות.
  • על חטא שחטאנו לפניך בהונאת רֵעַ – על המנהיגות החרדית להכות על חטא הקיפוח העדתי-אתני הבוטה והממוסד במסגרות החינוך שלה לבנים ולבנות בכל שכבות הגיל. על חטא ההדרה של החרדיוּת המזרחית-ספרדית וקבוצות חלשות נוספות בקרבה. על חטא האפליה שהזעקה המזרחית-חרדית הפנימית נגדה מתעוררת מעת לעת, ללא הועיל.
  • על חטא שחטאנו לפניך בחוזק יד – על המנהיגות החרדית להכות על חטא האפליה המגדרית בין נשים לגברים בכל המרחב הציבורי. על חטא הנצחת האפליה באמצעי פיקוח ומשטור חברתי יומיומיים.
  • על חטא שחטאנו לפניך בפריקת עול – על המנהיגות החרדית להכות על חטא ההתבדלות וההסתגרות המנוכרת של רוב מניינו של הציבור החרדי. על חטא האשליה המופרכת כאילו הציבור החרדי עודנו מיעוט קטן ופגיע כפי שאולי היה בראשית ימי מדינת ישראל, אך מזמן אינו כזה. ועל חטא ההתעלמות מן החובה והצורך הממשי לתרום לחוסנה הכלכלי, החברתי והביטחוני של מדינת ישראל, בהתאם לחלקם באוכלוסייה ותפקידם המרכזי בה.
  • על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם – על המנהיגות החרדית להכות על חטא ההרחקה של יהודים רבים ממורשת אבותיהם ואימותיהם. על חטא הזיהוי של היהדות עם השתמטות, התעלמות ואי נשיאה בעול במקום עם קול של מוסר ונשיאה באחריות.

על כל אלו, חטאים שנעשו בזדון ובשגגה, בגלוי ובסתר, על ההנהגה החרדית להביע מחילה וחרטה ולהתעשת לטובת הכרעות כואבות אך הכרחיות שילוו במעשים ובפעולות ממשיות.

גם המדינה צריכה להכות על חטאים ארוכי שנים משלה – על הפעלת שיקולים פוליטיים צרים במקום שנדרשו בו אחריות, ממלכתיות, שוויוניות, תכנון וראיית עתיד שקולה, על עיוורון, פחדנות ואפליה, על נטישה של האזרח החרדי הפרטי לחסדי מנהיגיו. רק כך ניתן יהיה לשקם את האמון בין כלל השבטים והמגזרים הישראליים, לצורך התמודדות עם שלל האתגרים הניצבים לפני ישראל, ולמען עתיד בר קיימא לדורות הבאים.